Avatar billede superhp Nybegynder
27. november 2001 - 11:48 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Graf med ActiveX

Hvordan laver jeg en graf på mit website? Og er der nogen der kender gode URL\'s med freeware ActiveX-komponenter?
Avatar billede burningice Nybegynder
27. november 2001 - 14:19 #1
jeg har ting der kan lave både grafer og søjlediagrammer.... interreseret?
Avatar billede burningice Nybegynder
27. november 2001 - 14:23 #2
tjek http://www.burningice.dk/skolen/matematik-projekt/graph.asp

sourcen:

<%
\' Dette eksempel er lavet af Christian C. Rasmussen (ccr@ccr.dk)
Buffer=True

Dim CrLf

CrLf =Chr(13)+Chr(10)

Sub CreateGraph(DataArray,XlabelsArray, LegendLabelsArray, Xdim,LegendDim,GraphHeader)

    Response.write \"<table border=\'2\' cellpadding=\'0\' cellspacing=\'0\'>\"+CrLf

      \' Write Graph header in table row One
      Response.write \"<tr><td colspan=\'2\'>\"+GraphHeader+\"</td></tr>\"+CrLf
    Response.write \"<tr>\"+CrLf
    Response.Write \"<td bgcolor=\'#FFFFFF\'>\"+CrLf
    \'Create IE 3.0 Graph object
    Response.Write \"<object classid=\'clsid:FC25B780-75BE-11CF-8B01-444553540000\' CODEBASE=\'http://activex.microsoft.com/controls/iexplorer/iechart.ocx#Version=4,70,0,1161\' TYPE=\'application/x-oleobject\'  id=\'Chart1\' width=\'760\' height=\'500\' align=\'center\'  hspace=\'0\' vspace=\'0\'>\"+CrLf
    Response.Write \"<param name=_extentX\' value=\'760\'>\"+CrLf
    Response.Write \"<param name=\'_extentY\' value=\'500\'>\"+CrLf
    Response.Write \"<param name=\'ChartStyle\' value=\'1\'>\"+CrLf
    Response.Write \"<param name=\'ChartType\' value=\'5\'>\"+CrLf
    Response.Write \"<param name=\'hgridStyle\' value=\'1\'>\"+CrLf
    Response.Write \"<param name=\'vgridStyle\' value=\'1\'>\"+CrLf
    Response.Write \"<param name=\'colorscheme\' value=\'2\'>\"+CrLf
    Response.Write \"<param name=\'rows\' value=\'\"+CStr(xdim)+\"\'>\"+CrLf
    Response.Write \"<param name=\'columns\' value=\'\"+CStr(LegendDim)+\"\'>\"+CrLf
    Response.Write \"<param name =\'DisplayLegend\' VALUE=\'1\'>\"+CrLf
    Response.write \"<param name=\'columnnames\' VALUE=\'\"

    For a=1 To LegendDim
        Response.write Trim(LegendLabelsArray(a))+\" \"
    Next
    Response.write \"\'>\"+CrLf

    Response.write \"<param name=\'Rownames\' value=\'\"
    For a=1 to Xdim
        Response.write XlabelsArray(a)+\" \"
    next
    Response.write \"\'>\"+CrLf

    For a=1 TO LegendDim
        For b=1 To Xdim
            Response.write \"<param name=\'data[\"+CStr(b-1)+\"][\"+CStr(a-1)+\"]\' value=\'\"+CStr(DataArray(b,a))+\"\'>\"+CrLf
        Next

    Response.write \"<param name=\'BackStyle\' value=\'1\'>\"+CrLf
    Response.write \"</object>\"+CrLf
    Response.write \"</td>\"+CrLf
      Response.write \"</tr>\"+CrLf
    Response.write \"</table>\"+CrLf

End sub
%>

<html>

<head>
<meta http-equiv=\"Content-Type\" content=\"text/html; charset=windows-1252\">
<meta name=\"GENERATOR\" content=\"Microsoft FrontPage 4.0\">
<meta name=\"ProgId\" content=\"FrontPage.Editor.Document\">
<title>Test Graph modul</title>
</head>

