Avatar billede snigermunken Nybegynder
27. november 2001 - 13:04 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Lydkort crasher computeren

Mit SB live 5.1 lydkort får min computer til at crashe/fryse og jeg har ingen ide hvorfor. Sjovt nok crasher den aldrig når jeg sidder og spiller et spil kun når jeg er ude i windows. Nå jeg tænder for computeren første gang om dagen så kan den stå 1-3 timer før den crasher og efter første crash går der 1-30min før den crasher nå den er rigtig glad så kan den finde på at crashe imens windows loader..
Vis jeg slår lydkortet fra i enhedshåndtering så holder den op med at crashe. Jeg har prøvet at formatere computeren for at se om det er et program der får computeren til at crashe og uden nogen som helst programmer crasher den stadig. Jeg har prøver at sætte lydkortet over i en anden slot for at se om det gør nogle forskel…. Det gør det ikke.
Jeg har en lille mistanke om min modem kan havde noget at sige med har ikke afprøvet det. Men eftersom jeg har fået adsl og lige har formateret er både lydkort og modem ikke installeret men jeg vil installere lydkortet nu og se om den stadig gør det.
Vis den gør det så håber jeg i har nogle forslag :-)
Avatar billede snigermunken Nybegynder
27. november 2001 - 13:17 #1
Glemte at sige jeg køre med Win98SE
Avatar billede bullet! Nybegynder
27. november 2001 - 16:06 #2
va har du af bundkort??

Bullet
Avatar billede praetorian Nybegynder
27. november 2001 - 16:15 #3
Kan ske at Modemet og Lydkortr deler samme adreser og derved crasher computeren
Avatar billede snigermunken Nybegynder
27. november 2001 - 16:17 #4
Nej for jeg har slet ikke modemmet installeret mere og den crasher stadig.
Avatar billede praetorian Nybegynder
27. november 2001 - 16:19 #5
Sniger:

Behøves der i teorien heller ikke, selvom modemmet sidder der og ikke er installeret så kan det sagtens lave lort i systemet, prøv at fjerne modemmet fra den slot dt sidder i og genstart og se om det ikke hjælper
Avatar billede snigermunken Nybegynder
27. november 2001 - 16:21 #6
Ok siger det på en anden måde :-) mit modem ligger over i skuffen.
Avatar billede snigermunken Nybegynder
27. november 2001 - 16:23 #7
Hov overså dit spørgsmål bullet! jeg har et aopen AK33 bundkort
Avatar billede praetorian Nybegynder
27. november 2001 - 16:23 #8
Så er det nok lydkortet den er galt med, hvor gammelt er det ????, og hvad bundkort har du ???
Avatar billede snigermunken Nybegynder
27. november 2001 - 16:26 #9
Bundkort se ovenover lydkort tja jeg købte det for en 3-6 måneder siden så hvad ved jeg.
Avatar billede praetorian Nybegynder
27. november 2001 - 16:29 #10
Sniger:

S¨åå gå ned og få det byttet, noget tyder på at det ikke virker ordentligt, for jeg har ikke de problmer du nævner med mit Live Player 1024
Avatar billede snigermunken Nybegynder
27. november 2001 - 17:17 #11
Ok men inden jeg gør det vil jeg lige prøve og høre om det ikke kan havde noget at gøre med IRQ? jeg har hørt det kan havde noget at sige.
Mit interne lydkort som er indbygget i bundkortet går over irq 9 sammen med noget der hedder ACPI IRQ-Holder til PCI IRQ styring.
Mit SB lydkort går over IRQ 10 sammen med ACPI IRQ-Holder til PCI og mit grafik kort.
Kan det havde noget at sige at den deler med grafikkortet?
Avatar billede praetorian Nybegynder
27. november 2001 - 19:01 #12
Kan det godt, men har du deaktiveret dit indbyggede lydkort???
Avatar billede snigermunken Nybegynder
27. november 2001 - 19:06 #13
Ikke lige nu jeg skal jo havde lyd på :-) men da jeg lige købte SB lydkortet blev det indbyggede disablet med jumper og i bios men SB lydkortet fik stadig IRQ 10
Avatar billede praetorian Nybegynder
27. november 2001 - 19:21 #14
Sniger:

