Avatar billede langbein Nybegynder
28. november 2001 - 17:38 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Hvilken BSD og hvordan ?

Har \"testet\" litt Linux og lurer litt på BSD.
1. Hvilekn bør man velge ? Er FreeBSD et bra valg ? NetBSD ? Andre ?
2. Hvilken er enklest å installere / bruke for en BSD nybegynner ?
3. Kan man lage autoboot CD slik som for Linux der installasjonen kjører mer eller mindre, eller i hvert fall litt automatisk ?
4. Føger det vanligvis X-Win med, eller er BSD en ren tekstbasert historie ?
Avatar billede morw Nybegynder
28. november 2001 - 17:52 #1
Nu har jeg kun arbejdet med FreeBSD, men jeg kan virkelig anbefale det.

For mig tager det kun cirka 15 minutter lige at installere en minimal FreeBSD.

Du kan dog godt vælge X o.s.v., men jeg bruger den kun til server, jeg jeg har ikke brug for X.

Du godt fint boote fra CD\'en og installere på den måde.

Held & lykke
Avatar billede langbein Nybegynder
28. november 2001 - 19:20 #2
Takker for forslag. Dette høres jo faktisk ganske spennende ut. Har inntrykk av at FreeBSB er mest i vinden. Noen andre synspunkter ?? Hvis det tar 15 min, så kan det vel heller ikke være snakk om så mye HD plass ?? Nødvendig RAM, HD, Pros ??
Avatar billede langbein Nybegynder
28. november 2001 - 19:22 #3
Jeg har lastet ned en freeBSD versjon 4.4 tror jeg det var. Det var 4 CD tilgjengelig, men jeg lastet bare ned 1. Tilstrekkelig ?? Hva med de 3 andre ?? (Programmer, dokumentasjon ??)
Avatar billede morw Nybegynder
28. november 2001 - 19:40 #4
Jeg bruger bare første cd, de andre er vel bare ports, programmer o.s.v.

Jeg har 60 GB harddisk men bruger kun cirka 130 mb, men jeg bruger den også kun til webserver: apache, php, mysql, sendmail.

Nu laver min maskine ikke så meget så stort set alle processes står til sleeping, men den bruger 9mb active ram ;-D Der sidder dog 256 mb i den.

Det smarte ved freebsd er at du ikke behøver alle de CD med programmer.

Du kan blot skrive pkg_add ftp://sti.til.server/program.tgz

Så henter den selv programmet fra ftp.

Avatar billede sv Nybegynder
28. november 2001 - 20:50 #5
eller cd /usr/ports/bla/bla; make install clean
også er bla installeret ;)
Avatar billede z_master Nybegynder
28. november 2001 - 22:08 #6
Du har 3 valg, når det kommer til BSD.. Og så måske nogle 100 mindre ukendte ting, som folk bare har lavet for sjov.

1) FreeBSD    Let at installere, kører fint.
2) OpenBSD    Går meget på sikkerhed. Der er ikke fundet en grum sikkerhedsfejl i selve standard installationen i MEGET lang tid.
3) NetBSD    Kender desværre ikke så meget til det, Dog har jeg hørt det skulle være besværligt at installere.

Jeg tror at FreeBSD er den lettest for nybegyndere. Som sagt har ikke prøvet de andre, da jeg fik FreeBSD anbefalet, men har læst lidt op på de andre.

Det eneste problem med BSD er at der ikke er så meget dokumentation, så du bliver nok nød til at lege lidt med det nogle sene natter.. Dog findes der nogle udemærket IRC kanaler og Mailinglister.

Jeg bruger selv FreeBSD herhjemme til alle mine servere og de kører ubeklageligt. Jeg ved ikke hvordan FreeBSD bliver installeret via CD\'er, men det kan de andre fortælle dig noget om. Dog kan jeg fortælle dig at hvis du har en hurtig Internet, ca. adsl 512 kbit/S, så kan du lave en netværks installation af det.
BSD er simpel at installere, når man lige har vænnet sig til at hvis man laver en fejl, så er det ikke verdenensundergang.

