Avatar billede dauer Nybegynder
25. november 2001 - 17:46 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Netværk med internet

jeg har 2 computere i netværk via en switch, de skal begge kunne gå på internettet via min adsl linie der også sidder i switchen. Men efter at jeg har tildelt begge maskiner private ip-adresser kan de ikke komme på nettet længere! Jeg har prøvet at lave gataway og DNS, men det hjælper ikke. Skal man lave internet-deling når det går igennem switchen? Er det derfor det ikke virker?
Avatar billede dauer Nybegynder
25. november 2001 - 17:49 #1
på den ene maskine bruger jeg win98 1.udgave som ikke indeholder funktionen internet-deling
Avatar billede whatever Nybegynder
25. november 2001 - 17:50 #2
Det er ikke nødvendig med internetdeling. Har du en ADSL-router? Hvis ja, tildeler den ikke IP-adresser? Så skal begge computere vel sættes op til dynamisk ip.
Avatar billede dauer Nybegynder
25. november 2001 - 17:56 #3
jeg har tdc-adsl, med skillefilter og modem. Jeg ved ikke om det er en router
Avatar billede whatever Nybegynder
25. november 2001 - 18:03 #4
Det er det nok ikke. Så jeg ikke helt sikker på hvordan du løser problemet.
Avatar billede dauer Nybegynder
25. november 2001 - 18:08 #5
Det må det sgu være, hvis man går ind og læser på tdc\'s hjemmeside står der at hvis man skal slutte flere pc\'er til en adsl forbindelse skal man bare bruge en switch
Avatar billede razmataz Nybegynder
25. november 2001 - 18:10 #6
Jeg mener der er noget med at man kan have 2 slags forbindelser, med eller uden router, hvis man ikke har en router er det ikke tilladt at sætte 2 eller flere maskiner til, så det du skal gøre er at sætte et ekstra netkort i den maskine du har på nettet normalt og så sætte den op som gateway for den anden maskine, så burde der ikke være nogle problemer..

<-\'RaZ\'-.
Avatar billede dauer Nybegynder
25. november 2001 - 18:13 #7
razmataz>> det mener jeg ikke er korrekt, hvis det du siger er rigtigt så har man jo intet og bruge en switch til!
Avatar billede rolle Nybegynder
25. november 2001 - 23:25 #8
Hvad har du bestilt ved Teledk?
1 Fast IP-adresse, eller 2 dynamiske.
Hvis du har 1 fast, skal der sættes 1 server op.
Hvis du har dynamiske, skal du have det samme antal dynamiske IP adresser som du har PCer.
Hver gang du starter PCèn op bliver der tildelt en ny dynamisk IP-adresse til denne.
Du kan se i din ordrebekræftelse fra Teledk
Avatar billede dauer Nybegynder
26. november 2001 - 12:35 #9
hvis jeg sætter tcp/ip protokollen op til automatisk at hente ip-adresser så kan jeg gå på nettet med begge maskiner, men så kan de ikke længere se hinanden på netværket! Hvordan får jeg dem til det? Skal der evt. installeres en anden protokol?
Avatar billede rolle Nybegynder
26. november 2001 - 12:39 #10
Du skal have NETbeui + IPX/SPX installeret, så skulle den være der
Avatar billede razmataz Nybegynder
26. november 2001 - 17:25 #11
Du skal også huske at du skal have fil og udskriftsdeling på, hvis det ikke er slået til kan maskinerne ikke se hinanden på nettet..

Jeg har selv ADSL fra tiscali, og jeg har router, så der er ikke nogle problemer ... Jeg kender ikke selv noget til ADSL med kun et modem, men jeg har hørt at det ikke er tilladt at have to computere online samtid ... det er noget du skal undersøge hos din udbyder.
Men hvis du får tildelt ip adresser fra dit modem til begge maskiner er det nok muligt at gå på nettet med begge maskiner. Prøv at kigge i winipcfg.exe hvad din gateway, dns-server etc. når du har den ene maskine på nettet, så det virker, og så slå de samme indstillinger på på begge maskiner når de så er på, jeg vil tro at problemet er din gateway der skal sættes op på begge maskiner..

<-\'RaZ\'-.
Avatar billede rolle Nybegynder
26. november 2001 - 19:58 #12
Det er tilladt at have lige så mange pc`er på som du har IP-Adresser.
Normalt plejer TDC at give 2 dynamiske IP-adresser, altså 2 pc`er samtidig.
Hvis du derimod vil have en fast IP-adresse, p.g.a. så folk kan finde din hjemmeside, er du nødt til at bruge en server som gateway. Serveren kan du derefter sætte til at tildele IP-adresser til PC`erne som er under den.
Avatar billede dauer Nybegynder
27. november 2001 - 19:47 #13
jeg har fundet udaf at jeg har 2 dynamiske ip-addresser. Når jeg sætter begge computere til automatisk at hente ip-addresser i tcp/ip så kan jeg komme på nettet med begge computere. Men så kan de ikke se hinanden i nætværket længere! Hvordan skal jeg sætte lokalnetværket op så de kan se hinanden?
Avatar billede rolle Nybegynder
27. november 2001 - 21:26 #14
I egenskaber for netværk skal du tilføje protokollerne NETBEUI + IPX/SPX.
Så skulle den være der
Avatar billede razmataz Nybegynder
27. november 2001 - 22:44 #15
Og husk fil og udskriftsdeling.
Avatar billede dauer Nybegynder
28. november 2001 - 12:22 #16
nu virker det sgu! under ip-adresser skrev jeg en af de dynamiske på hver maskine samt gateway og DNS så virker det. Nu kan de både gå på nettet og se hinanden i netværket. Det eneste jeg ikke forstår er hvorfor det hedder dynamiske ip-addresser når de ikke skifter.

jeg deler lige pointene mellem jer.
Avatar billede dauer Nybegynder
28. november 2001 - 12:23 #17
rolle>> hvis du vil have point må du give et svar
Avatar billede rolle Nybegynder
28. november 2001 - 15:16 #18
Jeg vil gerne have point.
Det er kun udaftil du skifter IP-adresser.
Dem i dit eget netværk er faste