Avatar billede zerohero Nybegynder
22. november 2001 - 13:32 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Min verden falder i grus!!!!

Dette er IKKE et decideret spørsmål om programmering:

Jeg har undersøgt i laaang tid om, hvor man kan tage en uddannelse omkrng 3D programmering i danmark - svaret blev: Ingen steder! Der findes ikke et eneste skallede sted her i danmark, hvor man kan uddanne sig som spil-programmør eller lign. - det er sku da for dårligt (og så talte hr. Nyrup ellers så flot om at danmark skulle være et IT-Nation - whar ever)!!!

Nå, men så må jeg jo tage til england på universitet. Problemet er bare at jeg ikke ved en skid om, hvad og hvordan... Jeg har kontaktet British Council i københavn og fået et UCAS skema sendt til mig, som jeg skal udfylde og jeg har selvfølig også undersøgt forskellige universiteter omkring emnet - MEN HVAD ER DET JEG OPDAGER I MIT DESPERATE SØGEN - INGEN ARBEJDER MED DELPHI... kun C++... øv øv øv...

Det vil sige jeg skal forlade Danmark (jeg kender IKKE en levende sjæl i england), forlade gode gamle Delphi og sidst men ikke mindst læse mig igennem et hav af tøre bøger om hvordan man studere i england - fordi jeg ikke kender nogen med erfaring af den slags.

Er der nogen der har erfaring om at være student i england og kan hjælpe mig på vej? Er der nogen kender gode universiteter i england (hvor man bruger Delphi).. HJÆÆÆLLLLPPP

ZeroHero
Avatar billede borrisholt Novice
22. november 2001 - 13:34 #1
Flere universiteter i USA bruger Delphi. Borland har en nyhedsgruppe for studenter .. Post dit spm der !

Jens B
Avatar billede pellelil Nybegynder
22. november 2001 - 13:35 #2
Der findes \"en skole\" hvor du kan lære alt om 3D, men det koster en bundegård og lidt til (den blev nævnt i en episode at \"Troldspejlet\", men jeg husker ikke navnet på stående fod).

Delphi er ikke specielt udbredt, og slet ikke i forbindelse med spil (dermed ikke sagt at Delphi er ringere end C++).
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2001 - 13:39 #3
pellelil>> truemax mener jeg den heder
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2001 - 13:39 #4
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2001 - 13:40 #5
argh

skulle være www.truemax.dk
Avatar billede pellelil Nybegynder
22. november 2001 - 13:40 #6
Det lyder ikke helt ved siden af: http://www.truemax.dk/
Avatar billede borrisholt Novice
22. november 2001 - 13:41 #7
jeg har støt ind i flere studenter fra US-Merika der brugte Delphi på deres studie !

Jens B
Avatar billede unclebug Nybegynder
22. november 2001 - 13:44 #8
Du må nok indstille dig på at bruge C++, det er sproget til den slags.

Spilprogrammering er ganske almindelig programmering som du kan lære på et hvilket som helst universitet i Danmark, MEN med den twist at performance er UHYGGELIGT vigtigt. Hvis du tog en uddannelse hvor du f.ex. fokuserede på hvordan man laver et operativsystem (et rigtigt, hardcore, super performance OS) samt lærte en MASSE vektor matematik (matematikken er meget vigtig i 3D programmering), så har du alt du skal bruge som 3D spilprogrammør. Jeg nævner OS fordi det har meget tilfælles med spil, nemlig realtime styring og performance.

Du er iøvrigt også nød til at have et vist minimum kendskab til assembler hvis du skal lave super performance kode i C++ (eller Delphi for den sags skyld). Ikke nødvendigvis fordi du skal kode i asm, men fordi du skal have en fornemmelse af hvad din kode vil blive oversat til.

Good luck ;)
Avatar billede cautoo Nybegynder
22. november 2001 - 14:16 #9
TrueMax laver 3D grafik i 3D Studio MAX :-)))
Avatar billede cautoo Nybegynder
22. november 2001 - 14:17 #10
...og har overhoved ikke noget med delphi at gøree!!!!!!!!!!!
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2001 - 14:18 #11
cautoo>> i know that

skrev det også bare til pellelil
Avatar billede pellelil Nybegynder
22. november 2001 - 14:19 #12
cautoo> En ting er at kunne programmere/anvende 3D (ofte bruges OpenGL eller Direct3D), en anden ting er den grafik der skal vises. Denne er som regel lavet med 3D Studio Max og/eller lign. produkter.
Avatar billede cautoo Nybegynder
22. november 2001 - 14:22 #13
pellelil> I now, men TrueMax bruger aldrig delphi
Avatar billede pellelil Nybegynder
22. november 2001 - 14:24 #14
cautoo> Det tror jeg heller ikke, og jeg tror at det bliver svært (hvis ikke umuligt) at finde et 3D kursus med en \"Delphi-indgangs vinkel\"
Avatar billede zerohero Nybegynder
22. november 2001 - 14:53 #15
Jeg var til 3D festival i København og snakkede med TrueMax og de er slet ikke hvad jeg søger.

Jeg arbejder selv med OpenGL og har gjort det et stykke tid...

BorrisHolt>> US-Merika - arbejder man også med OpenGL (3D udvikling) der? (ville være over perfekt)
Avatar billede zerohero Nybegynder
22. november 2001 - 14:58 #16
Hmmm I har nok ret - at jeg bliver nødt til at lære C++ , det bare en skam at Delphi ikke er nært så udbredt som det er - da det er perfekt at arbejde med OpenGL, hvilket der henleder mine tanker hen på min hjemmeside - undskyld drenge, hvis I har surfet forgæves på min side - den er slet ikke færdig endnu... (Det tager tid at skrive tutorials!)