Første skærm du kommer til at møde når du installere FreeBSD er en skærm, som spørger dig om du har lyst til at redigere i din hardware, for at mindske konflikter mellem IRQ. Denne kan du springe over hvis du ikke er helt sikker på hvad du har i din maskine, men det kan være nyttigt at lige kigge om du kan fjerne noget.

Næste kommer du ind i en grafisk brugergrænseflade, hvor du kan vælge hvordan du vil installere BSD. Der starter du bare fra toppen og går ned efter. Vælger Partion, laver en Label osv. Hvorefter du bliver viderført til opsætning af systemet og ports collectionen.

Hvis du ikke har haft lyst til at downloade de andre cd\'er med ports på, så frygt ikke. Ports kan hentes via et Grafisk interface i FreeBSD. Hvis du er inde i installationsmenu\'en er der noget, som hedder \"Configure\" tryk på den og gå ind under \"ports\". Så kan du vælge hvordan portsne skal hentes og der kan du sige \"FTP\".
Så kommer der en liste over de ports der er. Og der ligger det mest almindelige du skal bruge. Inc. X-Windows. X-windows til hedder faktisk også XFree86. Så det er den du skal installere. Igen hvis du er usikker hvad du skal installere, så installer det meste indenfor XFree86. Senere når du har prøvet at installere nogle flere gange kan du fjerne tingene. Når du har installeret FreeBSD kan du altid gå ind i installationsmenu\'en igen ved at gå ind under \"/stand/sysinstall\". Så starter programmet.

Tror det skulle være det.. BTW.. www.freebsd.org/handbook er også meget dejlig at lege med.. Den er faktisk ret god..
Avatar billede skwat Praktikant
28. november 2001 - 22:44 #7
add 1.
Det fede ved NetBSD er at det er portet til 1000 ting bla. Playstation 2, dreamcaster osv(læs evt. på FreeBSD.org)
I princippet er Mac OSX også en *BSD.

add 2.
Download den lille fil(ca. 200 mb), som hedder mini, det er den mest skrabet version du kan finde., du kan altid \'stay current\' via FTP(De cd-rommmer du downloader kan ikke opdatere sig selv.

add, systemkrav, minimumskravne er
386(bare en 32-bits CPU)
8 mb ram
200mb HD

Jeg vil anbefale
Pentium(rigtigt fedt hvis du kan finde en gammel IBM pc320)
32 mb ram
og ca 2 gig disk(så er der plads til at man dummer sig lidt)

Hvis du vil være rigtig porno så køber du en http://www.soekris.com/net4501.htm samt en 1 gig microdrive.

som det siges kort på soekris.com

FreeBSD The most powerful x86 open source Unix
OpenBSD The most secure open source Unix available
NetBSD The most portable open source Unix available

Avatar billede morw Nybegynder
28. november 2001 - 22:56 #8
net4501 er da vist mest til en pornorouter hva? :-D

Ellers er der jo install-fest:

http://www.bsd-dk.dk/events/eventdetails.php?event=5
Avatar billede langbein Nybegynder
02. december 2001 - 21:17 #9
Takker for imponerende innsats. Har nå faktisk prøvd ut FreeBSD litt. Fikk tingene til å kjøre i text mode etter et par forsøk. Gikk der etter i gang med å få opp x-win og Gnome. Har foreløpig ikke fått Gnome til å kjøre 100 %, men nesten. Holder på litt videre.. Takker for hjelpen !!!!
Avatar billede morw Nybegynder
02. december 2001 - 23:42 #10
U welcome
Avatar billede dj-hupi Nybegynder
14. februar 2002 - 20:14 #11
Morw jeg kunne god bruge din hjælp til noget freebsd på en 486 66 mhz med 20 ram men den er Bærbar ??
Avatar billede skwat Praktikant
16. februar 2002 - 22:51 #12
DEt gør ingenting at det er en bærbar (tvært imod, den larmer ikke så meget så)