Avatar billede debugger Nybegynder
04. december 2001 - 13:37 Der er 33 kommentarer og
1 løsning

Lave \"type\" om på <input>

Jeg har et inputfelt: <input type=\"text\" name=\"mitFelt\" OnClick=\"lavom()\">

Kan jeg så ikke lave flg?:

Function lavom()
{
  // lav tekst feltet om til et \"password\" felt
  document.minformular.mitFelt.type = \'password\'; // det er den korrekte version af denne linie jeg er ude efter...
}
Avatar billede nute Nybegynder
04. december 2001 - 13:38 #1
\'type\' er readonly, så du kan ikke endre den...

/nute
Avatar billede debugger Nybegynder
04. december 2001 - 13:40 #2
Øv!
Avatar billede debugger Nybegynder
04. december 2001 - 13:50 #3
hmm... men kunne oj osse tænke sig om....

<div id=\"inputfelt\"><input type=\"text\" name=\"mitFelt\" OnClick=\"changeForm()\"></div>

----

Function changeForm()
{
  document.all[inputfelt].innerhtml = \'<input type=\"password\" name=\"mitFelt\">\';
}
Avatar billede nute Nybegynder
04. december 2001 - 13:56 #4
dét kan man jo prøve på ;-)
Avatar billede dmcn Praktikant
04. december 2001 - 13:57 #5
debugger : Hvor crossbrowser er den kode der?
Avatar billede debugger Nybegynder
04. december 2001 - 14:06 #6
innerHTML, har jeg ladet mig fortælle viker i IE 4+ og NN 6+

Min holdning til den slags: hvis man vil kunne se de sider, der er på nettet, må man jo osgå bruge en browser, der ikke konsekvent nægter at følge de nye sanrder indefor alt muligt.. det være sig scripting, css m.v.

NN har ikke engang basal understøttelse af CSS hvilket får mig til at væmmes ved den.

Men nu er vi vist ude i en længere dikution om \"religion\".
Avatar billede dmcn Praktikant
04. december 2001 - 14:09 #7
Hmm... du ved ikke hvordan Opera og Konqueror tackler den? Det site jeg arbejder på nu overholder w3c 100%, og kan derfor ses i IE 5+, NS6, Opera og Konqueror - men jeg vil helst ikke bruge noget JS, som de 2 sidste ikke kan lide.
Avatar billede debugger Nybegynder
04. december 2001 - 14:09 #8
Virker perfekt i IE skulle jeg hilse og sige fra mig selv.
Avatar billede nute Nybegynder
04. december 2001 - 14:10 #9
debugger >> det er vel ikke innerHTML som er det største problemer...det er hvordan du adresserer elementer... i IE5- kan du bnytte \'document.all\' og \'document.getElementByID\', men i NS/IE6 er du nødt til å benytte \'document.getElementByID\'. NS4 forstår ingen av disse, og en annen løsning må implementeres for denne...
Avatar billede nute Nybegynder
04. december 2001 - 14:13 #10
n0rmality >> tja...eller hvorfor ikke egentlig benytte en kjerne som de nyeste browsere bygger på: mozilla ?? desverre har Opera endel merkelig oppførsel til en så ny browser å være...(på tross av at den er norsk :-| ). Min erfaring er at man er rimelig safe ved å validere sine script i Mozilla, og deretter legge på de andre variasjoner av scriptet for å fungere i fx opera og NS4.x
Avatar billede dmcn Praktikant
04. december 2001 - 14:15 #11
nute : Problemet er, at på det site jeg arbejder på nu har jeg valgt at droppe tabeller, og i stedet bruge positionerede divs. Det kan NS 4x slet ikke klare, så den har jeg valgt at droppe. Til gengæld gør det faktum, at den validerer hos w3c, at den kan ses i alle de nævnte browsere - ret fantastisk. :)
Avatar billede debugger Nybegynder
04. december 2001 - 14:15 #12
Jeg nægter at lade være med at bruge javascript, fordi nogle mennesker har valgt at \"det skal deres browser hvert fald ikke understøtte\". Hvad så den dag, hvor man siger \"jeg har lyst til at bruge en browser, der ikke understøtter HTML, for det er da noget pjat deter HTML\" - Skal jeg så til at lave alle mine sites, så den tager højde for, at 3% af brugerne har valgt at afskære dem selv fra sider med HTML??

