Avatar billede pollas Nybegynder
21. marts 2000 - 02:18 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Dropdown selected

I en 'edit-mode' i et admin-modul har man muligheden for via dropdown at vælge nogle billeder til brug i et layout. Men hvis der nu i forvejen er gemt oplysninger i basen om, at met billede er valgt, hvordan vælger jeg så dette på forhånd, når redigeringssiden loades? Jeg er klar over, at jeg på en eller anden måde skal have sammenlignet navnet gemt i basen med mulighederne i dropdownmenuen, men dette besværliggøres af disse muligheder, der kan variere fra gang til gang, da de i virkeligheden lister indholdet i et bibliotek.

Jeg håber det er nogenlunde tydeligt, hvor jeg vil hen...

Har man mulighed for at lave et smart loop eller noget..?

På forhånd tak,

/Anders
Avatar billede one Nybegynder
21. marts 2000 - 04:58 #1
<option selected>
Avatar billede netsrac Praktikant
21. marts 2000 - 06:53 #2
One >> Tror ikke lige det var det han mente :)
Avatar billede pollas Nybegynder
21. marts 2000 - 08:16 #3
<option selected> er selvfølglig html-koden nødvendig for at løse mit problem, der dog stadig går ud på at finde af hvilken option, der skal være selected :)
Avatar billede hornshoj Nybegynder
21. marts 2000 - 08:30 #4
Hej Pollas...
Du har flere muligheder. Jeg gør det normalt, når jeg henter fra basen og opbygger min <select> Prøv at se her:
strSQL = "SELECT * FROM TabelNavn WHERE ORDER BY EtEllerAndet"
Set rs = myConn.Execute(strSQL)
If Not (rs.BOF Or rs.EOF) Then
Do While Not rs.EOF
strSEL = ""
If rs("EtEllerAndetFelt") = EtEllerAndet Then
strSEL = " selected"
End If
cboDropDown = cboDropDown & "<option" & strSEL & " value=""" & rs("EtEllerAndet") & """>" & rs("EtEllerAndet") & "</option>"
rs.movenext
Loop
End If
Avatar billede carpediem Nybegynder
21. marts 2000 - 08:31 #5
Jeg har haft nogenlunde samme problem. Dog ikke med varierende indhold af dropdownboxen. Men jeg løste problemet ved at sige således:

<select size='1' name='Styresystem'><option selected value='" & rs("Styresystem") & "'>" & rs("Styresystem") & "</option>" & _
                                    "<option valuew''></option>" & _
                                    "<option value='NT'>NT</option>" & _
                                    "<option value='UNIX'>UNIX</option>" & _
                                    "</select>

På den måde står der desværre godt nok NT to gange, hvis man har valgt NT. Men det ser meget pænt ud alligevel. Nogenlunde således:
NT

UNIX
Avatar billede hornshoj Nybegynder
21. marts 2000 - 08:32 #6
Øhh lille fejl i linie 1...

strSQL = "SELECT * FROM TabelNavn ORDER BY EtEllerAndet"

Det er linien If rs("EtEllerAndetFelt") = EtEllerAndet Then som er vigtig. Det er her du kan finde ud af om den skal vælges..
Håber jeg har forstået dit sp korrekt.

Avatar billede sone Nybegynder
21. marts 2000 - 08:39 #7
hornshoj: Hvorfor har du en IF uden om din DO WHILE - det er unødvendigt...
Avatar billede hornshoj Nybegynder
21. marts 2000 - 08:43 #8
Hej Sone...
Det var bare lige en kodestump, som jeg lavede cut copy and paste... ups..