Avatar billede nhasty Nybegynder
20. november 2001 - 22:47 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Linkbutton med animation ved mouseover?

Hey.. jeg kan sgu\'tte finde ud af hvordan man laver en knap, der, ved mouseover, afspiller en animation.
Fx en firkant som link, der \'hopper\' når man flytter musemarkøren over.
Kan nogen hjælpe mig?
Avatar billede nhasty Nybegynder
20. november 2001 - 22:48 #1
Det er i Macromedia Flash 5 forresten...
Avatar billede zred Nybegynder
20. november 2001 - 22:48 #2
du ka lave det i javascript
Avatar billede nhasty Nybegynder
20. november 2001 - 22:49 #3
... har ikke lige så meget forstand på javascript, men det skulle også helst være i Flash :(
Avatar billede zred Nybegynder
20. november 2001 - 22:52 #4
<a href=\"NAVN.shtml\" onMouseOut=\"MM_swapImgRestore()\" onMouseOver=\"MM_swapImage(\'two\',\'\',\'NAVN.FORMAT\',1)\">

sq gerne virke
Avatar billede nhasty Nybegynder
20. november 2001 - 22:53 #5
Det skulle gerne være i Flash, hvor den \'flytter\' et objekt fra et sted på skærmen til et andet sted.. hvis nogen forstår hvad jeg mener... hehe :)
Avatar billede lingoman Nybegynder
20. november 2001 - 23:00 #6
Hvor skal den flytte hen ? Har du brug for at der kommer en hånd cursor frem på knappen eller er det lige meget ?
Avatar billede nhasty Nybegynder
20. november 2001 - 23:04 #7
En hånd cursor? Hmm.. helst. Men jeg kan muligvis godt klare det uden.
Den skal bare svæve/hoppe/bevæge sig fra der hvor den oprindeligt var placeret og så til et andet sted.
Det skulle gerne ende med en effekt hvor, når man kører musen over 3 af disse knapper, så flyver de forskellige steder rundt på skærmen.
Avatar billede jens87 Nybegynder
20. november 2001 - 23:12 #8
du laver et knap symbol ved at trykke ctrl+F8 og vælge button, og laver noget i din on stage..

lav et movieclip symbol (ctrl+F8 (igen)), vælge animation

lav din animation

tryk ctrl+L

dobbeltklik på din knap

vælg \"over\"-framen, træk dit movieclip ud i denne frame

tryk ctrl+E for at gå til \"hovedfilmen\"

træk din button herind

tryk ctrl+enter

kør musen hen over...

se og glæd dig :-)

/jens
Avatar billede jens87 Nybegynder
20. november 2001 - 23:14 #9
når du skal indsætte din animation i knappen, sætter du den bare et stykke fra midten, så flyttes det hele dertil hvor du satte det nye ind..=)

er jeg helt forkert på den, eller er det sådan noget du vil have??
Avatar billede taamas Nybegynder
20. november 2001 - 23:16 #10
http://www.globe.dk/flash5tips/fla/animeret_rollover.zip

her har du en film se lidt på den.

det er en knap og et mc hvor så knappen er almindelig og inde i knappen hvor du kan fikse hvad der skal ske når du føre musen over sætter du bare dit mc ind. Øhhm bare se inde i kanppen ;)
Avatar billede lingoman Nybegynder
20. november 2001 - 23:17 #11

Man laver en knap og vælg \'Insert >> convert to symbol >> button\'
selekter knappen og vælg \'Insert >> convert to symbol >> moveClip\'

på denne movieClip sætter en action

onClipEvent(enterFrame) {
//tjek om musen er over MC
if ( this.hitTest(_root._xmouse,_root._ymouse,true)) {
//find random placering
random_Xrange = 600; // find et random tal mellem 0 og 600
random_Yrange = 400; // juster selv til pasende værdier
new_x = random(random_Xrange);
new_y = random(random_Yrange);
//flyt MC til random placering
_x = new_x;
_y = new_y;

}

Jeg laver lige en demo til dig hvis min forklaring ikke er god nok.
mvh geo
Avatar billede nhasty Nybegynder
20. november 2001 - 23:26 #12
Uh.. en masse svar. Jeg tror godt jeg kan bruge noget af det :)
Tester lige...
Avatar billede nhasty Nybegynder
20. november 2001 - 23:36 #13
Lingoman.. den du har der er ret ok.. bortset fra en ting :)
Kan du få den til at spille en animation... så man ser at objektet flyver til den tilfældige destination?
Avatar billede nhasty Nybegynder
20. november 2001 - 23:36 #14
... er lidt kræsen.. hehe ;)
Avatar billede lingoman Nybegynder
20. november 2001 - 23:42 #15
Hvor hurtigt ? skal den gå med samme hastighed, random hastighed, eller hvad ?
Avatar billede lingoman Nybegynder
20. november 2001 - 23:44 #16
send en mail til mig med referance til http://www.eksperten.dk/spm/136468 i body, så sender jeg en fla til dig med 3 knapper
Avatar billede nhasty Nybegynder
20. november 2001 - 23:45 #17
Med samme hastighed... den der random placering.. hvordan ændrer man den til en bestemt placering?
(=
Avatar billede nhasty Nybegynder
20. november 2001 - 23:45 #18
Ok.. sender dig en mail :)
Avatar billede lingoman Nybegynder
20. november 2001 - 23:46 #19
Skal man kunne fange en knap der allerede er i bevægelse, så den skifter retning undervejs ?
Avatar billede nhasty Nybegynder
20. november 2001 - 23:50 #20
Hmm.. nu du bringer det på bane, så ville det vel egentlig være en meget fed detalje ;)
Avatar billede nhasty Nybegynder
21. november 2001 - 00:00 #21
Hvis man kunne lave det sådan at den kører tilbage til dens oprindelige placering når man \'fanger\' den i bevægelse, så vil det være helt perfekt.
(=
Avatar billede lingoman Nybegynder
21. november 2001 - 00:10 #22
;) okey da.. min forbindelse ser ud til at have det dårligt igen, men jeg satser på at blive færdig inden den går helt ned....
Jeg har dog ikke modtaget din mail endnu ?
Avatar billede nhasty Nybegynder
21. november 2001 - 00:16 #23
Jeg sendte den for omkring 20 minutter siden..
Det kan være den kommer frem senere. Jeg bliver nødt til at gå i seng og sove lidt nu, men tjekker tilbage i morgen tidlig / formiddag. Hvis du så stadig ikke har fået min mail, prøver jeg at sende den en gang til...
Men foreløbig tak for hjælpen.. den er ligeved at være der ;)

Godnat.
Avatar billede nhasty Nybegynder
21. november 2001 - 06:52 #24
Lingoman.. har du fået min mail endnu? Jeg har sendt den 2 gange...
Avatar billede lingoman Nybegynder
21. november 2001 - 10:23 #25
Nej, desværre ikke :(

Dog synes jeg at dit oprindelige spørgsmål er besvaret så hvis du gerne vil have andre udgaver ser jeg gerne dette spørgsmål lukket først. Jeg, eller andre, laver så en kode du kan paste ind til dit nye spørgsmål.
mvh geo
Avatar billede nhasty Nybegynder
21. november 2001 - 12:08 #26
Det har du vel egentlig ret i.. sorry.
Avatar billede nhasty Nybegynder
21. november 2001 - 12:10 #27
... og tak for hjælpen.
Avatar billede lingoman Nybegynder
21. november 2001 - 12:23 #28
Tak for det :)