Avatar billede lincodma Nybegynder
01. december 2001 - 22:54 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Impotere data fra access til excel

Jeg har en kundedatabase i access med navn, adresse osv. Jeg har også et faktura system i excel. Jeg ønsker hjælp til en løsning der gør at når en kunde ringer, får jeg hans navn, adresse, postnr og by og indtaster det i access, der skal så være en knap til at hoppe til excel og den skal så automatisk trække navn, adresse osv over i excel i nogle bestemte felter, kan det lade sig gøre og hvordan?
Avatar billede mugs Novice
01. december 2001 - 22:56 #1
I Access97?
Avatar billede lincodma Nybegynder
01. december 2001 - 23:00 #2
Det er i ms office 2002
Avatar billede mugs Novice
01. december 2001 - 23:00 #3
Dim Obvar As Object, wkb As Object, Rst As Recordset \' Variabelerklæringer
Dim i As Integer, Felt1 As Integer, Felt2 As Integer, Tek As String
\'Hvis du har oprettet en ny post, skal tabellen først opdateres, ellers ses den nye post ikke i Excel
\'Me er den aktive formular og Refresh opdaterer den underliggende tabel / forespørgsel.
Me.Refresh
\'Næste sætning definerer hvilken tabel der skal levere data og åbner denne
Set Rst = DBEngine.Workspaces(0).Databases(0).OpenRecordset(\"Tabel1\", dbOpenTable)
\'Excel åbnes ved hjælp af funktionen \"CreateObject\"
Set Obvar = CreateObject(\"excel.application\")
\'Gør Excel synlig, Du kan også flytte denne linie længere ned...
\'hvis eksporten skal være afsluttet når Excel bliver synlig
Obvar.Visible = True
Her er koden der fungerer i Access97 med kommentarer:

\'Variablen wkb sættes = projektmappen, der tilføjes med metoden Add
Set wkb = Obvar.Workbooks.Add
\'Der sættes overskrifter på Excel-arket
wkb.Worksheets(\"Ark1\").Cells(1, 1).Value = \"Felt 1\"
wkb.Worksheets(\"Ark1\").Cells(1, 2).Value = \"Felt 2\"
\'Løkken der henter data fra tabel1 i Access og lægger data ind i Excel...
\'Hvis der ekporteres tekst erstattes \"Str$\" med \"Format\"
For i = 2 To Rst.RecordCount + 1
wkb.Worksheets(\"Ark1\").Cells(i, 1).Value = Str$(Rst.Fields![Felt1])
wkb.Worksheets(\"Ark1\").Cells(i, 2).Value = Str$(Rst.Fields![Felt2])
Rst.MoveNext
Next
\'Summen af felt2 udregnes
Tek = \"=Sum(R[\" + Str$(-Rst.RecordCount) + \"]C:R[-1]C)\"
wkb.Worksheets(\"Ark1\").Cells(Rst.RecordCount + 2, 2).Value = Tek
\'Linien tilpasser bredden af benyttede kolonner
wkb.Worksheets(\"Ark1\").UsedRange.Columns.AutoFit
\'Objektvariablen frigives
Set Obvar = Nothing
End Sub
Avatar billede mugs Novice
01. december 2001 - 23:01 #4
Hvad gik der galt her?
Jeg ved ikke om du kan bruge det - men måske kan det hjælpe lidt på vej. Jeg prøver igen.
Dim Obvar As Object, wkb As Object, Rst As Recordset \' Variabelerklæringer
Dim i As Integer, Felt1 As Integer, Felt2 As Integer, Tek As String
\'Hvis du har oprettet en ny post, skal tabellen først opdateres, ellers ses den nye post ikke i Excel
\'Me er den aktive formular og Refresh opdaterer den underliggende tabel / forespørgsel.
Me.Refresh
\'Næste sætning definerer hvilken tabel der skal levere data og åbner denne
Set Rst = DBEngine.Workspaces(0).Databases(0).OpenRecordset(\"Tabel1\", dbOpenTable)
\'Excel åbnes ved hjælp af funktionen \"CreateObject\"
Set Obvar = CreateObject(\"excel.application\")
\'Gør Excel synlig, Du kan også flytte denne linie længere ned...
\'hvis eksporten skal være afsluttet når Excel bliver synlig
Obvar.Visible = True
\'Variablen wkb sættes = projektmappen, der tilføjes med metoden Add
Set wkb = Obvar.Workbooks.Add
\'Der sættes overskrifter på Excel-arket
wkb.Worksheets(\"Ark1\").Cells(1, 1).Value = \"Felt 1\"
wkb.Worksheets(\"Ark1\").Cells(1, 2).Value = \"Felt 2\"
\'Løkken der henter data fra tabel1 i Access og lægger data ind i Excel...
\'Hvis der ekporteres tekst erstattes \"Str$\" med \"Format\"
For i = 2 To Rst.RecordCount + 1
wkb.Worksheets(\"Ark1\").Cells(i, 1).Value = Str$(Rst.Fields![Felt1])
wkb.Worksheets(\"Ark1\").Cells(i, 2).Value = Str$(Rst.Fields![Felt2])
Rst.MoveNext
Next
\'Summen af felt2 udregnes
Tek = \"=Sum(R[\" + Str$(-Rst.RecordCount) + \"]C:R[-1]C)\"
wkb.Worksheets(\"Ark1\").Cells(Rst.RecordCount + 2, 2).Value = Tek
\'Linien tilpasser bredden af benyttede kolonner
wkb.Worksheets(\"Ark1\").UsedRange.Columns.AutoFit
\'Objektvariablen frigives
Set Obvar = Nothing
End Sub
Avatar billede mugs Novice
01. december 2001 - 23:02 #5
Er du interesseret i en lille testdb i 97, skal du blot lægge din e-mail.
Avatar billede medions Nybegynder
01. december 2001 - 23:02 #6
hvordan impotere man så data fra excel til Access?
Avatar billede mugs Novice
01. december 2001 - 23:05 #7
medions > aner det ikke i VBA, kender faktiskm intet til excel.
Men du kan i databasevinduet vælge \"Hent eksterne data\" og finde filen du vil importere. Derefter følger du blot wizarden.
Avatar billede lincodma Nybegynder
01. december 2001 - 23:06 #8
til mugs tak for hjælpen, hvis du vil lave et eksempel for mig og emaile det til mig vil jeg blive meget glad lincodma@hotmail.com
Avatar billede medions Nybegynder
01. december 2001 - 23:06 #9
hmm.. hvor i databasevinduet ?
Avatar billede medions Nybegynder
01. december 2001 - 23:14 #10
ok.. jeg har fundet ud af det nu... takker ;-)
Avatar billede mugs Novice
01. december 2001 - 23:17 #11
medions > I databasevinduet > Filer > Hent eksterne data

lincodma > tak for point, sender om lidt
Avatar billede lincodma Nybegynder
01. december 2001 - 23:44 #12
Har sendt en mail tilbage til mugs
Avatar billede mcsj Nybegynder
15. februar 2003 - 21:09 #13
bliv lige Proffesser i MS Office Xp  <Mugs>