Avatar billede snedled Nybegynder
23. marts 2000 - 21:38 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

IDE-controller problemer

Jeg har købt en CD-brænder og da jeg installerede den i stedet for min gamle Cd-rom-drev virkede det fint.
- Meeen så ville jeg have mit gamle CD-romdrev i igen (sammen med brænderen)og så startede problemerne!

Først havde jeg lidt problemer med jumpere ect., men jeg ente sådan:
Primær, master: Harddisk
Primær, slave: Cd-rom
Sekundær, master: CD-Brænder
Sekundær, slave:  Harddisk

Men mit problem nu er følgende:
min "primery IDE-controller(single fifo) og min "sekundary IDE-controller (single fifo)har følgende fejl:

"Denne enhed er enten ikke tilstede, virker ikke korrekt eller driverene er ikke installerede. (Code 10.)"

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre, - jeg ville helst undgå at geninstallere før CD-brænderen virker, - da jeg så kan tage back-up dér.
Avatar billede t-man Nybegynder
23. marts 2000 - 21:56 #1
Har du prøvet at geninstallere driverne for Brænderen igen?
Avatar billede sjensen Nybegynder
23. marts 2000 - 22:31 #2
Har du set i BIOS om den sekundære IDE er slået til ?

Du skal også prøve at checke IRQ listen ved boot af maskinen at der ikke er nogen konflikter.
Avatar billede jtt Nybegynder
23. marts 2000 - 22:56 #3
Jeg havde en lignende fejl med samme konfiguration, og måtte bide i det sure æble og læse manualen. (Føj).

Lad begge harddiske køre på samme kanal (primær) og cdrom + brænder på sekundær.

Min konfig.er

Primær master : Harddisk
Avatar billede jtt Nybegynder
23. marts 2000 - 22:57 #4
Primær slave : Harddisk
Sek. master CD / DVD
Sek. slave  Brænder

Det virker perfekt her

Held og lykke

Med venlig hilsen

JTT
Avatar billede snedled Nybegynder
24. marts 2000 - 00:47 #5
Jeg har prøvet fysisk at fjerne begge cd-drev og den sekundære harddisk, men fejlen er der stadig!?

Jeg KAN dog bruge den primære harddisk selvom der er en fejl!

>Sjensen> Hvordan gør man det?? Det har jeg ikke kunnet finde ud af, det eneste er at alle 4 IDE er sat til AUTO!

>Jtt> Det virker altså ikke hos mig!
Avatar billede sjensen Nybegynder
24. marts 2000 - 09:29 #6
I biossen, under et af menupunkterne (formentligt advanced bios features) kan du afgøre om primær IDE enabled/disabled og det samme med sekundær IDE. De skal begge stå til ENABLED.

Vedr. IRQ listen: Lige når systemet er færdig med at tælle ram op, skifter billedet og en række rammer viser processor, ram mængde, antal porte og diske o.s.v. og neden under disse rammer vises en liste med diverse numre, navne, enhedsnavne (display/nework adapter/storagecontroller/ o.s.v.) og helt ude til venstre vises de IRQ de enkelte enheder er sat op til i hardwaren, før windows tager. I denne liste må der ikke være sammenfald, f.eks. at et lydkort bruger IRQ 15 der er den sekundære IDE's IRQ

Avatar billede joker73arb Nybegynder
24. marts 2000 - 10:31 #7
blot en lille kommentar..
Det er flintrende ligegyldigt hvilken kombination du sætter HDD og diverse CDROM drev på controllerne i, idet det er IDE-Controlleren(eller driverne til denne) der er problemet. At flytte rundt på enhederne hjælper ikke på konfiguration af disse controllere...
Hvilket styresystem kører du og hvilken type controller/mærke kører du? For mig at se kan du kun gøre følgende:
1) enten finde den originale IDE controller driver diskette frem og prøve at geninstallere denne (en sådanne diskette følger måske med din computer).
2)Du kan også prøve at fjerne den Primary controller (læg mærke til at når du laver dette nummer vil din maskine fryse), når du så genstarter maskine så vil den finde nyt hardware, og måske selv indtstallere din controller ordentligt, eller..
3) at tvinge cdromdrevet frem, ved hjælp af en DOS driver. Der følger garanteret IKKE en sådanna driver med, men hvis du har eksempelvis win98 BOOT disken (eller win98 CDROMmen så er der i det bibliotek der hedder: tools\mtsutil\fat32ebd en fil der hedder... gæt... fat32ebd.exe. Denne fil generer en bootdiskette til dig, Tag så CDROM driverne herfra og kopier dem over på din harddisk og ret herefter til i config.sys og autoexec.bat)
4)Den sidste mulighed er ... at genindtstallere windows...:-(

håber at dette kan hjælpe..

Joker
Avatar billede snedled Nybegynder
25. marts 2000 - 15:45 #8
Jeg har igen prøvet en del:
Jeg har nu alle fire drev i, og de virker sådan set. - men fejlen er stadig i "enhedshåndtering".
Jeg satte alle drev til "enabled" i advanced bios settings".
Jeg installerede driveren i dos..

Men som sagt er fejl-koden der stadig!!
Avatar billede joker73arb Nybegynder
27. marts 2000 - 08:53 #9
Som jeg sagde:
"1) enten finde den originale IDE controller driver diskette frem og prøve at geninstallere denne (en sådanne diskette følger måske med din computer).
2)Du kan også prøve at fjerne den Primary controller (læg mærke til at når du laver dette nummer vil din maskine fryse), når du så genstarter maskine så vil den finde nyt hardware, og måske selv indtstallere din controller ordentligt, eller..
"
eller geninstallér...

Joker :-)
Avatar billede hamsterrabis Nybegynder
22. maj 2000 - 13:21 #10
Når du fjernen din primære hd controller, så slet førse "ICQ holder to primary hd controller) den plejer at ligge på irq 14 eller 15

Held og lykke
Avatar billede snedled Nybegynder
23. maj 2000 - 21:04 #11
Tak for hjælpen alle sammen.

Jeg lukker spørgsmålet nu, da det at få ny computer løste problemet.....
Avatar billede joker73arb Nybegynder
23. maj 2000 - 21:58 #12
Snedled>>> Du kan da ikke efter 2 måneder bare lukke dette spørgsmål og så selv tage dine point???? Har du prøvet det jeg foreslog???

Joker
Avatar billede snedled Nybegynder
23. maj 2000 - 22:07 #13
Jamen Joker, Jeg har prøvet alt det der blev foreslået.
Jeg endte med at jeg fjernede mit gamle cd-rom drev, så der kun var brænderen der sad i, og det virkede, efter jeg havde formateret
- som du foreslog.  -    :-)

Jeg viste ikke lige hvordan jeg kunne fordele pointene, da jeg jo fik en masse hjælp, men intet af det løste problemet.

Men jeg kan da godt se at det er lidt fejt, så jeg har oprettet et spørgsmål, så du kan få dine point.

/snedled

Avatar billede snedled Nybegynder
23. maj 2000 - 22:11 #14