Avatar billede pnt71 Nybegynder
04. december 2001 - 20:27 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

At opløfte i potens

Hej

Jeg er forholdsvis ny i javascript, så jeg søger en meget enkel oplysning.

Hvordan opløfter jeg noget i en potens i javascript?

Altså 2^3 = 2*2*2

Tak
/per
Avatar billede egede Nybegynder
04. december 2001 - 20:36 #1
Jeg kan ikke Java, , men du skal nok splitte tallet ved ^ og sige hvis man har skrevet fx a^b at tallet a skal ganges med sig selv b antal gange, og det kan jo gøres ved et enkelt loop som vil se sådan ud i ASP :)
x = 1
For x = 1 to a
a = a*a
next

Håber det kan brues :-)
Avatar billede egede Nybegynder
04. december 2001 - 20:37 #2
brues = bruges
og i eksemplet skulle a have være b, og der er vist lige et komma for meget ;)
Avatar billede jakoba Nybegynder
04. december 2001 - 20:37 #3

var x = 2;
var y = 3;
var xiyne = Math.pow( x, y );
alert ( x +\" opløftet i \" +y +\"\'ende giver \" +xiyne );
Avatar billede egede Nybegynder
04. december 2001 - 20:39 #4
smart af sun at lave en funktion til det:-)
Avatar billede jakoba Nybegynder
04. december 2001 - 20:49 #5
Ohh... joe, funktionen findes også i Java, men dette er nu JavaScript :-))

En fordel ved funktionen er at den virker på reelle tal så fx:
    Math.pow( 8, 1/3 ) giver kubikroden af 8
Avatar billede egede Nybegynder
04. december 2001 - 21:12 #6
Jaaeh, man ærger sig jo lidt over at man kun kan ASP, det er et stort arbejde at lave det i ASP i forhold til Java(Script) :)
Avatar billede jakoba Nybegynder
04. december 2001 - 21:15 #7
Jeg ville da tippe at VBscript har en lignende funktion, prøv at lede lidt.
Avatar billede pnt71 Nybegynder
04. december 2001 - 22:40 #9
Tak for svarene! - og tak til jakoba for den gode funktion.

/per