<body>

<%
Dim VarDataArray(2,2)
Dim VarXlabelsArray(2)
Dim VarLegendLabelsArray(2)
\' Fill in the data you want to show in a array
VarDataArray(1,1)=0
VarDataArray(2,1)=4650

VarDataArray(1,2)=0
VarDataArray(2,2)=5050

\'VarDataArray(1,3)=300
\'VarDataArray(2,3)=200
\'VarDataArray(3,3)=100
\' Set X labels in a array
VarXlabelsArray(1)=\"0\"
VarXlabelsArray(2)=\"10000\"
\' Set legends
VarLegendLabelsArray(1)=\"Avis\"
VarLegendLabelsArray(2)=\"Hertz\"
\'Set dim paa graph
VarXdim=2
LegendDim=2
\'Give the graph a name
VarGraphHeader=\"Sammenligning af pris\"
\'Draw the graph

CreateGraph  VarDataArray, VarXlabelsArray, VarLegendLabelsArray, VarXdim, LegendDim, VarGraphHeader%>

</body></html>
Avatar billede superhp Nybegynder
28. november 2001 - 08:44 #3
Hej Fessor
Jeg kan ikke fange dit website, siden timer ud. Jeg ser lige om jeg kan få koden til at fungere.
Avatar billede burningice Nybegynder
28. november 2001 - 13:48 #4
uhm.. så er det nok fordi min maskine har været slukket... :)
Avatar billede superhp Nybegynder
28. november 2001 - 16:15 #5
SÅDAN, nu virker det. Kan graftypen ændres til søjlediagrammer?
Avatar billede burningice Nybegynder
28. november 2001 - 16:24 #6
uhm... ikke med den... men der har jeg leget med noget aspimage som du desvrre ikke kan se i funkction da det var en trail jeg havde fat i, men du kan da se noget source

<%
\' Instantiate the object
Set Image = Server.CreateObject(\"AspImage.Image\")
Image.AntiAliasText = True
\' Set the extents of the image
Image.MaxX = 550
Image.MaxY = intPrice_HertzButtomPosFromTop+100
\' Now fill it with a gradient
Image.GradientTwoWay vbBlue / 2, vbWhite, 0, 1
\' Create a hollow frame around the image
Image.BackgroundColor = vbBlue
Image.FrameRect 15, 15, Image.MaxX - 15, Image.MaxY -20
\' Create some graph bars
\' right-pos from left, top-pos from top, left-post from left, buttom-pos from top
Image.BackgroundColor = vbGreen
Image.Rectangle 30, 35, 100, intGebyr_HertzButtomPosFromTop+35
Image.BackgroundColor = vbYellow
Image.Rectangle 110, 35, 180, intGebyr_AvisButtomPosFromTop+35
Image.BackgroundColor = vbGreen
Image.Rectangle 190, 35, 260, intEkstra_HertzButtomPosFromTop+35
Image.BackgroundColor = vbYellow
Image.Rectangle 270, 35, 340, intEkstra_AvisButtomPosFromTop+35
Image.BackgroundColor = vbGreen
Image.Rectangle 350, 35, 420, intPrice_HertzButtomPosFromTop+35
Image.BackgroundColor = vbYellow
Image.Rectangle 430, 35, 500, intPrice_AvisButtomPosFromTop+35
\' Set the font properties up
Image.FontColor = vbBlack
Image.Italic = False
Image.Bold = True
Image.FontName = \"Arial\"
Image.FontSize = 8
Image.PadSize = 10
\' Put some labels on the bars
Image.TextOut \"Gebyr_Hertz\", 25, 11, false
Image.TextOut \"Gebyr_Avis\", 105, 11, false
Image.TextOut \"Ekstra_Hertz\", 185, 11, false
Image.TextOut \"Ekstra_Avis\", 265, 11, false
Image.TextOut \"Ialt_Hertz\", 345, 11, false
Image.TextOut \"Ialt_Avis\", 425, 11, false
Image.FontColor = vbBlack
Image.TextOut intGebyr_Hertz, 30, intGebyr_HertzButtomPosFromTop+30, false
Image.TextOut intGebyr_Avis, 110, intGebyr_AvisButtomPosFromTop+30, false
Image.TextOut intEkstra_Hertz, 190, intEkstra_HertzButtomPosFromTop+30, false
Image.TextOut intEkstra_Avis, 270, intEkstra_AvisButtomPosFromTop+30, false
Image.TextOut intPrice_Hertz, 360, intPrice_HertzButtomPosFromTop+30, false
Image.TextOut intPrice_Avis, 440, intPrice_AvisButtomPosFromTop+30, false
\' Place a label at the bottom and center it
Image.Italic = True
Image.FontColor = vbRed
Image.PadSize = 0
Image.FontSize = 10
Image.Bold = True
strLabel = \"Graf over prisen af lån af bil\"
Image.TextOut strLabel, (Image.MaxX / 2) - (Image.TextWidth(strLabel) / 2), Image.MaxY - 18, false
\' Set the filename and save
\' NOTE: You should gen the filename dynamically for multiuser usage
Image.FileName = Server.MapPath(\"/images\") & \"/graph1.jpg\"
Image.SaveImage
Set Image = nothing
%>
Avatar billede superhp Nybegynder
29. november 2001 - 08:09 #7
OK, det er alle tiders. Har du et link, hvor jeg kan finde diverse ActiveX komponenter? Eksempelvis skal jeg bruge en viewer for Power Point filer og Solid Works tegninger.
Avatar billede superhp Nybegynder
29. november 2001 - 10:58 #8
Hej igen Fessor. Er der et sted, hvor man kan se, hvad <param name> index står for, så jeg selv kan ændre farver mv?
Avatar billede superhp Nybegynder
29. november 2001 - 14:06 #9
Ved du om det er muligt at slette den sorte ramme omkring grafen?
Avatar billede burningice Nybegynder
29. november 2001 - 16:18 #10
eneste jeg har fundet ang. tilpasning af grafen er

