Avatar billede charley78 Novice
02. december 2001 - 13:22 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

elementært om MeshSmooth

Jeg er novice og nu begynde min første \"creating the Torso\" - en lille menneskellignende figur, som jeg har fundet på http://www.zoomorphix.com.au/tutorials/torso.html.
Desværre går jeg i stå med det samme.
Der står: 1) Create a box at (0,0,0) of size (20,20,60) in the top viewport.
Change the number of height segments to 3.
- Det har jeg gjort!
Så står der videre:
2) Go to the modifier panel and add a MeshSmooth modifier to the box.
The box should now be a lot more rounded, like a sausage.
- og her går det galt. Jeg får nemlig ikke nogen afrundede hjørner og jeg har dog gjort nøjagtigt som de beder op i opgaven.

Opgaven får medium point, dels fordi jeg stiller en hel serie af spørgsmål, dels fordi jeg aner at spørgsmålet kan give anledning til en længere undersøgelse før problemet er isoleret... (men hvad ved jeg)!

Videre står der i opgaven:
3) Click on the stack icon under the Editable Mesh drop down box.
Collapse the stack to an Editable Mesh.
4) Click the toggle end result on-off icon under the same drop down box.

- og her er desværre flere ting, som jeg slet ikke ved hvor jeg skal finde.
Hvor ligger fx stack ikonet? Burde jeg da have lavet en editable mesh for at komme ind til stack-ikonet? Står der \"stack\" eller skal jeg lede efter et ikon?
Hvad forstår man ved en \"dropdown box\"?
Hvad betyder at \"colapse\"?
Hvad er \"the toggle end result on-off icon \"

Kan nogen hjælpe?
Avatar billede charley78 Novice
02. december 2001 - 15:26 #1
- første problem er løst - jeg havde glemt at sætte iteration på!
Jeg mangler stadig at vide how to \"collapse the stack to an Editable Mesh\".
Avatar billede roslev Nybegynder
02. december 2001 - 19:38 #2
I \"Modify\" panelet, under \"Modifier Stack\" er der et ikon som ligner en \"kasse\"..holder man musen over ser man \"Edit Stack\". Højreklik på denne og vælg \"Convert to: Editable Mesh\"..
Avatar billede charley78 Novice
02. december 2001 - 21:59 #3
Hej Roslev (eller andre),

nu har jeg trykket på den lille dims (kasse) der hedder \"remove modifier from the stack\". Så ligner det igen bare en rektangulær box, men desværre kan jeg ikke finde ud af hvad du mener med modifier-panelet.
Når jeg trykker på modifier ikonet (det der ligner en bøjet stang), er der ikke noget med stack at læse. Ordet findes heller ikke i Modifyer listen. Jeg ved ikke hvor jeg ellers skal lede.
Hvor finder jeg \"edit stack\", som du (Roslev) refererer til?
Avatar billede geek Nybegynder
02. december 2001 - 22:28 #4
modifier-panelet = den \"bjælke\" i højre side hvor man kan vælge hvilke modifier man vil tilføre sit objekt. f.eks. MeshSmooth, Noise osv.
dropdown box = er en linje med noget text i. i højre side af texten er så en pil nedaf, som man kan trykke på og så kommer der en liste af forskellige linjer text.
Texten i denne dropdown box er alle de forskellige modifiere som du har tilført dit objekt. = din stack
f.eks.

Mit objekt
-Noise
-MeshSmooth
-Optimizer

Når du så vil Collapse din stack, betyder det at alle dine modifiere bliver \"smeltet\" sammen med dit objekt så det ikke er muligt at komme af med dem igen.
Du kan også Collapse din stack ved at højre klikke på dit objekt og vælge \"Convert to: Editable Mesh\"

Så vidt jeg husker sidder \"toggle end result on-off\" iconet lige under din dropdown box, forstiller vistnok en pære ?

