Avatar billede lost-sniper Nybegynder
30. november 2001 - 13:05 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

screenshoot af unix system

er der nogle link til screenshot af unix system.
Avatar billede face Nybegynder
30. november 2001 - 13:08 #1
Åben en dos promt... hehehe =)
Avatar billede lost-sniper Nybegynder
30. november 2001 - 13:10 #2
hvad er Uinx jeg aner det ikke, kan nogle forklare det?
Avatar billede victor44 Nybegynder
30. november 2001 - 13:14 #3
Uinx, ja det ved jeg heller ikke.

Men UNIX er betegnelsen for en gruppe af styresystemer.

LuF
Avatar billede face Nybegynder
30. november 2001 - 13:17 #4
Unix er et styrer system der efterhånden er mange år gammelt... Langt ældre end windows... Det bruges for det meste til servere fordi det er kendt for at være mere stabilt end windows... Administrationen forgår i textmode det vil sige at man skriver en kommado istedet for at klikke..
Unix er et kæmpe system så hvis du virkelig vil vide noget om det så lån en bog ellers vil man kunne holde time lange fordrag...
Avatar billede face Nybegynder
30. november 2001 - 13:18 #5
FreeBSD er Unix
Avatar billede victor44 Nybegynder
30. november 2001 - 13:37 #6
Her et link til et par screenshot\'s af min desktop.

http://www.soso.dk/screenshot/

LuF
Avatar billede lost-sniper Nybegynder
30. november 2001 - 20:07 #7
Vilen sprog køre det under (programmerings sprog)
og kan det klare windows programmer og spil?
Avatar billede victor44 Nybegynder
30. november 2001 - 20:31 #8
Brugerfladen hedder KDE og er version 2.2.1
KDE er en grafisk brugerflade som kører oven på X.
X er en server som man \'sender\' sine billeder til.
I dette tilfælde er \'billederne\' KDE.

Det lyder meget kryptisk når man er vant til windows, men det er ikke noget man behøver at spekulere over. Det bruges på næsten samme måde.

Programmerings sprog, c og c++ så vidt jeg ved.
Men det er de fleste ting til UNIX lavet i.

Det er ikke Windows, så det kan ikke uden videre køre windows programmer, men hvem har brug for dem ?

Der findes emulatorer til MS en af dem hedder wine.

LuF
Avatar billede face Nybegynder
01. december 2001 - 13:44 #9
victor44 >> Hvad er det for en distro??

lost-sniper >> Ja men begrænset med wine... Jeg har du kørt MS sol med Linux Mandrake
Avatar billede victor44 Nybegynder
01. december 2001 - 13:54 #10
Det er delvist en SuSE distribution.

Installationen er 2 år gammel så den ligner nok ikke en du kan få idag.

Den er efterhånden støbt helt til mig ;-)

Den nyeste SuSE 7.3 ligner denne meget og der er også den samme KDE med. Det er dog ikke noget vidre problem at opdatere denne, det er bare at opdatere.

Jeg glæder mig til den nye KDE 3 er færdig. Så er Windows så langt bagud at det er til grin.
Allerede nu med KDE 2.2.1 er MS helt til grin med det jeg bruger min maskine til.

Jeg kører med KDE på min bærbare, hvad skulle man ellers ?

LuF
Avatar billede victor44 Nybegynder
01. december 2001 - 14:02 #11
Rettelse :

Jeg kører OGSÅ med KDE på min bærbare.

LuF

Avatar billede victor44 Nybegynder
01. december 2001 - 14:03 #12
Sniper > Er der noget du gerne vil have med i et screenshot ?

LuF
Avatar billede face Nybegynder
01. december 2001 - 14:14 #13
SuSE er en Linux distro...??
Avatar billede victor44 Nybegynder
01. december 2001 - 14:30 #14
Ja SuSE er en LINUX distibution.
Skulle det gøre den til mindre UNIX ?

Den eneste grund til at der er opstået den \'forskel\' på LINUX, BSD og UNIX er at UNIX indtil (jeg mener) 1998 var UNIX et beskyttet varenavn og derfor kostede det penge at kalde sit operativ system for en UNIX.

LINUX er blandt mange andre et UNIX OS som kan køre på PC platformen.
Hertil hører bla. Solaris, BSD i forskellige varianter, QNX osv.

Hvilken er mere en LINUX ens de andre ??

Fælles for dem er at de har et meget ens interface som gør det nemt/nemmere at komme fra den ene type UNIX til den anden, nemlig POSIX.
Derfor ser man programmer som f.eks. sendmail, bind osv. er tilpasset alle de forskellige UNIX typer.

Her er lidt info om POSIX.
http://www.robelle.com/library/smugbook/posix.html

LuF
Avatar billede victor44 Nybegynder
01. december 2001 - 14:35 #15
Hvilken er mere en LINUX ens de andre ??

Der skulle have stået :

Hvilken er mere en UNIX end de andre ??

Sorry for slave fejlene.

LuF
Avatar billede cd_ Nybegynder
11. december 2001 - 20:26 #16
UNIX er så meget.

Screenshot fra min unixbox:

login as: ******
Sent username \"******\"
cd@x\'s password:
Last login: Tue Dec 11 20:20:08 2001 from honning.nammenam
Copyright (c) 1980, 1983, 1986, 1988, 1990, 1991, 1993, 1994
        The Regents of the University of California.  All rights reserved.
FreeBSD 4.4-STABLE (COGNEL) #2: Wed Sep 26 21:35:50 CEST 2001

                    __________              _________
                ___\\\\        (_______________)      //____
                /    ______        ______        ______ · //___
          ....//___ _\\  _/_____  _\\    /_____  _\\    /_____    \\.....
        :::::/    /    \\    /_/    .-    /_/    /|    /_ ___\\\\::::
            // · \\\\____|      \\\\____|      \\\\___/_|      \\    \\
            /________    |______//7 .. |______//7. |________//7____\\
            pO(imp)//_____________ :: _________ : ___________\\\\cOg!
                                //____\\      /___\\\\ chainsofgod

insert phat ascii \'here\'

[cd@chainsofgod:/home/cd]

Avatar billede victor44 Nybegynder
11. december 2001 - 20:38 #17
Det er sådan jeg bedst kan lide det :-)

LuF
Avatar billede victor44 Nybegynder
21. december 2001 - 22:08 #18
Hvad med at få lukket spørgsmålet ?

LuF