Avatar billede excession Nybegynder
23. november 2001 - 00:58 Der er 18 kommentarer og
5 løsninger

usability test..

Hej

Jeg kender nogen der har et site som er i brug allerede, men de har fået mange henvendelser om navigation og de havde svært ved at finde rundt.

Jeg foreslog de fik lavet en brugervenligheds / usability test og jeg er rimelig sikker på jeg har set at universiteterne laver sådanne tests for en lille pris, men jeg har ikke kunne finde noget om det på nettet.

Er der nogen der ved hvad jeg snakker om? Eller er der nogen der erfaring med sådanne tests?

-- xs
Avatar billede pesa Nybegynder
23. november 2001 - 01:00 #1
Øhh, du kunne jo få gratis råd og vejledning på Eksperten.dk hvis vi kunne få et link! :-)
Avatar billede dmcn Praktikant
23. november 2001 - 01:04 #2
Nemlig, smid et link, så skal vi dælme usability-teste det site! ;)
Avatar billede excession Nybegynder
23. november 2001 - 01:04 #3
tjaa :)

men jeg tror ikke det er en god idé at jeg siger hvad det er for et site der ikke fungerer.. de kunne jo miste kunder pga det hvis det blev postet herinde
Avatar billede dmcn Praktikant
23. november 2001 - 01:06 #4
De mister med garanti kunder nok i forvejen - vi kan gøre universitetets arbejde noget mindre. :)
Avatar billede pesa Nybegynder
23. november 2001 - 01:09 #5
Det må du jo helt selv om! - kvalificeret hjælp eller ingen hjælp! :-P
Avatar billede kunze Nybegynder
23. november 2001 - 01:14 #6
Ja, kom nu med det link :)
Avatar billede excession Nybegynder
23. november 2001 - 01:21 #7
ok, jeg finder lige ud af noget til imorgen om jeg kan poste linket herinde eller måske opretter en opgave på sharksforum..

indtil videre siger jeg tak :)

-- xs
Avatar billede thomasledet Nybegynder
23. november 2001 - 01:24 #8
... ellers så drop mig en mail... eksperten@sitemakerz.dk

-- stud.scient.dat, Aalborg Universitet
Avatar billede Slettet bruger
23. november 2001 - 01:25 #9
http://www.creuna.dk/ udfører usability tests :)

Men jeg syns nu oss godt i kunne gi os lov til det :)
Avatar billede excession Nybegynder
23. november 2001 - 01:58 #10
ja desværre koster creuna nok osse kassen :|
Avatar billede kunze Nybegynder
23. november 2001 - 02:04 #11
Hvor få et firma til at teste useability ... Når det er alm. mennesker der skal bruge sitet ?!

Jeg... Jeg kan godt se meningen med det hele men Helga på 67 år forstår måske ikke hvad Links betyder :)

Mvh
Kunze
Avatar billede dmcn Praktikant
23. november 2001 - 02:06 #12
kunze : Firmaet får alm. mennesker ind til at udføre testen. ;)
Avatar billede excession Nybegynder
23. november 2001 - 02:09 #13
firmaet får alm mennesker fra målgruppen til at teste det
Avatar billede kunze Nybegynder
23. november 2001 - 02:23 #14
n0rmality > Ok... Sådan noget har jeg vist engang selv deltaget i. Det var da noget i den stil :)
Takker
Avatar billede henrik_ffc Nybegynder
23. november 2001 - 09:37 #15
Check http://www.brugervenlighed.dk
Der kan du finde en lang række leverandører der leverer seriøst udført brugervenlighed.
Det får du desværre ikke på eksperten. Her får du maksimalt en række ekspertudsagn, hvilket
bestemt ikke er det samme som en rigtig gennemført test.
Eksperten kan du derimod bruge til at lave en teknisk test, fx ved at checke sitet i flere forskellige browsere og operativsystemer.
Check også bogen \"Brug brugerne\" der kan hentes på nettet på http://bog.ing.dk/default.asp?Action=Details&ISBN=87-571-2358-6
Avatar billede excession Nybegynder
25. november 2001 - 22:32 #16
Hej
Jeg har ikke haft mulighed for at snakke med ejeren endnu,
Avatar billede kilesi Nybegynder
27. november 2001 - 21:23 #17
Du er meget velkommen til at sende et link til kls@brugden.dk!

Med brugervenlig hilsen
http://www.brugden.dk/
Avatar billede excession Nybegynder
27. november 2001 - 22:18 #18
hejsa

i må undskylde det tog så lang tid.. :)

så kommer linket:

http://www.infofurn.com

jeg er godt klar over i måske ikke tilhører en del af målgruppen, men i har trods alt erfaring på nettet osv. og ved derfor også hvad der er godt og dårligt, brugervenligt og ikke brugervenligt..

god fornøjelse :)

-- xs
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2001 - 22:36 #19
PUHA der er mange muligheder for hvor man skal klikke lige så snart man kommer ind på siden :/ - jeg var sq lige ved at give op allerede der hvor den der sprogdims kom frem. :(
Ka godt forstå klagerne - men kigger lige rundt på siden og kommer så måske med yderligere kommentarer :)
Avatar billede urania Nybegynder
28. november 2001 - 16:21 #20
Du skal selvfølgelig omkring www.dialogdesign.dk og gode gamle Rolf Molich.
Avatar billede kunze Nybegynder
30. november 2001 - 15:00 #21
excersseion > \"Visited\"-links og \"Active\"-links skal ikke skifte farve. De skal forblive blå. Det andet virker yderst uprofessionelt.
Avatar billede a_c Nybegynder
03. december 2001 - 15:19 #22
Jeg synes umiddelbart at den måde du bruger + tegnet på i menuen er meget misvisende.
Normalt betyder det at man kan folde noget ud, men ved dig betyder nærmere noget i retning af at kategorien indeholder flere sub kategorier.
Jeg synes generelt at alle de stiplede linjer rundt om tabellerne er for meget og utroligt irriterende.
Det ligner en skabelon til at sy efter.
Kontakt adressen der står øverst på alle sider står allerede under kontaktinfrmation og der er ingen grund til at den står der.
Man kunne godt arbejde lidt med nogle farver for at skabe en forståelig opdeling af informationer.
Der er tiltag til det hist og pist, men det er ikke gennemført.
Hvis man flytetde søge feltet op i højre hjørne på linie med angivelsen af hvor man er, kunne menu punkterne i venstre side blive placeret længere oppe. Det tror jeg ville være en god ting.
Slutteligt vil jeg mene at hele navigationen(strukturen) skal gennemarbejdes fra bunden. Når man kommer ind på siden er der navigationsmuligheder i toppen - i venstre side og derudover kan man stort set trykke på alt andet. Det er meget forvirrende.
Ville det eventuelt være muligt at begrænse sig til at have menuen i toppen og så benytte sig af noget \'foldeud menu\' ala TV2 ?  www.tv2.dk
m.v.h.
A_C
Avatar billede excession Nybegynder
04. december 2001 - 08:40 #23
Ok tak for hjælpen.