Avatar billede Slettet bruger
28. november 2001 - 10:42 Der er 23 kommentarer og
2 løsninger

Samba vs windows xp

Jeg kan ik joine min samba server med en xp client
Jeg får \"Access is denied\" når jeg prøver og joine

Hvad skal jeg gøre
Avatar billede langbein Nybegynder
28. november 2001 - 17:08 #1
Du må konfigurere din samba riktig. Se her:
http://www.sslug.dk/linuxbog/admin/bog/samba.html
Avatar billede langbein Nybegynder
28. november 2001 - 17:12 #2
Konfigurasjonsfilen heter smb.cnf
http://sunsite.dk/samba/docs/man/smb.conf.5.html
Avatar billede langbein Nybegynder
28. november 2001 - 17:17 #3
Avatar billede langbein Nybegynder
28. november 2001 - 17:26 #4
Det hele ligger vel sansynligvis i konfigureringen av Samba. Problemet er jo at Win i senere utgaver i utgangspunktet krypterer passordene mens Linux pruker \"plain text\". Altså får man i utgangspunktet \"accsess denied\". Man har da i utgangspunktet 3 muligheter:
1. Gå in å endre Windows via registret til å benytte ikke krypterte passord.
2. Bruke en Win 2000 server på nettverket for validering av passord.
3. Man må kryptere brukerkontonavnene på Linux maskinen for bruk til Samba pålogging.
Alle de tre metodene skal være beskrevet via linkene over.
Samba og Windows er egentlig ingen enkel sak.
Det er ca 100 ganger enklere å sette opp en ftp server og så heller mellomlagre dokumentene på skrivebord eller i en mappe, og så bruke for eksempel MS Explorer som ftp program. Da kan man jo \"dragde og droppe\" dokumenter fra PC til server (og kopiere til bake.) Ikke 100 % like bra, men mye enklere.
Avatar billede langbein Nybegynder
28. november 2001 - 19:14 #5
Avatar billede morpheus Nybegynder
28. november 2001 - 21:25 #6
space >>

Jeg er ked af at fortælle dig dette.

Jeg kører selv med nyeste version af Samba.
Den kan ikke joine et Samba Domain ! :o(

Jeg har prøvet flere forskellige muligheder, men måtte acceptere at bruge Samba som filserver...
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2001 - 10:35 #7
langbein>> den smb.conf jeg har brugt er http://www.gnuskole.dk/conf/pdcsmb.conf
Og der er den sat til encrypt passwords, så det er ikke det.
morpheus >> det må kunne lade sig gøre på en eller anden måde

kan det være sådan noget som han beskriver her http://www.mike-tech.com/article128.htm
Avatar billede morpheus Nybegynder
29. november 2001 - 15:04 #8
Prøvede det lige af...

Det virker heller ikke ! :o(
Avatar billede langbein Nybegynder
29. november 2001 - 20:47 #9
Jeg har prøvd å sette opp Samba på en del forskjellige måter og jeg har i den forbindelse pleid å få det til å virke hver gang både med hensyn til fil deling og printer deling. Har brukt både den vesjon som følger med Red Hat 7.1, 7.2 og den som kan lastes ned fra Samba.org.

Første gang jeg fikk Samba til å fungere slik som ønsket da brukte jeg en framgangsmåte der jeg satte av Windows krypterings default, slik at jeg lot både Samba og windows kjøre uten kryptering. Dette var lettest å få til.

Der nest som neste trinn så satte jeg til kryptering på Samba server og Windows klient. Fikk så dette til å kjøre med user \"påloggings security\". (etter å ha gjennomført den litt tungvinte kryptering av passord, osv.

Den siste varianten som jeg også ønsket å få til, bare for å vite at jeg kunne få det til, det var med individuelle passord for hver ressurs, der man ikke logger på gjennom brukerkonto og passord, men bare via passord. Slet en god del med å få dette til å fungere og fikk i den forbindelse en del hjelp her gjennom eksperten.

Jeg brukte i utgangpunktet ikke de lenkene jeg har referert til når jeg selv gjorde disse tingene men Muhamed Kabirs bok: \"Redhat Linux 7 Server, kapittel 15 som omhandler Samba. Jeg ser imidlertid at de lenkene som jeg har lagt ut over beskriver akkurat de samme tingene.

Prøvde også ut konfigureringsfunksjonen via internett, atlså \"Swat\", som bla Red Hat 7.1 Bible refererer til. Swat ville ikke kjøre på basis av standard installasjon fra Red Hat 7.1.
Lastet ned Samba på nytt fra samba.org for å teste ut Swat. Da fungerte Swat, men synes bedre om den manuelle måten å konfigurere på, etter å ha pøvd begge deler.

Samba er og blir ganske komplisert. Det er mange detaljer som skal stemme 100 prosent. Bare ett enkelt feilskrevet punktum eller komma i samba.conf så kjører det hele ikke og null fornuftig feilmelding.

Klientens nettverkpålogging bør forresten stå i \"pålogging på Microsoft Nettverk\".
Avatar billede langbein Nybegynder
29. november 2001 - 20:52 #10
Her ser du dialogen rundt den siste varianten, altså passord tildelt ikke bruker men ressurs. Ikke begyn med denne varianten for den var desidert vanskeligst å få til, og jeg finner den ikke fullstendig dokumentert noen steder.
Avatar billede langbein Nybegynder
29. november 2001 - 20:52 #11
Avatar billede morpheus Nybegynder
29. november 2001 - 20:58 #12
langbein >>

Nu siger du at du har gjort det på windows, men hvilken ?