Jeg må bare håbe at jeg har en fordel ved at kende til Delphi, når jeg skal til at lære C++ (det må BorrisHolt og Pellelil da kunne snakke med om)...

ZeroHero
Avatar billede borrisholt Novice
22. november 2001 - 15:02 #17
Det er store foredele ved at kunne programmere, når du skal i gang med et nyt sprog. Sålænge de baserer på de same paradimer ... C++ og Object Pascal er på samme sprog stamme, modsat LISP og SAS som er et andet paradime.

Alt andet lige så tror jeg nok du overlever ....

Jens B
Avatar billede hreiff Nybegynder
22. november 2001 - 15:58 #18
Skynd dig igang med financieringen. Man kommer langt med legater, og man står som regel godt når det drejer sig om studier i udlandet, men mange af de gode skal søges ret lang tid i forvejen. (op til 1 år før). Check om Erasmus giver noget (der skal man ihvertfald søge inden man tager afsted). Man kan som regel få SU mens man læser, men det batter ikke så meget i forhold til prisen på kurset/studiet.
Undersøg muligherdene for scolarships. Flere steder kan man faktisk læse gratis fordi skolerne ønsker at køre med fuldtegnede kurser (De første betaler, og så fylder man op med \'gratis-elever\')
Avatar billede zerohero Nybegynder
22. november 2001 - 23:19 #19
BorrisHolt>> har du ikke et link til US-Merika?
Avatar billede borrisholt Novice
23. november 2001 - 11:02 #20
Et link  siger du .... Hmnnnn... Jo det er jo ikke en hjemmeside men en nyheds gruppe .. Men du skal åbne din nyhedslæser fætter op. Og søge efter nye nyhedsgrupper ... Så hedder den noget med Delphi og noget med students ...  Det er en af Borlands nyhedsgrupper.

Jeg har ikke adgang til dem her så måske nogle andere kan finde adressen til dig ?

jens B
Avatar billede pellelil Nybegynder
23. november 2001 - 11:17 #21
borland.public.delphi.students på newsgroups.borland.com !?
Avatar billede borrisholt Novice
23. november 2001 - 11:23 #22
YEP !

jens B
Avatar billede borrisholt Novice
23. november 2001 - 11:23 #23
Tak for hjælpen Pelle .. Vil du have et stykke Chokolade ?

Jens B
Avatar billede pellelil Nybegynder
23. november 2001 - 11:24 #24
Kun hvis det har form som en HEST :-)
Avatar billede borrisholt Novice
23. november 2001 - 11:26 #25
zerohero >> Den gang jeg rejste til US-Merika fik jeg 5K fra den Obelske Familie Font.

Som den eneste af 250 søgte ...

Jens B
Avatar billede dj Nybegynder
26. november 2001 - 23:42 #26
Well, jeg vil da lige give mit besyv med.

Det med at du ikke kan lære 3D programmering i DK .. mm, jeg vil mene det vigtige er først og fremmest at få en grundig forståelse af programmering og denne kan du f.eks. få ved at tage en uddannelse som Datalog på de fleste universiteter herhjemme. Der vil du bl.a. lære en masse om algoritmer, div. udviklingssprog (også en grundlæggende indførelse i ASM) og måske vigtigst af alt, den nødvendige matematik som det kræver. En anden ting man lærer ved at studere programmering er at man ikke behøver at være så afhængig af sit modersmål .. ja jeg er også startet med Delphi og har også følt at det var Delphi eller intet for mit vedkommende, men jeg blev igennem min uddannelse tvunget til at sætte mig ind i Java og fandt ret hurtigt ud af at man kan lære et nyt sprog på forholdsvis kort tid når først man har erfaring i et andet. Nu hvor jeg kan java vil jeg ikke tro at det vil tage mig mange døgn at sætte mig ind i C++ hvis(når) jeg en dag skal bruge dette. Og lige netop C++ mener jeg ikke du KAN komme udenom hvis du vil noget med spilprogrammering. Ja delphi kan tricks med OpenGL og det er legende let, men der er mange gode grunde til at firmaer udvikler OpenGL applicationer i C++ istedet. Kan bl.a. i flæng nævne ting som performance, manuel hukommelsesstyring (når man arbejder med så avancerede emner som 3D grafik kan det være en fordel selv at styre hukommelsen fremfor at have en garbage collector til at gøre arbejdet) og måske endnu vigtigere API kombatibilitet, med Delphi er du jo f.eks. afhængig af at der er nogen der gidder og konvertere OpenGL API\'et til Delphi. Der kan ske mange fejl i sådan en konvertering og du vil aldrig have den nyeste version til rådighed da det tager lang tid og konvertere. Derfor er det en fordel at arbejde med C++ når API\'erne udkommer i dette sprog.

og ja .. jeg kunne nok blive ved, men pointen er lidt at jeg ikke mener du behæver at tage til udlandet. Lær at programmer fra bunden først, så lærer du alle de teknikker du skal bruge for at kunne udvikle i OpenGL også, når først du har en forståelse af hvad der foregår kan du nemt selv sætte dig ind i et specielt API. Nytter ikke at lære ligepræcis om 3D udvikling hvis du ikke har resten med.

Hvis jeg var dig ville jeg nok overveje at studere Datalogi herhjemme istedet, derefter kan du så evt. overveje og tage til udlandet og specialisere dig inden for et bestemt område, eller få noget erhvervserfaring indenfor emnet istedet.

//DJ
Avatar billede zerohero Nybegynder
22. februar 2002 - 17:15 #27
...