Jeg kener ikke de browsere du nævner, jeg er sikker på, at de er dejlige at bruge, og har en masse fordele. Men hvis de f.eks \"ikka kan lide\" JavaScript... hvad skal man så med dem?
Avatar billede dmcn Praktikant
04. december 2001 - 14:19 #13
debugger : Det er såmænd ikke fordi de ikke \"kan lide JS\" eller har slået det fra selv. Det er bare et spørgsmål om hvordan man \"når\" de enkelte elementer, så man kan ændre dem, og så deres forståelse af innerHTML.
Jeg er helt enig med dig, har folk valgt at slå JS fra, så er det bare synd. Men har de en browser, der tolker JS på en anden måde end min, så er det på sin vis min pligt at skrive mit JS, så deres browser også kan lide den.
Avatar billede nute Nybegynder
04. december 2001 - 14:21 #14
n0rmality >> been there, done that... :-)

debugger >> De nye generasjoner browsere blir mer og mer identiske når det gjelder deres implementasjon av Javascript og CSS, derfor blir xbrowser problematikken også mindre og mindre...

jeg bruker Mozilla fordi det er pt. den browser som ligger med den mest korrekte implementasjonen av de givne standarder...jeg benytter den kun i forbindelse med utvikling...
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
04. december 2001 - 14:21 #15
Man kan nu snyde lidt :-))

<form id=\"f\">
<div id=\"myInput\" style=\"position:absolute;top:10;left:10;height:20:width:200;visibility:visible;z-index:2\"><input type=\"text\" id=\"mitInput\" value=\"Indtast Password\" onFocus=\"document.getElementById(\'myInput\').style.visibility=\'visible\';document.getElementById(\'myPass\').style.visibility=\'visible\';document.getElementById(\'mitPassword\').focus();\"></div>

<div id=\"myPass\" style=\"position:absolute;top:10;left:10;height:20:width:200;visibility:hidden;z-index:3\"><input type=\"password\" name=\"mitPassword\" value=\"\"></div>
</form>
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
04. december 2001 - 14:22 #16
Den kan laves meget mere crossbrowser end den er nu :-)
Avatar billede dmcn Praktikant
04. december 2001 - 14:23 #17
nikolajdu : Fræk da! :)
Hvordan har *den* det så med Opera/Konqueror?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
04. december 2001 - 14:23 #18
Det kan nute selv hjælpe dig med, så vil jeg smutte i banken (Vi har nemlig en intern show/hide layers konkurrence kørende) *LOL*

Avatar billede dmcn Praktikant
04. december 2001 - 14:24 #19
Well, skal vi sige 60 point, til den der laver en funktion, der virker i IE 5+, NS6, Opera og Konqueror? :)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
04. december 2001 - 14:25 #20
I kan lige få min version af Show/hide tingesten. Den virker ihvertilfald i NS 4.x og IE 4+ derudaf. Test selv Opera.

I burde kunne bygge den færdigt selv :-)

<html>
<head>
    <title>Untitled</title>
<script language=\"javascript\">
ns4 = (document.layers)? true:false
ie4 = (document.all)? true:false
ie5 =(document.getElementById)? true:false
ns6 = (document.getElementById && !document.all)?true:false;

function over(id){
if (ns4){
document.layers[id].visibility = \"show\"
}else if (ns6) {
document.getElementById(id).style.visibility = \"visible\";
} else if (ie5) {
document.getElementById(id).style.visibility = \"visible\";
}else if (ie4) {
document.all[id].style.visibility = \"visible\";
    }

function ud(id){
if (ns4){
document.layers[id].visibility = \"hide\"
}else if (ns6) {
document.getElementById(id).style.visibility = \"hidden\";
} else if (ie5) {
document.getElementById(id).style.visibility = \"hidden\";
}else if (ie4) {
document.all[id].style.visibility = \"hidden\";
    }

