Avatar billede bmc Nybegynder
29. november 2001 - 12:55 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Arraylist

Hejsa

Jeg har oprettet en static Arraylist:
private static ArrayList list= new ArrayList();

Men hver gang jeg prøver og sætte noget ind i den med følgene procedure går mit program ned:

public static void Setlist(int nr, String navn, String tlf){
list.add(new Kunde(nr, navn, tlf));
}

Hvorfor????
Avatar billede disky Nybegynder
29. november 2001 - 12:57 #1
Mærkeligt.

Er der en god grund til at de er static ?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
29. november 2001 - 13:00 #2
De bør nok ikke være static

Og du har sikkert list erklæret 2 steder, som blev påpeget i det andet
spørgsmål
Avatar billede bmc Nybegynder
29. november 2001 - 13:01 #3
ja, jeg vil gerne kunne til gå proceduren listen fra en anden klasse.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
29. november 2001 - 13:03 #4
Nej, Brian. Det er ikke godt nok at lave klassevariabler med static.
De skal være ikke-static, og du skal oprette et objekt med new.
Ellers er der et par småting vi skal snakke om ved lejlighed :)
Avatar billede disky Nybegynder
29. november 2001 - 13:07 #5
bmc: du kan sagtens tilgå klassen fra andre´klasser selvom den ikke er static.

Static betyder at de metoder og variabler er bundet til klassen, og ikke objekter af klassen
Avatar billede bmc Nybegynder
29. november 2001 - 13:08 #6
Hvordan tilgår jeg så Arraylisten fra en procedure. Uden at sige ArrayList list= new ArrayList(); hvergang for så er det jo ikke den samme liste....er der noget jeg har misforstået??
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
29. november 2001 - 13:12 #7
ja
Avatar billede disky Nybegynder
29. november 2001 - 13:18 #8
lav en getList() der returnerer en ArrayList

Den kalder du så i den anden  klasse og så har du adgang til den ArrayList
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
29. november 2001 - 13:28 #9
Det er nok en dum idé at gøre den interne repræsentation tilgængelig
udenfor klassen, når der strengt taget kun er brug for metoder i stil
med hentKunde(), hentNæsteKunde(), ... osv
Avatar billede carstenknudsen Nybegynder
29. november 2001 - 13:28 #10
Hvad med at beskrive hvad dit program går ned pga.
Det kunne være noget helt andet, f.eks. din Kunde klasse.
Avatar billede disky Nybegynder
29. november 2001 - 14:25 #11
tak for point