WfW ? 95 ? 98 ? ME ? 2000 ? XP ? NT ?
Avatar billede langbein Nybegynder
29. november 2001 - 21:08 #13
En annen sak måte å få tingene opp å kjøre litt raskt det er å opprette en share som er public, dvs helt uten passord. Henter litt ut fra eksiterende og kjørende Samba server config fil:

[Linserv]
comment = Linserv
path = /Linuxserver
public = yes
write list = @Linuxserver
writeable = yes
printable = no
browseable = yes

Denne share over er public dvs alle kan gå inn på den. Dette kan man få til å fungere rimelig lett.

Ellers så er security for tiden satt opp slik:
  security = share
#  security = user
  encrypt passwords = yes
  smb passwd file = /etc/samba/smbpasswd

Her er en share som kjører share password
[test]
comment = test
path = /test
write list = @test
writeable = yes
printable = no
browseable = yes

User security ville faktisk bli likt men det er allikevell letest å få til å fungere.

Kan nå ellers skifte mellom user og share security bare ganske enkelt ved å flytte på kommentarkrysset.

Husk ellers kommandoen \"testparm\" som kan brukes til å sjekke samba.conf for rett oppsett.

Avatar billede fuckeksperten.dk Nybegynder
29. november 2001 - 21:09 #14
Avatar billede langbein Nybegynder
29. november 2001 - 21:10 #15
Har ellers denne under share definitions (vet ikke hvor nødvendig den er:
[homes]
  comment = Home Directories
  browseable = no
  writable = yes
Avatar billede langbein Nybegynder
29. november 2001 - 21:12 #16
Klienter som er prøvd ut: Win 95, Win 98, Win Mill, Win 2000 Workstation. Har rent faktisk ikke prøvd ut XP men den skal vel være lik 2000 i følge dokumentasjonen.
Avatar billede langbein Nybegynder
29. november 2001 - 21:15 #17
Samba er den tingen på Linux som jeg har behøvd aller mest tid for å finne ut av. \"testparm\" er en veldig bra hjelper. En liten skrivefeil, så kjører det hele ikke, men \"testparm\" detekterer og sier i fra om slike små (men store) feil.
Avatar billede langbein Nybegynder
29. november 2001 - 21:19 #18
fuckeksperten.dk-> Eksperten.dk har i alle fall hjulpet meg i mange sammenhenger. Det hjelper også å forsøke å hjelpe andre for da lærer man også noe selv. Eksperten er helt topp !
Avatar billede Slettet bruger
30. november 2001 - 08:17 #19
wow der er blevet skrevet en del :o)
Læser det lige igennem

Faldt iøvrigt over det her
http://sunsite.dk/samba/docs/FAQ/#4
Nu er det bare sådan at jeg har Samba 2.2.2debian-2, så det burde jo være rettet ?
Avatar billede langbein Nybegynder
30. november 2001 - 14:51 #20
Tja, liker ikke å gi opp spørsmålene før tingene fungerer. Syntes selv også at Samba var den vanskeligste delen av Linux å få til å fungere. For å sammenfatte litt, og bare for å komme i gang med noe som gir kontakt med Samba:

1. Opprett en public share. (Da skulle passordproblematikken foreløpig være ute.)
2. Sett Samba security til user (eller share).
3. Sørg for at samba.conf angir den samme workgroup som windows klienten.
4. Kjør testparm programmet på serveren for å sjekke at samba.conf er ok.
3. Sett også opp denne workgroup på windows klienten og la windows klienten logge seg på denne workgroup under oppstart.

Dette skulle lede fram til at du ser Samba sharen under ditt nettverksikon på windows maskinen, samtidig som du også er i stand til å gå inn i samba sharen uten å blir spurt om noe passord.

Vil kjøre denne gjennom \"øvelsen\" om litt og kontrollere at det stemmer.

Har ikke forsøkt Samba på Debian, men der i mot som nedlastet fra Samba.org Her var rettet en del småfeil som er/var i Red Hat 7.1 distribusjonen. (Swat virket ikke.)
Avatar billede langbein Nybegynder
30. november 2001 - 20:49 #21
Har sett etter på dokumentasjonen for den nyeste RH 7.2 og samba installasjonen der, om det skulle stå noe spesiellt om XP, om en slik klient skulle oppføre seg annerledes enn en 2000 workstation. Det står ikke noe om det:
http://www.redhat.com/docs/manuals/linux/RHL-7.2-Manual/custom-guide/samba.html
http://www.redhat.com/docs/manuals/linux/RHL-7.2-Manual/custom-guide/samba-winnt.html
Avatar billede langbein Nybegynder
30. november 2001 - 20:51 #22
Avatar billede Slettet bruger
01. december 2001 - 12:00 #23
langbein >> den _skal_ være dc. Også for xp clienterne, men jeg må jo vente indtil der kommer lidt mere dokumentation omkring det(samba & winxp)

Tak for hjælpen alligevel :o)
Avatar billede langbein Nybegynder
02. december 2001 - 21:07 #24
Takker for poengene. Håper bare du får det til å virke. dc = domain controller ? Når man setter opp en Samba med user security, så tilsvrer vel det at man har et domene med en server ? Dersom man har flere servere av type Linux så skal disse i følge Muhamed Kabir sine bøker kunne validere hverandre. Har ikke forsøkt dette. Har man der i mot flere servere hvor av minst en NT/2000 server så anbefales å la Win NT/2000 validere beukerkonto/passord for Linux. Dette skal i følge bøkene være det enkeste og beste oppsettet (Dette må vel tilsvare at NT/2000 er master domain controller og Linux\'ene slave controllere ???). Har ikke forsøkt dette heller. Send gjerne en mail hvis du kommer bort i noe interressant: langbein@writeme.com
Avatar billede oz2kas Nybegynder
29. maj 2002 - 16:13 #25