Avatar billede kurt-kewl Nybegynder
02. juni 1999 - 21:55 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Replace af "mystiske" tegn i Perl

Hej!

Jeg er i gang med at lave noget regexp-sjov, men skidtet har problemer med følgende tegn:
^, [, ], ´,` osv.

Hvordan kan jeg erstatte dem, så de stadig findes i skidtet, uden at de generer regexp''en?
Avatar billede ricki Nybegynder
02. juni 1999 - 22:12 #1
Du kan sætte et \ foran så bliver det efterfølgende tegne "ignoret" af en kommando, fx hvis du skal bruge et " i en sætning du har omgivet af "'er så kan det gøres sådan:
print "hej her er et \" .";
Avatar billede kurt-kewl Nybegynder
02. juni 1999 - 22:27 #2
Ja, men problemet er at tegn som ^ og [ kommer som input fra en query.... derfor leder jeg efter en måde at "replace" f.eks. [ med \[
Avatar billede ricki Nybegynder
02. juni 1999 - 22:40 #3
$variable =~ s/\^/x/g;
dette vil erstatte alle ^, i $variable, med x.
Avatar billede kurt-kewl Nybegynder
02. juni 1999 - 22:47 #4
Ahh... ok... Takker mange gange!! :)
Avatar billede ricki Nybegynder
02. juni 1999 - 22:50 #5
no problemo... :-)
Avatar billede ricki Nybegynder
02. juni 1999 - 23:03 #6
forresten... jeg kom lige i tanke om at dit problem måske kunne løses med  $value =~ s/%(..)/pack("c",hex($1))/ge;
Det er godtnok bare en linie jeg har skrevet af fra en perl-bog, men den er virkelig funktionel og jeg bruger den da også selv.
Det den gør er at den konvertere teksten fra HTML-form-indput til, noget læstbart, hvis du bruger æøå i et tekstfelt kan det give sjove resultater og det kan denne linie fixe for dig.