Geek
Avatar billede charley78 Novice
02. december 2001 - 22:39 #5

tak for svar nok engang, men den er desværre ikke hjemme endnu...

det lader til at modifier panelet og dropdown menuen er det samme, men jeg kan ikke finde stack der - altså ikke ordet \"stack\"... heller. Og jeg forstår heller ikke hvorfor de skriver stack ikon i teksten, så må det da være et ikon jeg skal lede efter?

Avatar billede charley78 Novice
02. december 2001 - 22:40 #6
- og hvad er det i øvroigt man gør ved objektet, når man stack\'er. Jeg har set i ordbogen at man \"stabler\", men det bliver man jo ikke specielt meget klogere af.
Avatar billede charley78 Novice
02. december 2001 - 22:42 #7
- fortvivl ikke over min uvidenhed. I morgen har jeg bogen 3D studio Max, så hjælper det nok på det hele, men jeg viol stadig meget gerne bede om svar på de foregående stack-spørgsmål. Og på forhånd tak for det!
Avatar billede geek Nybegynder
02. december 2001 - 23:21 #8
\"det lader til at modifier panelet og dropdown menuen er det samme\"
Nope...
prøver igen.
modifier panelet = den \"bjælke\" med ikoner over forskellige modifiere man kan tilføre sit objekt. den kommer frem når du trykker på ikonet med et bøjet rør.
i modifier panelet er der altså vist alle de mulige ting som du KAN ændre dit objekt via.

dropdown menuen = de forskellige ting som du HAR ændret dit objekt via.

Stack er de forskellige modifiere du har tilført dit objekt.
altså STACK = DROPDOWN MENUEN
dit stack ikon sidder (så vidt jeg husker) ved siden af din dropdown menu. som \"roslev\" skriver ligner ikonet en kasse (mener den er grøn)

\"hvad er det i øvroigt man gør ved objektet, når man stack\'er\"
et eks. (er nok ikke et sårlig godt eks. men kan ikke komme på andre)

Hvis du skal lave et baseball bat, tager du først en 4-kantet klods, som du gør tindere i den ene ende (den man skal holde i)
derefter pudser du alle hjørner af, så det bliver et rund bat og tilsidst giver du den måske en lakering.

Her er du startet med en klods.
derefter tilførte du en modifier som gjorde battet tyndere i den ene ende.

derefter blev der tilført en nu modifier som gjorde battet rundt. præcis som MeshSmooth modifieren gør.

derefter blev der tilført en omgang lak til stakken.

Stacken ser derefter således ud

Firkantet klods
-Gjort mindre i bunden
--Budset til så klodsen blev rund
---Giver en omgang lak

Dette er så battet stack.
det smarte ved stacken er så at man (modsat i virkligheden) altid kan gå tilbage i sin stak og lave nogle ændringer.
f.eks. hvis du finder ud af at battet ikke er tyndt nok i den ene ende efter du har givet dit bat lak, kan du bare gå til bage og rettet battet til uden af skulle starte forfra.

Håber du fårstår lidt af bat historien for det blev vist til en værer omgang pis...
Avatar billede charley78 Novice
03. december 2001 - 10:30 #9
tak begge to - hvordan fordeler jeg nu pointene mellem jer på en fair måde? Er det enten 50/50, 100 til geek eller kan jeg fx give 20% til roslev?

... hvem svarer først?
Avatar billede geek Nybegynder
03. december 2001 - 15:08 #10
Kan vist være ligemeget om jeg får 15 - eller 24 point.
Håber bare jeg hjalp en smule...

Geek
Avatar billede charley78 Novice
03. december 2001 - 15:13 #11
fakisk ved jeg ikke hordan man gør, men nu vælger jeg geek og trykker accepter - jeg vil gerne kredditere roslev en anden gang - for det ser ikke du til at jeg kan delepointene.

Alt det bedste - og tak!
Avatar billede geek Nybegynder
04. december 2001 - 15:42 #12
Mange tak for point.
Håber din 3D bog kan hjælpe...
Avatar billede charley78 Novice
04. december 2001 - 17:39 #13
- grazias, det gør jeg også