Avatar billede kh_kh Nybegynder
03. december 2001 - 09:09 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

ASP OG ACCESS

Jeg vil gerne lave en asp side, som henter sine data fra en Access database. På asp siden skal det være muligt at kunne søge i databasen, samt tilføje og redigere.

Jeg har været inde på en massse sider f.eks. wwww.html.dk men det siger mig ikke så meget.

er der nogen nyttige links ?

eller endnu bedre, er der nogen der måske kan hjælpe mig igeng, med lige at give nogen exempler ??

Evt. måske sende nogen source koder, som jeg må kigge i ???

Avatar billede finntoft Nybegynder
03. december 2001 - 09:21 #1
Prøv at kikke på:
www.activeserverpages.dk
www.asp.dk
Der kan du finde nogle sorce koder!
Avatar billede kh_kh Nybegynder
03. december 2001 - 09:28 #3
Dem har været ude at kigge på, men det er lidt svært finde lige de rigtige ting.

Kunne du måske komme med lidt mere specifikke sider?
Avatar billede nazaq Nybegynder
03. december 2001 - 10:39 #4
Hvis du har været inde på alle ovenstående links uden at finde noget du kunne bruge så  er der ingen der kan hjælpe dig!!

ASP er ikke noget man bare lære på et par timer og så kører man ellers bare der ud af.

Den måde du spørger på, giver mig en fornemmelse af at du ikke har tilbragt særligt mange minutter i selskab med ASP.

Jeg skriver ikke dette for at \'dizze\' dig, jeg kan jo tage fejl. Men der er desværre kun den hårde vej hvis man vil ASP\'e og DB\'e, nemlig den at læse, læse og så læse lidt mere om emnerne inden man går igang for alvor.

/NaZaq
Avatar billede kh_kh Nybegynder
03. december 2001 - 10:59 #5
>>NaZaq

Det er heller ikke helt rigtigt, når du siger at jeg ikke har fundet ud af noget. For det har jeg.

Og jeg har også brugt 2 uger på det her, hvor jeg sidder hverdag med det.

Det jeg mente var om man kunne få lidt mere specifikke sider. For det er ikke altid lige nemt at finde en bestemt rtikkel blandt de mange tusinde.

Men faktisk svar var nordclc\'s link\'s ikke lige de værste.

Men det er bare ligemeget hvilken sides source koder jeg prøver på at bruge, til at lave en forbindelse med til databasen, så kan jeg ikke få det til at virke.

f.eks denne har:

Set Conn = Server.CreateObject(\"ADODB.Connection\")
DSN = \"DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; \"
DSN = DSN & \"DBQ=\" & Server.MapPath(\"Inetpub\\wwwroot\\database\\db1.mdb\"
Conn.Open DSN
Avatar billede nazaq Nybegynder
03. december 2001 - 11:18 #6
Ok så tager jeg mine ord i mig igen :-)

For at søge i en database skal du bruge en forbindelse til selve databasen, den kaldes normalt for conn:

\' opret forbindelse til DB
Set objConn = CreateObject(\"ADODB.Connection\")
objConn.Open \"DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=\" & Server.MapPath(\"Inetpub\\wwwroot\\database\\db1.mdb\")

Og når du er færdig med at bruge din forbindelse skal den lukkes igen (dette er meget vigtigt):

\' ryd op
objConn.close
set objConn = Nothing

Jeg kan se at du i dit eksempel mangler en ) efter db1.mdb\"

Det næste man skal bruge er at man skal hente dataene fra databasen vha. et SQL kald (kan gøres på andre måder også). SQL kaldet levere et record set til dig. Her er hvordan det kan gøres simpelt:

strSQL = \"SELECT * FROM tabel\"
Set objRS = objConn.Execute(strSQL)

Nu vil objRS indeholde alle data fra tabellen tabel i databasen db1.mdb

Når du er færdig med Recordsettet skal det også lukkes:

objRS.Close
set objRS = Nothing

Hjælper dette?

/NaZaq

Avatar billede nazaq Nybegynder
03. december 2001 - 11:21 #7
Ovenstående forvirrer måske lidt men:

Åben objConn
Åben objRS

behandel dine data..

luk objRS
luk objConn

/NaZaq
Avatar billede kh_kh Nybegynder
04. december 2001 - 12:00 #8
>>NaZaq

Nå det hjalp da lidt, men jeg m bare arbejde lidt videre på det.

Men her er dine point, som tak for at du gad at bruge tid på mig.
Avatar billede nazaq Nybegynder
04. december 2001 - 21:59 #9
Det var måske lidt for let tjente points.

Hvad er det decideret du mangler for at komme videre?

/NaZaq