http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dninvbs/html/ch9theactivexcontroleditor.asp

Lder til at man både kan lave søjle og cirkeldiagrammer!!
Avatar billede superhp Nybegynder
12. december 2001 - 11:55 #11
Hej igen
Jeg kan se, at labelfarven er grøn og rammen er også grøn, ved du hvordan denne kan ændres?
Avatar billede superhp Nybegynder
12. december 2001 - 13:47 #12
Angående den anden kode, som du har sendt, så får jeg en fejl allerede i den første linie

Set Image = Server.CreateObject(\"AspImage.Image\")

Fejlen er:
Error Type:
Server object, ASP 0177 (0x800401F3)
Invalid ProgID. For additional information specific to this message please visit the Microsoft Online Support site located at: http://www.microsoft.com/contentredirect.asp.

Ved du hvad der kan være galt?

Avatar billede burningice Nybegynder
12. december 2001 - 15:20 #13
ja, du har ikke installeret AspImage på serveren!!
Avatar billede superhp Nybegynder
12. december 2001 - 15:21 #14
OK, hvordan foregår dette? Jeg kører IIS
Avatar billede burningice Nybegynder
12. december 2001 - 17:08 #15
Avatar billede superhp Nybegynder
13. december 2001 - 13:33 #16
OK, mange tak.
Der sker imidlertid noget mærkeligt, når jeg aktiverer grafen. Det ser ud som om siden loader i det uendelige, hvordan kan det mon være?
Jeg får godt nok grafen ud på skærmen.
Avatar billede superhp Nybegynder
13. december 2001 - 13:36 #17
Jeg har sendt en mail til dig med et screen shot
Avatar billede burningice Nybegynder
13. december 2001 - 14:49 #18
superhp>> jeg har ikke fået nogen mail

ang det med grafen... hvis du får den frem på skærmen er det vel godt nok!! Det kan være at serveren \"glemmer\" at fortælle browseren at alle daterne er sendt og den derfor forventer at få mere... det vil jeg ikke gå for højt op i, med mindre der ligefrem er scriptfejl!