Avatar billede waya Nybegynder
28. marts 2000 - 08:53 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

samme url hele tiden

Hej

Jeg forwarder min side via speednames. I url'en står det rigtige navn (www.rigtigenavn.dk), men når jeg klikker på et link, skifter urlen til den side på serveren, der rent faktisk er tale om (www.faktiskesidepåserver.dk)).

Hvordan sikrer jeg mig, at url'en forbliver den samme hele tiden, lige meget hvilket link i mit univers jeg klikker på? Er der ikke et script man kan lægge ind?
Avatar billede jay Nybegynder
28. marts 2000 - 10:03 #1
Du kan lave et frameset, hvor du kun har en frame, så kører browseren hele tiden på indexsiden, som har adressen (www.rigtigenavn.dk).
Avatar billede meggert Nybegynder
28. marts 2000 - 12:34 #2
der må være en løsning uden frames.
Avatar billede jay Nybegynder
28. marts 2000 - 13:12 #3
det er muligt, men så skal vi sq nok over i noget JavaScript....
Avatar billede jay Nybegynder
28. marts 2000 - 13:26 #4
Jeg har lige set et par sider igennem, hvor adressen bliver stående, og de er allesammen lavet med frames, så jeg tror altså at det er den mest simple måde at gøre det på!
Avatar billede lrj Nybegynder
28. marts 2000 - 16:19 #5
(ang. frame-løsningen. det behøves jo ikke være en synlig frame...)
Avatar billede olebole Juniormester
29. marts 2000 - 04:32 #6
<ole>

Michael >> Du kan KUN lave det med frames...trust me ;-)

Teksten i location-linien vil ALTID være adressen på det 'første' dokument, der ligger i browseren. Ønsker du, den skal være statisk, må dokumentet nødvendigvis være statisk...altså: Et dokument, hvori andre dokumenter loades...altså: Frames!

/VH
</bole>
Avatar billede jay Nybegynder
29. marts 2000 - 08:40 #7
Du skal bare lave et frameset, hvor du skriver cols="100%" så får du kun én ramme som fylder hele skærmen.
lrj>> så kan du ikke se den...
Avatar billede lrj Nybegynder
01. april 2000 - 16:39 #8
jay? Æh, tror vi mener det samme.. I hvert fald var mit foreslag 2 frames, en af dem usynlig (0 pixels stor). Men man kunne jo også nøjes med én ramme, som du foreslår.

Personligt er jeg ret træt af sider som man ikke kan bookmarke, men det er jo nok bare mig :o)
Avatar billede olebole Juniormester
01. april 2000 - 23:53 #9
lrj  >> Det er ikke noget problem. I NS skal du bare klikke i location linien. Når du så bookmarker, vil det være framesettet, der bookmarkes.
I øvrigt kan programmørerne bare programmere ordentligt, så det ikke bliver et problem for brugerne.
/VH
Avatar billede lrj Nybegynder
02. april 2000 - 01:23 #10
olebole> Fedt - det ved jeg. Men det er IKKE framesettet jeg vil bookmarke - det er opsætningen af sider der vises lige nu jeg vil bookmarke - den side jeg ser (underside, evt) - det er jo den jeg gerne vil kunne vænne tilbage til uden problemer. Derfor er det en bitch hvis der hele tiden står samme URL i adresse-linjen. Det er jo den der bliver brugt...
Avatar billede olebole Juniormester
02. april 2000 - 05:52 #11
Jamen, så er løsningen jo, som jeg skrev - at så må web-programmørerne tage sig sammen, og sørge for, det ikke bliver et problem.
/VH
Avatar billede lrj Nybegynder
02. april 2000 - 12:17 #12
Huh? Hvordan skulle det være muligt, hvis urlen der vises er den samme hele tiden? Har du et løsningsforslag jeg ikke lige kan se? Lad endelige høre fra dig :o)
Avatar billede olebole Juniormester
04. april 2000 - 03:43 #13
I toppen af alle dokumenter på sitet (undtaget index-framesettet) spørger du, om denne side er 'top' dokumentet. HVIS det er tilfældet, relocater du til framesettet med DENNE sides URL i search-strengen.
I framesettet spørger du, om der står noget i search-strengen. HVIS det er tilfældet, loades siden - du kom fra - ind på sin rette plads i framesettet.
Hvis det IKKE er tilfældet (hvis du altså loader framesettet på sædvanlig vis), så skal framesettet bare loades som oprindeligt tænkt.

Bruger du nestede frames, kan du blot sende oplysninger om nesting-hierakiet med search-strengen også.

Det er såmænd det hele. En smule ekstra arbejde, men man får jo ikke ALT gratis ;-)

/vh
Avatar billede lrj Nybegynder
04. april 2000 - 14:01 #14
Så det er altså et nyt frameset hver gang? For hvis det ikke er, tror jeg ikke jeg helt forstår, desværre :o)
Avatar billede olebole Juniormester
05. april 2000 - 04:52 #15
I toppen af alle dokumenter skriver du:

<script language="JavaScript"><!--
var nest = "";
var loc = self.location.toString();
var newLoc = "dit_frameset.html?"+nest+"&"+loc.substring(loc.lastIndexOf('/')+1,loc.length);

if (self.location==top.location) {
self.location = newLoc;
}
// -->
</script>

Hvis dit dokument skal ligge i et 'inder' frameset, sætter du 'nest' til dette framesets filnavn.

Prøv så - i hovedet på framesettet at lægge en alert:

<script language="JavaScript"><!--

  alert(location.search.substring(1,location.search.length));

}
// -->
</script>

Så vil du kunne se, hvor let det er med lidt 'document.write()' at skrive de rette frameset.

That's all ;-)
/vh
Avatar billede olebole Juniormester
05. april 2000 - 04:55 #16
Alert'en skal ligge i dit HOVED framesettet. Det, du ønsker hele sitet vist i.
Avatar billede lrj Nybegynder
05. april 2000 - 12:22 #17
Hmm, så effekten er at man klikker på et link, framesettet reloades, og siden vises så. Og den adresse med "kode" i vises så kun længe nok til at siden hentes igen. Herefter retter den sig så til, så den rigtige side vises. Desuden kører du med et nyt "inner" frameset for hver side der skal vises, og dette vælges ud fra parameteren i url'en. Men url'en er jo så ikke den samme hele tiden, der er jo en ? parameter bagefter... Men hvis dette er tilfældet kan jeg sagtens være med - så laver man jo bare lidt asp :o)

Men et eksempel på anvendelse vil et link så være <a href="index.html?loc=links.htm"> eller hvad?

Normalt er jeg ikke specielt tungnem, men har lidt svært ved at fatte den her idé :)
Avatar billede olebole Juniormester
06. april 2000 - 00:58 #18
To statements, jeg må erklære mig rungende enig i! ;-)
Kan du ikke lige smide en mail på:
oc@adr.dk
så skal jeg sende dig et lille eksempel. Det er tit meget nemmere at vise end forklare ;-)
/VH
Avatar billede lrj Nybegynder
06. april 2000 - 01:38 #19
Mail afsendt :)