Avatar billede morten_rasmussen Nybegynder
26. november 2001 - 12:06 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Wien

Jeg skal lave en lille opgave om Wien.
Håbede lige der var nogle kloge hoveder der kunne det her:
Hvor ligger byen?
Størelse
Indbyggere
Politisk struktur
Seværdigheder
Kendte personer
Kultur
Sport - Nogle kendte sportshold osv.
natur

Skulle gerne bruge nogle svar inden 13:00

- Morten Rasmussen
Avatar billede disky Nybegynder
26. november 2001 - 12:10 #1
http://www.vienna.at/

kan måske bruges.
Avatar billede un1c0rn Nybegynder
26. november 2001 - 12:12 #2
prøv på www.studienet.dk.....
der er mange opgaver :)

Un1
Avatar billede flemmingwulff Nybegynder
26. november 2001 - 12:13 #3
eller politikens forlag hvis du kan læse bogen turen går til østrig online
Avatar billede morten_rasmussen Nybegynder
26. november 2001 - 12:14 #4
Jeg ville gerne have svarene - ikke et site
Avatar billede fcs Novice
26. november 2001 - 12:16 #5
Jeg kan  da hjælpe lidt med en del af det:

Seværdigheder:
Stephansdom - Wiens domkirke, som er et fantastisk skue - besøg også kasematterne i kælderen, hvor der ligger store bunker af gamle knogler og diverse legemsdele fra tidligere østrigske kejsere.

Den østrigske arkitekt Hundertwasser har lavet en del bygninger i Wien og de er meget flotte og interessante, da de ikke just kan kaldes traditionelle.

Klassisk musik: Der er rig mulighed for klasssisk musik i Wien. Wienersingerknarben, Wiens operahus og ikke mindst Wiens symphoniorkster. Mange klassiske komponister har boet i Wien (Mozart og mange andre) og det præger selvfølgelig kulturlivet.

Man kan også tage en tur på Nashmarkt (er ikke sikker på stavningen). Dette er en stor markedsplads, hvor der sælges alskens ting og sager. Et virkeligt spændende sted, hvor man kan finde mange mærkelige og fede ting!

Sport: Rapid Wien - fodbold
Avatar billede morten_rasmussen Nybegynder
26. november 2001 - 12:18 #6
Glemte lige at det er på tysk :(
Avatar billede morten_rasmussen Nybegynder
26. november 2001 - 12:19 #7
Og det behøver ikke at være så uddybne
Avatar billede manon Nybegynder
26. november 2001 - 12:25 #8
Hvad vil du vide ?
Jeg har boet i Wien i 5 år *s*
Men jeg kan ikke nå at fortælle dig det hele inden kl. 13 - skal selv ud af døren *s*
Avatar billede morten_rasmussen Nybegynder
26. november 2001 - 12:26 #9
Bare indbyggere og størelse og kendte personer
og hvor byen ligger... TAAAK
Avatar billede klatten Nybegynder
26. november 2001 - 12:33 #10
...du ved vel hvor byen ligger???
Avatar billede morten_rasmussen Nybegynder
26. november 2001 - 12:34 #11
joooh... ;) det går jeg faktisk
Avatar billede manon Nybegynder
26. november 2001 - 12:36 #12
Hvis vi kort fortæller.

Fodbolden er i højsæde med klubberne Rapid Wien (arbejdernes klub) og Austria Wien som er mere akedemikere. De 2 hold slås indbyrdes ligesom Brøndby og FCK gør det herhjemme.

Natur - Wien har Kahlenberg som vores \" Klampenborg Dyrehave\" og ellers er der Donau med alle dens naturområder.

Hver søndag eftermiddag møde wienerne på \"Heurigen\" i Grinzing (cafe/værtshus) for at drikke vin (gespritzter) og hygge.
Som regel har alle familer et stambord hvor de møde med venner og bekendte.

Wienerne er som personer venlige mod gæster - og deres mentalitet er meget i denne her retning: først kysser de damernes hånd, derefter bliver de bagtalt og så får et los i røven *GG*

Af kendte personer er der mange. Freud, Mozart og Bruno Kreisky er mange af dem *s*

Byen er bygget op i bezirker, ca 23 - ligesom vores komuner.
Centrum er bezirk 1 og det fineste sted, naturligvis har Wien også områder der ikke er så fine - ligesom vores vesterbro og nørrebro.

FN har et af deres hovedsæder i byen - kæmpestort UN komplex. Donauturm er ca 150 m høj med en restaurant i toppen der drejer rundt.

Seværdigheder - Hotel Sacher - spis en kage (Sacher Torte) og bestille Wiens bedste kop kaffe - en Wiener Melange (udtales lidt ala fransk manér: mælåange.

Ellers er de ca 1000 andre ting du kan se på.

vh
\\manon
Avatar billede morten_rasmussen Nybegynder
26. november 2001 - 12:38 #13
mange tak for det !
Avatar billede fcs Novice
26. november 2001 - 12:46 #14
OK - der var altså intet af mit der kunne bruges....
Avatar billede manon Nybegynder
26. november 2001 - 13:02 #15
Mht antal indbyggere mm bliver du nød til at finde et andet sted.

Men ellers kan jeg fortælle at politisk er wien meget rød, rigtig rød og så er der de konservative som bliver kaldt for \"Die Schwartzen\" (De Sorte) og til sidst er det 3. parti som er de fremmedfjenske bogerlige FPØ som svarer til vores Dansk Folkeparti med Jørn Haider i spidsen.
Byen bliver styret af en stærk borgmester der har absolut magt og korruption mm hører til dagsorden dernede.
Hvis du har penge så kan du få - hvis ingen må du gå er absolut en parole i Wien.

Til gengæld har Wien Opara, Museum og teater i så stor stil at du bliver mæt bare ved at se på programmet.

Kendte personer - Die Wiener Sängerknaben, Niki Lauda, Kajser Frans Josef som blev myrdet i Sarajevo og som var anledning til 1. verdenskrig, Kaiserinde Elizabeth som indførte skolepligt og gælder stadig i dag, bla. her i danmark *s* osv osv
Avatar billede manon Nybegynder
26. november 2001 - 13:03 #16
men nu er jeg nød til at løbe ....*s*
Avatar billede tylle!! Nybegynder
26. november 2001 - 13:22 #17
Momo er en fed homo nar med langt nakkegarn.
Og peter s har kun et øjenbryn
Avatar billede manon Nybegynder
26. november 2001 - 23:29 #18
tylle >>> ja, hvad er det du prøver at sige ???*s*