Hmm, kan ikke lige huske hvor det er at du skifter IRQ henne i windows når amn ikke kan gøre det inde under systemhåndtering og ikke kan gøre det der.
Avatar billede snigermunken Nybegynder
27. november 2001 - 19:59 #15
Ja jeg ved det heller ikke :-) men tror du det vil kunne hjælpe på problemet?
Avatar billede praetorian Nybegynder
27. november 2001 - 23:10 #16
Sniger:

det er da værd at prøve, men kan da også ske at der er noget galt med lydkortet
Avatar billede snigermunken Nybegynder
27. november 2001 - 23:40 #17
praetorian:
Ok jeg prøver lige og høre i Win98SE debatten og ser om jeg kan finde ud af hvordan jeg tildeler en IRQ til mit lydkort så jeg kan se om det virker. Vis ikke lader jeg den stå til i morgen og så får du point\'ne.
Selv om det virker underlig at lydkortet er defekt så kan du jo havde ret, men jeg syntes nu det er underligt den får tildelt samme IRQ som mit grafik kort nå der er en der ikke bliver brugt.
Avatar billede bulldog1 Nybegynder
28. november 2001 - 03:24 #18
jeg har næsten prøvet det samme men det var netkortet der var en del af fejlen og blev meget bedre da jeg købte en godt netkort men ikke helt godt blev.så efter meget brok med stofa fik jeg et nyt modem og det hele kører som en drøm nu.(modemet var defekt).hvilket har kostet mig 950 kr for gennem syn af pc til ingen verdens nytte.
Avatar billede snigermunken Nybegynder
29. november 2001 - 13:23 #19
praetorian: Gider du smide et svar så får du point
Avatar billede praetorian Nybegynder
29. november 2001 - 13:30 #20
her har du det :-)
Avatar billede snigermunken Nybegynder
29. november 2001 - 13:32 #21
Jamen så her :-) jeg fik ikke løst det men regner med det er defekt og får det tjekket der hvor jeg købte det.
Avatar billede praetorian Nybegynder
29. november 2001 - 13:33 #22
Prøv lige det, og hvis du er flink så vender du lige tilbage med reultatet af dine \"forsøg\"
Avatar billede snigermunken Nybegynder
29. november 2001 - 13:43 #23
Skal jeg nok :-)
Men da butikken hvor jeg købte kortet siger det vil koste mig 200 kr. vis de tjekker kortet og det ikke er defekt så vil jeg lige prøve kortet i en vens maskine og se om han får samme problem. Vis han har samme problem så ved jo jeg ikke skal af med 200 kr.
Avatar billede praetorian Nybegynder
29. november 2001 - 13:45 #24
Oki, har nemlig det samme kort som dig uden 5.1 og har ikke det problem
Avatar billede snigermunken Nybegynder
29. november 2001 - 13:49 #25
Ok jeg ved godt det er et helt andet OS, men jeg havde på et tidspunkt Red Hat 7.1 installeret (som jeg slettede i et  raseri anfald) og der kørte computeren fejlfrit med mit SB lydkort der var ingen problemer kun i windows. Men jeg ved ikke og det ligger i det er linux men det finder jeg jo ud af nå jeg prøver det på min vens pc med Win2k på.
Avatar billede praetorian Nybegynder
29. november 2001 - 13:53 #26
BAre lige husk at installere de rigtige drivere til W2K, samt at slette de gamle drivere til hans originale lydkort
Avatar billede snigermunken Nybegynder
29. november 2001 - 13:58 #27
Ok hvordan sletter jeg hans drivere til hans lydkort?
Avatar billede snigermunken Nybegynder
29. november 2001 - 14:06 #28
Kan jeg ikke bare disable hans lydkort i enhedshåndteringen og instalerer mit? eller skal driverne slettes?
Avatar billede praetorian Nybegynder
29. november 2001 - 14:44 #29
Vil ihvertfald give et mere retvisende resultat, men prøv i førsdt omgang bare at deaktivere hans lydkort og så må vi lige se hvad der kan gøres
Avatar billede snigermunken Nybegynder
08. februar 2002 - 17:45 #30
Jeg lovede at vende tilbage nå jeg fandt ud af det... ok det tog sin tid, men jeg opdaterede min bios og det løste problemet, kortet fejler ikke noget.

Mit eneste problem er med den nyeste version af bios , så virker min ramklods på 512MB ikke i computere, den nægter at starte op. Så jeg har valgt at nedgradere min bios så jeg kan bruge mine 640MB ram og mit onboard lydkort.