Avatar billede make_chat Nybegynder
24. november 2001 - 11:11 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

hvad betyder det ?

hvad betyder det her...eller hvad giver den ?

for(int i = 1; i <= totno / 2; i++)
Avatar billede stig3 Mester
24. november 2001 - 11:18 #1
hvis totno = 10 løber den fra i=1 til i=5
Avatar billede make_chat Nybegynder
24. november 2001 - 11:28 #2
i den linje er der et password ord..
Avatar billede kamikaze Nybegynder
24. november 2001 - 19:26 #3
Det er en ganske almindelig løkke. \'totno\' er en variabel der bliver divideret med 2.

Hvad mener du med \"password ord\" ???
Avatar billede soepro Nybegynder
26. november 2001 - 08:28 #4
Det er en ganske almindelig løkke (gentagelse), som tæller fra og med 1 til og med halvdelen af totno - dog sådan at hvis totno er ulige, så tælles der til (totno-1)/2, altså f.eks. til 5 når totno er 11, til 6 når totno er 13 osv. Første del af det som står i parentesen, angiver at der skal startes fra 1 (normal starter man med 0 i C - det første element i en tabel har indeks 0), næste del at man skal blive ved sålænge (altså ikke indtil) i er mindre end, eller lig, halvdelen af totno mens sidste del angiver at i skal tælles 1 op for hver gang koden udføres. (i++ er det samme som i +=1 som igen er det samme som i = i + 1)

Mht. hvad der sker, så er det den/de linier der følger efter \"i++)\" som bliver udført - hvis der står en \"tuborg klamme\" ({) lige efter, så er det ALLE linierne mellem venstre og højre klamme som bliver udført.
Avatar billede soepro Nybegynder
26. november 2001 - 08:37 #5
Lad os tage følgende eksempel:

#include <conio.h>
const int max = 10;

int main(void)
{
  int i;
  char s[max+1] = { \"make_chat\" };
  for (i=0; i < max && s[i] != \'\\x0\'; i++)
  {
    s[i] += i + 1;
  };

  cprintf(s);
  return 0;
}

Kodestumpen overfor tager en tekst-streng (kunne være et password) og forvansker indholdet ved simpelthen at lægge hver enkelt tegns index til tegnet. (Sådan at \'A\' bliver til \'B\' hvis det står som første tegn, til \'C\' hvis det står som andet tegn osv.) tekst-strengen kan maximalt være 10 tegn, men løkken stopper også hvis tegnet ikke er forskelligt fra \'\\x0\', som er den måde C \"afslutter\" en tekst-streng på. Det 10\'ende tegn i tekste-strengen \'make_chat\' vil således være \'\\x0\'. (Altså have den numeriske værdi 0.)

;-)