Avatar billede bogrobot Nybegynder
02. december 2001 - 20:49 Der er 44 kommentarer og
1 løsning

tip en ven uden ASP eller PHP

Jeg vil gerne lave en form, som kan bruges til en tip-en-ven funktion. Jeg har dog ikke som sådan adgang til serveren (har en folder, som ligger på drevet - dvs. bruger ikke ftp-upload) og kan ikke køre asp.

Er der andre muligheder eks. javascript (der må ikke anvendes mailprogram, da beskeden skal kunne sendes fra alle computere).

Håber der er nogle gode forslag... ;-)

Avatar billede nute Nybegynder
02. december 2001 - 20:52 #1
du er nødt til å benytte server side scripting.

hvis du ikke vil bruke ASP eller PHP, så kan du jo benytte perl eller JSP ;)

reduser antall points...man skal ikke få 60 poeng for å poste et \"nei\"

/nute
Avatar billede bacardil Nybegynder
02. december 2001 - 20:52 #2
Uden ASP, PHP eller cgi kan du godt kigge i vejviseren efter den løsning.
Avatar billede bacardil Nybegynder
02. december 2001 - 20:53 #3
Der findes andre sprog, men når personen hverken køre asp eller php som de mest brugte. Mon så han køre jsp eller lign? :o)
Avatar billede microtec Nybegynder
02. december 2001 - 20:58 #4
Det må kunne laves med CGI-programmet Formmail.
Så godt som alle ISPér stiller Formmail gratis tilrådighed.
Avatar billede bogrobot Nybegynder
02. december 2001 - 21:00 #5
tak for svarene/kommentarerne. Jeg kunne godt bruge nogle konkrete forslag, hvis nogen har det.

Altså gerne forslag til koder...
Avatar billede microtec Nybegynder
02. december 2001 - 21:06 #6
bogrobot >> Hvem hoster du hos?

Jeg er næsten sikker på at din ISP har et eksempel med FormMail.
Du kan se en beskrivelse hos f.eks. CyberCity på http://www.cybercity.dk/privat/support/byg_hjemmeside/formmail/

Du skal dog bruge den FormMail, der ligger hos din egen ISP (CyberCity tillader ikke andre end deres kunder at bruge deres server).
Avatar billede bogrobot Nybegynder
02. december 2001 - 21:11 #7
microtec >> Den side, som man skal kunne tippe en ven fra ligger på domænet lauritz.dk, som er en boligforening. Jeg har kun adgang til en folder, som ligger på serveren, når jeg logger på (vi har fælles netværk), så der er som sådan ikke tale om alm. hosting, hvis du forstår. Dvs. når jeg skal lægge sider op, så er det ikke gennem ftp, men istedet gennem min stifinder.

Avatar billede bacardil Nybegynder
02. december 2001 - 21:12 #8
Hvordan vil du lave tip en ven i html?
Avatar billede microtec Nybegynder
02. december 2001 - 21:33 #9
bogrobot >> Det er lige gyldig had domænet er.
Det jeg skal vide er hvilken internet-udbyder der hoster domænet.

bacardil >> Fordi han ikke har adgang til ASP, PHP mv. på den server han benytter. Sådan er det hos mange ISPér.
Avatar billede bacardil Nybegynder
02. december 2001 - 21:37 #10
microtec> Jeg spurgte hvordan du ville lave det. Sådan at man indtaster en mail adresse også sender den en mail ud. Det er sådan jeg forstår \"tip en ven\".. Så er spm. hvordan vil du lave den i html?
Avatar billede bacardil Nybegynder
02. december 2001 - 21:39 #11
microtec>

>microtec >> Den side, som man skal kunne tippe >en ven fra ligger på domænet lauritz.dk

http://www.dk-hostmaster.dk/perl/Resolve.pl?ip=&host=lauritz.dk&ns=&lang=da
Avatar billede microtec Nybegynder
02. december 2001 - 21:41 #12
bacardil >> FormMail er et færdigt CGI-script, som så godt som alle ISPér stiller gratis tilrådighed.
Det kan kaldes fra HTML, og kan sende en email til en modtager, der er indtastet i en HTML form.
Se evt. beskrivelsen http://www.cybercity.dk/privat/support/byg_hjemmeside/formmail/