</script>
</head>

<body>
<a href=\"#\" onMouseover=\"over(\'lag\')\" onMouseout=\"ud(\'lag\')\">kuk</a>

<div id=\"lag\" name=\"lag\" style=\"position: absolute; left:50; top:50; width: 200; height:100; z-index: 3; visibility: hidden\">Denne tekst vises n&aring;r der klikkes</div>

</body>
</html>
Avatar billede nute Nybegynder
04. december 2001 - 14:29 #21
pokkers....så kom jeg for sent med min :-|
Avatar billede debugger Nybegynder
04. december 2001 - 14:41 #22
hehe... jeg ved godt der er gået lidt sport i den, men mht at svare på mit spm: tak det er næsten alt for meget *lol*.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
04. december 2001 - 15:03 #23
Det lader til at NS 4.x ikke har det så godt med at placere formelementer i layers... hmm...
Avatar billede dmcn Praktikant
04. december 2001 - 15:06 #24
nikolajdu : NS 4x gør ikke så meget for mig - mine positionerede divs ødelægger allerede alt for den. :)
Avatar billede olebole Juniormester
04. december 2001 - 15:41 #25
<ole>
nikolajdu >> NS4.X forstår fint \'visible\' og \'hidden\'. *Kun*, når du spørger til style-objektets visibility, får du returneret \'show\' og \'hide\'.
Det er ligegyldigt, når du sætter værdierne, hvilken værdi, du bruger - og det gør, at funktionen kan skrives betydeligt mere \'sexy\'  ;o)
/mvh
</bole>
Avatar billede nute Nybegynder
04. december 2001 - 15:44 #26
olebole >> hvis du hadde fått penger for hver gang du hadde skrevet nettopp de ordene, så tror jeg du hadde gjort det godt :-D

(( selvfølgelig relativt til hvor mange $$ du hadde fått hver gang ;) ))
Avatar billede olebole Juniormester
04. december 2001 - 15:46 #27
Du har ret ............men vil folk *lære* ...?!?!  =oD
/mvh
Avatar billede nute Nybegynder
04. december 2001 - 15:50 #28
næææ....neppe...

med unntak av utlendinger som undertegnede *host* *host*....snakk om integrasjon ?!?! ;-)
Avatar billede olebole Juniormester
04. december 2001 - 15:55 #29
Det er jo lige det ...!  ;o)
Mon ikke nikolajdu også kan se, dette er slankere:

function over(id){
var styleObj = (ns4)? document.layers[id] : (ie4)? document.all[id].style : document.getElementById(id).style;
styleObj.visibility = \"visible\";
}

function ud(id){
var styleObj = (ns4)? document.layers[id] : (ie4)? document.all[id].style : document.getElementById(id).style;
styleObj.visibility = \"hidden\";
}

/mvh
Avatar billede nute Nybegynder
04. december 2001 - 15:57 #30
vi gir ham briller til jul :-)
Avatar billede olebole Juniormester
04. december 2001 - 15:59 #31
Det burde alle designere, Flash-folk og hvad der ellers er af utilregnelige visuellaer i branchen have ...!  8-)))
/mvh
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
04. december 2001 - 20:22 #32
Jeg tror da vist det er godt jeg har været til bestyrelsesmøde i dag ;-)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
04. december 2001 - 21:03 #33
I øvrigt har jeg forstået det med NS 4.x - Du har sagt det mange gange efterhånden. Jeg har bare ikke rettet det endnu :-))
Avatar billede olebole Juniormester
04. december 2001 - 22:54 #34
....ungdomssløvsind...!  *hrmpff*  =oD