Avatar billede roedz Nybegynder
02. december 2001 - 13:43 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Email validering

Jeg har et script der skal går ind og validering en e-mail, men hvordan for jeg det til at virke i forhold til det tekstfelt hvor man indtaster e-mailen?
scriptet ser således ud:

<%

Function EmailCheck(Value, ValueMaxLength)
    If (IsNull(Value)) Or (IsArray(Value)) Then Value = \"\"
    If (CharPos(Value)) Or (MaxLength(Value, ValueMaxLength)) Or (CountAts(Value)) Or (IligalChars(Value)) Then
        EmailCheck = False
    Else
        EmailCheck = True
    End If
End Function

Function CharPos(Value)
    If ((Instr(Value, \"@\") + 2) > InstrRev(Value, \".\")) Or (Instr(Value, \"@\") <= 1) Or (Instr(Value, \".\") <= 1) Or (InstrRev(Value, \"@\") = Len(Value)) Or (InstrRev(Value, \".\") = Len(Value)) Then
        CharPos = True
    Else
        CharPos = False
    End If
End Function

Function MaxLength(Value, ValueMaxLength)
    If (Len(Value) <= ValueMaxLength) Or (ValueMaxLength = 0) Then
        MaxLength = False
    Else
        MaxLength = True
    End If
End Function

Function CountAts(Value)
    AtsPos = 1
    Count = 0
    Do While AtsPos > 0
        If Count = 0 Then AtsPos = 0
        AtsPos = Instr(AtsPos+1, Value, \"@\")
        If AtsPos > 0 Then Count = Count + 1
    Loop
    If Count <> 1 Then CountAts = True Else CountAts = False
End Function

Function IligalChars(Value)
    ValueCopy = Value
    LegalChars = \"abcdefghijklmnopqrstuvwxyz0123456789.@-_\"
    For Counter = 1 To Len(LegalChars)
        ValueCopy = Replace(ValueCopy,LCase(Mid(LegalChars,Counter,1)),\"\")
        ValueCopy = Replace(ValueCopy,UCase(Mid(LegalChars,Counter,1)),\"\")
    Next
    If Len(ValueCopy) = 0 Then IligalChars = False Else IligalChars = True
End Function
%>

Og formen ser således ud (det er i feltet email som det scriptet foroven skal validerer):

response.write\"<table align=\"\"center\"\" width=\"\"500\"\" cellpadding=\"\"5\"\" cellspacing=\"\"0\"\"><tr><td colspan=\"\"2\"\" class=\"\"overskrift\"\">\"