Stiller Web-sale ikke FormMail og en Counter til rådighed for deres kunder *gg*
Avatar billede bogrobot Nybegynder
02. december 2001 - 21:41 #13
microtec >> jeg kan godt se, hvad du mener med at domænet er ligegyldigt, men serveren står i boligforeningen (dvs. de hoster den selv). Derfor er det ikke en normal hosting-løsning jeg har (altså ikke adgang til en masse scripts), hvorfor jeg har brug for en lidt alternativ løsning.
Avatar billede microtec Nybegynder
02. december 2001 - 21:43 #14
bacardil >> Ja, det har jeg fattet, men hvem HOSTER lauritz.dk?
Vi skal have fundet ud af hvor FormMail ligger hos den pågældende ISP.
Avatar billede microtec Nybegynder
02. december 2001 - 21:43 #15
bogrobot >> Ok. Jeg kikker lige lidt på det.
Avatar billede bogrobot Nybegynder
02. december 2001 - 21:44 #16
kan man ikke alternativt anvende en FormMail fra en anden ISP, hvis jeg ikke har adgang til det på min egen?
Avatar billede microtec Nybegynder
02. december 2001 - 21:44 #17
bogrobot >> Hvad er URL-en til jeres boligforening?
Avatar billede microtec Nybegynder
02. december 2001 - 21:45 #18
bogrobot >> De fleste ISPér har lang en blokering på, så det kun er deres egne kunder, der kan anvende FormMail på deres server.

Avatar billede bogrobot Nybegynder
02. december 2001 - 21:49 #19
Avatar billede microtec Nybegynder
02. december 2001 - 21:53 #20
Benyt FormMail hos Pi-Web.
Se beskrivelse på http://www.pi.dk/support/#Formmail

Avatar billede microtec Nybegynder
02. december 2001 - 21:57 #21
Du finder koden til et eksempel på http://www.pi.dk/support/formmail/

Når du flytter det til din egen side skal:

<form action=\"/cgi-bin/FormMail.cgi\" method=\"POST\" name=\"Send\">

Ændres til:

<form action=\"http://www.pi.dk/cgi-bin/FormMail.cgi\" method=\"POST\" name=\"Send\">

Avatar billede bogrobot Nybegynder
02. december 2001 - 21:57 #22
Har de ikke en blokering på? Kan duevt. hjælpe mig med koden, hvor der skal medsendes en tekst, da jeg ikke er en haj til det...
Avatar billede microtec Nybegynder
02. december 2001 - 21:58 #23
bogrobot >> Der skulle ikke være blokkering på.

Koden finder du på det link jeg gav.
Avatar billede bacardil Nybegynder
02. december 2001 - 21:59 #24
microtec> Jo, men du kan med formmail som stille grstis til hos de forskellige ikke lave tip en ven og hvis du kan. Så vil jeg gerne se den færdige løsning.

>bacardil >> Ja, det har jeg fattet, men hvem >HOSTER lauritz.dk?

http://www.ripe.net/perl/whois?query=130.226.40.242
Avatar billede bacardil Nybegynder
02. december 2001 - 22:00 #25
Det skulle jo gerne være skiftende email
Avatar billede microtec Nybegynder
02. december 2001 - 22:01 #26
bacardil >> Hvorfor skulle du ikke kunne lave en \"tip en ven\" med formmail?

Det eneste der ligger i \"tip en ven\" er da at man kan sende en mail med et et link til en bestemt side. Det kan du da let med FormMail.
Avatar billede bogrobot Nybegynder
02. december 2001 - 22:01 #27
ja, brugeren skal kunne indtaste en modtage email, og denne email skal så have en mail med en tekst.
Avatar billede microtec Nybegynder
02. december 2001 - 22:02 #28
bacardil >> Ja, og så laver du da bare et felt synligt felt med modtager-adressen. Normalt er det bare sat til hidden.
Ikke noget problem.
Avatar billede bacardil Nybegynder
02. december 2001 - 22:03 #29
microtec> Så opsæt lige et færdigt script med eks. http://www.pi.dk/cgi-bin/FormMail.cgi. Så kan vi jo teste og se om det er til at holde ud at se på (mailen man modtager).
Avatar billede bogrobot Nybegynder
02. december 2001 - 22:03 #30
microtec >> kunne du evt. skrive for mig, hvordan koden så skal se ud (håber ikke jeg beder for for meget...)
Avatar billede microtec Nybegynder
02. december 2001 - 22:05 #31
Hvis du kikke på koden på http://www.pi.dk/support/formmail/#Selve_HTML_koden_der_ligger_bag skal du ændre:

<input type=\"hidden\" name=\"recipient\" value=\"dig@din-e-mail.dk\">

til:

<input type==\"text\" name=\"recipient\" value=\"Din_vens@e-mail.dk\">

Avatar billede microtec Nybegynder
02. december 2001 - 22:06 #32
Ups, et = for mget. Det skal være:

<input type=\"text\" name=\"recipient\" value=\"Din_vens@e-mail.dk\">

Du kan også sætte value=\"\" så er modtager-feltet ikke default udfyldt.

Avatar billede microtec Nybegynder
02. december 2001 - 22:09 #33
bacardil >> Mener du jeg skal lave en komplet løsning for at overbevise dig :o)

Hmmm
Avatar billede bogrobot Nybegynder
02. december 2001 - 22:11 #34
jeg har lavet det sådan, men det ser ikke ud til at virke...

