Avatar billede cherita.dk Nybegynder
26. november 2001 - 10:59 Der er 11 kommentarer og
3 løsninger

Størrelse på input-felter i NS og IE

Hej (med)brugere!

Jeg har lavet et css for at styre input felternes udseende. Det ser også fint ud i IE, men i NS bliver felterne meget brede.
Jeg har prøvet både med size=XX og style with;XXXpx og også prøvet at definere bredden i selve css\'et. Men desværre altså uden, at jeg kan styre feltet i NS.

Kig engang på http://cherita.dk/test.htm - og fortæl mig meget gerne en løsning :-)

mvh Christian
Avatar billede nute Nybegynder
26. november 2001 - 11:02 #1
NS håndterer ikke mix av inline og eksterne styles så godt. legg alle styles enten inline eller i ditt eksterne stylesheet, så er det ihvertfall et steg nærmere en løsning
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
26. november 2001 - 11:03 #2
Du laver først dine felter så det ser ud som det skal i NS (uden css. selvfølgelig).

Derefter tager du et screenshot af felterne i NS, og måler bredden på dem i dit grafikprogram.
Derefter sætter du <style...> på felterne - du bruger dine målinger i grafikprogrammet til at angive bredde osv.

På den måde ser felterne ens ud i IE og NS.

/pelkjaer
Avatar billede dmcn Praktikant
26. november 2001 - 11:04 #3
Gør som følger:
Brug size=\"\"-tagget i dit inputfelt til at få det til at se godt ud i NS.
Tag et screenshot af formfeltet, og hiv det ind i et billedbehandlingsprogram så du kan måle størrelsen i pixel.
Tilføj nu: style=\"width: 200px;\" i dit input-tag, hvor 200 er bredden på formfeltet i NS.
NS vil nu bruge size=\"\"-tagget, mens IE vil bruge style=\"\"-tagget. :)
Avatar billede osaka_san Nybegynder
26. november 2001 - 11:07 #4
Drejer det sig om ns 4.x så er det nemlig desværre lidt bøvlet :-)

En løsning jeg arbejdede mig frem til nogle måneder får jeg blev enig med mig selv om at droppe at udvikle til den buggy browserversion var at benytte size=\"23\" til at definere den størrelse input feltet skulle have i netscape 4.x - dvs jeg fandt den størrelse der ca passed (her kan du ikke definere det på pixelniveau men kun antal karakterer), derefter tilføje jeg en stylesheet defination på input feltet som havde det antal pixels jeg ønskede.

Resultatet var at i ns 4.x blev feltet vist med size=\"\" definationen og i ie og ns 6.x+ blev det vist med definationen i css.

Skal dette felt så være lige langt i begge browsere gælder det som om at finde ud af hvor mange Pixel ens Size defination er.

Håber det hjalp dig lidt videre.

De Bedste hilsner
Oscar Eg Gensmann
Avatar billede osaka_san Nybegynder
26. november 2001 - 11:08 #5
haha - damn det må man sige - 3 sjæle, 1 tanke :-)
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
26. november 2001 - 11:10 #6
Hehe..Jep.

Den kære paraboy (hvorfor egentlig navneskift??) blev overspurtet i sin egen metode *lol*
Avatar billede cherita.dk Nybegynder
26. november 2001 - 11:10 #7
Kigger på det med det samme! Det er ns 4.x der bugger mig!! Tak for svarene indtil videre! :-)
Avatar billede osaka_san Nybegynder
26. november 2001 - 11:17 #8
cherita.dk

Et alternativ er også bare at ignorere en browser generation som ns 4.x der jo som bekendt er en af de mest buggy generationer der endnu er lavet.

Derudover er det et forsvindende antal mennesker der bruger den hvis du ser på nationalt plan, skal du internationalt må man desværre nok stadigvæk regne med en del publikum med den klient.

De sidste 6 måneder er i hvert tilfælde for mit vedkommende gået med at gå over til at nøjes med at min kode er w3c compliant og hvis browserne ikke fatter det så er det deres problem og ikke mit (i 80% af tilfældene). Det er desværre den eneste måde man kan få ryddet ud i de buggy generationer ved at fortælle folk om hvorfor de skal huske at updatere deres browser.

Der er jo allerede et glimrende alternativ til ns 4.x nemlig ns 6.2 der rent faktisk næsten virker som om den kunne blive en fornuftig browser i længden, så folk der stædigt holder fast på ns 4.x burde næsten betegnes som værende selv  skyld i at de sites de besøger ikek er brugbare,  i stedet for at ligge skyldende på udvikleren af sitet.

Og nej ikke noget med at en god udvikler udvikler så et website kan ses på alle platforme, med en hvilken som helst browser. Det er en udvikler der har for meget tid der gør det. En god udvikle optimere sin tid i forhold til den primære og sekundære målgruppe der skal understøttes :-)

/just my 2 cents (bare for lige at ævle lidt mere om min personlige kæphest :-)

De bedste Hilsner
Oscar Eg Gensmann
Avatar billede dmcn Praktikant
26. november 2001 - 11:20 #9
pelkjaer : For at skrue ned for tiden herinde - det er nemmere uden 18800 point som gulerod! ;)
Og kan det passe, at jeg rent faktisk lærte dig samme metode engang? Så er det jo tyveri og snyd?! ;)
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
26. november 2001 - 11:24 #10
Jep, du lærte mig metoden for ikke ret lang tid siden :)
Avatar billede cherita.dk Nybegynder
26. november 2001 - 11:25 #11
Osaka> jeg er helt enig! det er bare ikke lige til min cherita side men fordi en bekendt insisterer på, at der på at hans side også skal virke med den =\"()#¤&)(¤\" ns 4.x ...

alle>
Ggider I (igen) kigge på cherita.dk/test.htm?

Jeg synes ikke jeg kan få det til at virke (ved godt at NS ikke er nem at danse med, men det må da kunne lade sig gøre??!). Det behøver ikke være præcis samme størrelse bare sådan omtrent! :)

<FORM>
<input type=\"text\" name=\"textfield\" size=\"20\"><br>
size = 20<br><br>
<input type=\"text\" name=\"textfield2\" style=\"width:150px;\"><br>
style width:150px<br><br>
<input type=\"text\" name=\"textfield3\" size=\"20\" style=\"width:150px;\" class=\"box\"><br>
class = box , size = 20, width:150px<BR>
</FORM>
Avatar billede dmcn Praktikant
26. november 2001 - 11:28 #12
<input type=\"text\" name=\"textfield3\" size=\"20\" style=\"width:150px;\">
Prøv dette - er dog ikke sikker på 20 i size passer til 150 i style-tagget. :)

pelkjaer : Argh! Kopist! ;)
Avatar billede cherita.dk Nybegynder
26. november 2001 - 11:33 #13
Har fået det til at virke! Tak for hjælpen for denne gang :-)
Avatar billede dmcn Praktikant
26. november 2001 - 11:34 #14
Takker for point! :)