response.write \"PRIS : \" & Ialt

response.write \"<form action=\"\"send.asp\"\" method=\"\"post\"\">\"
response.write \"</td><Input type=\"\"Hidden\"\" name=\"\"pris\"\" value=\" & Ialt & \"></tr><tr>\"
response.write \"<td width=\"\"150\"\" class=\"\"tekst\"\">Fornavn:</td><td width=\"\"350\"\"><input type=\"\"text\"\" name=\"\"fornavn\"\"></td></tr><tr>\"
response.write \"<td width=\"\"150\"\" class=\"\"tekst\"\">Efternavn:</td><td width=\"\"350\"\"><input type=\"\"text\"\" name=\"\"Efternavn\"\"></td></tr><tr>\"
response.write \"<td width=\"\"150\"\" class=\"\"tekst\"\">Adresse:</td><td width=\"\"350\"\"><input type=\"\"text\"\" name=\"\"Adresse\"\"></td></tr><tr>\"
response.write \"<td width=\"\"150\"\" class=\"\"tekst\"\">Postnr:</td><td width=\"\"350\"\"><input type=\"\"text\"\" name=\"\"postnr\"\" size=\"\"4\"\" maxlength=\"\"4\"\"></td></tr><tr>\"
response.write \"<td width=\"\"150\"\" class=\"\"tekst\"\">By:</td><td width=\"\"350\"\"><input type=\"\"text\"\" name=\"\"by\"\"></td></tr><tr>\"
response.write \"<td width=\"\"150\"\" class=\"\"tekst\"\">Tlf nr.:</td><td width=\"\"350\"\"><input type=\"\"text\"\" name=\"\"Tlfnr\"\" size=\"\"8\"\" maxlength=\"\"8\"\"></td></tr><tr>\"
response.write \"<td width=\"\"150\"\" class=\"\"tekst\"\">E mail:</td><td width=\"\"350\"\"><input type=\"\"text\"\" name=\"\"Email\"\"></td></tr><tr>\"
response.write \"<td width=\"\"150\"\" class=\"\"tekst\"\">Sommerkatalog</td><td width=\"\"350\"\"><input type=\"\"checkbox\"\" name=\"\"Katalog1\"\" value=\"\"Sommer\"\" checked></td></tr><tr>\"
response.write \"<td width=\"\"150\"\" class=\"\"tekst\"\">Vinterkatalog</td><td width=\"\"350\"\"><input type=\"\"checkbox\"\" name=\"\"Katalog2\"\" value=\"\"Vinter\"\" checked></td></tr><tr>\"
response.write \"<td width=\"\"150\"\" class=\"\"tekst\"\">Golfkatalog</td><td width=\"\"350\"\"><input type=\"\"checkbox\"\" name=\"\"Katalog3\"\" value=\"\"Golf\"\" checked></td></tr><tr>\"
response.write \"<td colspan=\"\"2\"\"><input type=\"\"submit\"\" name=\"\"Submit\"\" value=\"\"Send\"\"> \"
response.write \"<input type=\"\"Reset\"\"></td></tr></table>\"
response.write \"</form>\"

Altså det er mening emailen skal valideres, så man undgår fejl. men hvordan for at sammensat den 2 ting??

På forhånd TAK :))

Avatar billede baw Nybegynder
04. december 2001 - 17:58 #1
Da du vil validere i ASP, skal filen send.asp indeholde valideringen.

Der skal der findes ud af om den indtastede streng i email feltet er gyldig.

Jeg vil dog anbefale, at du foretager en validering i JavaScript.
Avatar billede baw Nybegynder
04. december 2001 - 18:04 #2
Her er et eksempel på et JavaScript

<script language=javascript>
<!-- Skjul dette for ælder browsere
  function gyldigEmail(email){
    ugyldigeTegn = \"/:,;\"

    //Må ikke være tom
    if (email == \"\"){
        return false
    }

    //Indeholder den ugyldige tegn?
    for (i=0; i<ugyldigeTegn; i++){
        fejlTegn = ugyldigTegn.charAt(i)
        if (email.indexOf(fejlTegn,0)>-1){
            return false
        }

    //Der skal være et @-tegn
    paaPos = email.indexOf(\"@\",1)
    if (paaPos == -1){
        return false
    }

    //Og kun et @-tegn
    if (email.indexOf(\"@\",paaPos+1) != -1){
        return false
    }
    punktumPos = email.indexOf(\".\",paaPos)

    //Og mindst et punktum efter @-tegnet
    if (punktumPos == -1){
        return false
    }

    //Der skal være mindst 2 tegn efter punktummet
    if (punktumPos+3 > email.length){
        return false
    }
    return true
  }
//->
</script>

I formen skriver du
<form action=\"send.asp\" name=\"form\" method=\"post\" onSubmit=\"return gyldigEmail(document.form.email.value)\">

Hermed vil der blive givet besked med det samme, hvis der er indtastet en ugyldig email, når formen bliver submittet.
Avatar billede roedz Nybegynder
04. december 2001 - 21:56 #3
baw - -> hvor ligger jeg så Javascripten henne??
Avatar billede baw Nybegynder
05. december 2001 - 08:48 #4
Den skal du lægge mellem <HEAD> og </HEAD> i den fil som indeholder formen.