<form action=\"http:/www.pi.dk/cgi-bin/FormMail.cgi\" method=\"POST\" name=\"Send\">
  <input type=\"hidden\" name=\"subject\" value=\"Hvad skal stå i e-mail\'ens emne\"><input
  type=\"hidden\" name=\"required\" value=\"email, navn\"><p><input type=\"text\" name=\"recipient\"
  value size=\"40\"> </p>
  <p>Navn:<br>
  <input type=\"text\" name=\"navn\" size=\"40\"><br>
  Adresse:<br>
  <input type=\"text\" name=\"adresse\" size=\"40\"><br>
  By:<br>
  <input type=\"text\" name=\"by\" size=\"40\"><br>
  Ang:<br>
  <select name=\"ang\" size=\"1\">
    <option>Mor </option>
    <option>Far </option>
    <option>Søn </option>
    <option>Datter </option>
  </select><br>
  Telefon:<br>
  <input type=\"text\" name=\"tlf\" size=\"40\"><br>
  Din e-mail:<br>
  <input type=\"text\" name=\"email\" size=\"40\"><br>
  Andet:<br>
  <textarea cols=\"34\" rows=\"6\" name=\"andet\"></textarea></p>
  <p><input type=\"submit\" value=\"send\"></p>
</form>
Avatar billede bogrobot Nybegynder
02. december 2001 - 22:12 #35
den sender ingen mail, og den redirecter til en side, der ikke findes efter afsendelse...
Avatar billede microtec Nybegynder
02. december 2001 - 22:17 #36
Nå, jeg kan godt se at det ender med at jeg må kode et eksempel :o)
Jeg prøver at kikke på det i morgen.
Avatar billede bacardil Nybegynder
02. december 2001 - 22:22 #37
microtec> Det er så let skriver du tidligere.. Kan du ikke lige bruge 2 min. og lave det?`

En normalt formmail vil tage 1 min. så den lille ændring der skal laves kan vel ikke tage tid? :o)
Avatar billede microtec Nybegynder
02. december 2001 - 22:27 #38
bacardil >> Jeg er igang....
Avatar billede bacardil Nybegynder
02. december 2001 - 22:27 #39
*gg*
Avatar billede microtec Nybegynder
02. december 2001 - 23:06 #40
Det ser ud til at PI-web også har lavet en blokade nu.

Du kan se princippet på: http://www.microtec.dk/tip_en_ven.html

Prøv bare. Den er fuld funktions-dygtig.

Prøv at tale med din Hostmaster om at få lagt FormMail på jeres server (den ligger der sikkert allerede).
Avatar billede microtec Nybegynder
02. december 2001 - 23:47 #41
Tak for point.

Nu har jeg faktisk fundet en form-mail, som virker uanset hvem du har som ISP.

http://kundeservice.opasia.dk/hjemmeside/homeserver/formmail.html

Bemærk at nogle af felterne har andre navne.
Avatar billede hep123 Nybegynder
03. december 2001 - 10:18 #42
>> microtec - jeg har forsøgt at sætte det op, men kan ikke få vedhæftet min hidden tekst, ej heller få den til at redirekte til en side på min egen server som du har gjort det. Har du nogle forslag?

<HTML>

<FORM ACTION = \"http://cgi.inet.tele.dk/cgi-bin/form_processor.cgi\" METHOD = \"POST\">
<P>Mail to<br>
<INPUT TYPE = \"text\" NAME = \"mailto\" VALUE = \"friend1@email.co.uk\">
<input type=\"hidden\" name=\"email_subject\" value=\"Your friend has mailed you this message\">
<input type=hidden name=\"redirect\" value=\"http://www.microtec.dk\">
<INPUT TYPE = \"hidden\" NAME = \"response_title\" VALUE = \"Your mail has been sent with the following data\">
<P>Navn:<BR>
<INPUT TYPE = \"text\" NAME = \"name\" SIZE = \"35\"></p>
<P>Lidt om dig selv:<BR>
<input type=\"hidden\" name=\"tip\" value=\"bla bla bla tekst i mail...\">
<TEXTAREA TYPE=\"text\" NAME=\"omdig\"></TEXTAREA></p>
<P><INPUT TYPE = \"submit\" VALUE = \"Tip Friends\"></p>
</FORM>

</HTML>

Avatar billede microtec Nybegynder
03. december 2001 - 10:31 #43
Som sagt virker TDC´s formmail lidt anderledes end den normale form-mail, så det er ikke sikkert at den har en funktion til redirect.
Prøv at læse dokumentationen.

Hvorfor skifter du identitet?
Avatar billede hep123 Nybegynder
03. december 2001 - 10:45 #44
jeg sidder på arbejde, og kan ikke lige huske mit normale id.

hmm, ærgeligt - jeg må se om jeg kan finde en smutvej
Avatar billede tenniscamp Nybegynder
30. oktober 2009 - 15:32 #45
Til microtec

En gammel sag, men jeg kunne godt bruge den tip-en-ven funktion du lavede