Avatar billede lolle Nybegynder
27. november 2001 - 22:46 Der er 14 kommentarer

Replace sometext med <b>sometext</b>

Er der nogen som kan lave en funktion som kan replace alt noget tekst som der bliver udskrevet på en siden (altså kun nogle af de ord som er i teksten). Så det kommer til at være fed skrivt. De ord som skal replaced er i en tabel i en database!

f.eks.
Jeg har en tekst som denne!

Så skal jeg udskrive den og i db\'en har jeg \"en\", \"som\", \"denne\" som den skal replaces med \"<b>en</b>\" osv..

Er der nogen som der kan lave sådan en funktion?
Avatar billede krogstrup Nybegynder
27. november 2001 - 22:50 #1
content = rs(\"mitFelt\")
searchFor = \"Hej\"
replaceWith = \"<b>\" & searchFor & \"</b>\"

replace(content,searchFor,replaceWith)

response.write content
Avatar billede mgade Nybegynder
27. november 2001 - 22:50 #2
replace(replace(\"Jeg har en tekst som denne\", \"en\", \"<b>en</b>\"), \"som\", \"<b>som</b>\")

.. og så videre

Enkelt og grimt - men det virker

hvis der er mange ord eller hvis de skifter efter sammenhængen, må de seføli loope over dem..

Over\'n\'out (partially sleeping)
Avatar billede lolle Nybegynder
27. november 2001 - 22:59 #3
krogstrup -> Jeg tror din kode er lidt omvendt end hvad det er jeg mener! det jeg har i db\'en er det jeg vil ha replaced med og ikke den tekst jeg vil ha replaced!

mgade -> hmm det har jeg nu os selv prøvet på men når der er over en 50 stykker den skal replace med er det ik sjov at lave det sådan! Hvordan ville du lave den som loop?
Avatar billede krogstrup Nybegynder
28. november 2001 - 08:27 #4
Hmm, jeg tror ikke helt jeg forstår hvad det er du ønsker....?!?
Avatar billede mgade Nybegynder
28. november 2001 - 08:38 #5
For nu at tage Krogstrups og mit og rearrangere:

content = \"Jeg har en tekst som denne!\"
Do while \"ikke_i_bund_med_din_database_med_tekst_der skal_erstattes\"
  searchFor = rs(\"DET_her_ord\")
  content = replace(content, searchFor, \"<b>\" & searchFor & \"<b>\")
Loop
response.write content

Du kan selvfølgelig placere det hele i en funktion, hvis det er hensigtsmæssigt (hvad det måske/måske ikke er)
Avatar billede lolle Nybegynder
28. november 2001 - 13:44 #6
ja det virker men ikke helt som jeg nu vil!

fordi det er noget delphi code som den skal replace noget i finder den f.eks. end som der skulle replaces til fedt inde midt i et andet ord altså S\'end\'er!

Hvordan kan man gøre så den ikke gør dette?
Avatar billede mgade Nybegynder
28. november 2001 - 14:54 #7
Den nemme måde er at ændre databasen fra \"end\" til \" end\" og \"end \"
Avatar billede lolle Nybegynder
28. november 2001 - 14:58 #8
ja det kunne jeg jo men der kommer nogen gange et \";\" tegn efter end men ikke altid!
Avatar billede mgade Nybegynder
28. november 2001 - 15:05 #9
Der er vel ikke andet at gøre end lave en \"if\"-betingelse.

altså:

if \"Snedig_passende_betingelse\" Then
Avatar billede lolle Nybegynder
28. november 2001 - 15:06 #10
kan du lige uddybe det \"Snedig_passende_betingelse\"
Avatar billede mgade Nybegynder
28. november 2001 - 15:06 #11
  \"\"  \' ikke en skid
Else
  \'replace-manøvren
End if

(Beklager jeg faldt på enter-tasten ;-)

Den snedige betingelse konstaterer at der er en \"end;\" streng
Avatar billede mgade Nybegynder
28. november 2001 - 15:07 #12
yep ;-)
Avatar billede lolle Nybegynder
28. november 2001 - 15:11 #13
kan jeg lige få den en gang til?
Avatar billede lolle Nybegynder
28. november 2001 - 15:17 #14
jeg tror jeg lige selv har en ide til hvordan jeg måske kan lave det!

jeg svare igen en gang i aften med noget kode som måske virker!