Avatar billede Slettet bruger
29. november 2001 - 11:15 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Søgning

Jeg skal have lavet en søgning på personer i en access database...

Disse personer ligger blandt en masse andet tekst dvs i et notatfelt med meget andet data omkring..

Eksempel:

Bestyrelse:

Ole Jensen
Klaus Olsen
Jens Olsen

osv osv...

Er det muligt at søge personen ud og tage x antal bogstaver fra hans navn og frem så man også kan se evt telefon og adresse...

Da disse personer er listet under en kategori og en underkategori er det vigtigt man også kan se kategori navn og underkategori navn...

Eksempel:

Dit resultat er som følger...

Blomster -> Blomsterbinding
Peter Olsen
Nørregade 32
Telefon: 87878787
Avatar billede nute Nybegynder
29. november 2001 - 11:24 #1
\"Disse personer ligger blandt en masse andet tekst dvs i et notatfelt med meget andet data omkring\"...dvs at du ikke har én kolonne for navn, én for adresse og én for telefonnummer ???

/nute
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2001 - 11:31 #2
nej det er korrekt. Det ligger ikke i felter men i et felt som er af typen notat...

Det kan jeg ikke lave om...
Avatar billede nute Nybegynder
29. november 2001 - 11:34 #3
well...om jeg må si det...*GRIM* database...

lykke til med å bøvle med det...
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2001 - 11:38 #4
øh jo tak for hjælpen...
Avatar billede andersb Nybegynder
29. november 2001 - 11:38 #5
Jeg er ikke helt sikker på at jeg har forstået dit spørgsmål, men jeg forsøger alligevel et svar:

select telefon, adresse, andre_felter from tabel_navn where efternavn like Han%

så får du oplysninger om alle de personer, hvor efternavn starter med Han, f.eks. Hansen og Hansson

- Anders Børjesson, www.rhs.dk/anders
lærer på datamatikeruddannelsen i Roskilde
Avatar billede nute Nybegynder
29. november 2001 - 11:47 #6
andersb >> hvordan skal du finne frem til etternavn når personopplysninger ligger som tekst i et notatfelt ?? feltet har jo ingen metadata knyttet til seg som gjør at man enkelt kan filtrere ut hva som er fornavn, etternavn osv.

jean >> du benytter en høyst uvanlig (og irregulær) måte å lagre data på. et søk i en sånn database blir da uøkonomisk på alle mulige måter..

men du må iallefall supplere med en del flere opplysninger. hvilket format ligger dataene i ? hvordan ser innholdet i ditt notat felt ut og har *alle* records samme format ??

/nute
Avatar billede andersb Nybegynder
29. november 2001 - 11:52 #7
Hvorfor har du valgt at have dine data liggende i et ustruktureret notat-felt - det umuliggør / besværliggør søgning!

Måske er dit problem i virkeligheden mere database-design end SQL eller ASP.

- Anders
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2001 - 11:57 #8
Ja det var vel hvad jeg kunne forvente..

Navnene jeg gerne vil have ud er ikke primær data dvs de er meget lidt vigtige... Det er noget andet der er vigtigt men bare som en service for mine brugere synes jeg det kunne være smart at hente navnene i en slags alternativ søgning...

Et eksempel findes på google hvor den henter en bid data fra hjemmesiden og viser den som en slags appetitvækker...
Avatar billede nute Nybegynder
29. november 2001 - 12:03 #9
så henter du tekstfeltet ut, men kun skriver ut fx. de 50 første tegn fra notat feltet...
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2001 - 13:38 #10
ja nu nærmer vi os...

Det skal bare være der hvor søgeordet er lig med ordet i teksten
Avatar billede nute Nybegynder
29. november 2001 - 13:48 #11
hva mener du ?
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2001 - 13:56 #12
Den skal tage x antal bogstaver i notatfeltet fra det ord man søgte efter..

FX jeg søger efter Ole Nielsen så skal resultatet være:

Ole Nielsen + 100 bogstaver mere
Avatar billede nute Nybegynder
29. november 2001 - 14:01 #13
oki...jeg prøver å skissere:

\' Denne vil inneholde fx \"I dag vil Ole Nielsen gå en liten tur i parken for å spise fugler\"
str = RS(\"ditNotatFelt\")
searchWord = \"Ole Nielsen\"
startIndex = InStr( str, searchWord )
if( startIndex > 0 ) then
  if( LEN( str ) >= (startIndex+100) ) then
    response.write MID( str, startIndex, 100 )
  else
    response.write MID( str, startIndex )
  end if

/nute