Avatar billede stigc Nybegynder
19. marts 2000 - 00:32 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

direkte lyd.

Jeg ønske at lege med lyd i Borland builder v.4.0

Jeg kan fint få den til at afspille en wav-fil, men hvad hvis jeg selv vil generere lydem. F.eks smide en sinus-kurve ind i computeren og ud af højtalerne..

Hvordan kan dette gøres?
Avatar billede skovlunde Nybegynder
19. marts 2000 - 16:15 #1
DirectSound
Avatar billede stigc Nybegynder
19. marts 2000 - 17:52 #2
Det kræver vist lidt mere forklaring.
Avatar billede skovlunde Nybegynder
27. marts 2000 - 23:56 #3
OK...

www.microsoft.com/directx

Der finder du sikkert meget mere end jeg kan forklare dig...;)
Avatar billede soepro Nybegynder
06. juni 2000 - 09:53 #4
Der findes også en Sound() funktion, hvor du bl.a. kan styre tone, type (hvid støj, klar lyd osv.) og længde. På de gamle C64'ere kunne man simulere stort set alle lyde ved at regulere på følgende fire ting:

A - Attack (altså stigning/stigningshast)
S - Sustain (altså hold, dvs. hvorlænge tonen skulle holdes)
D - Decay (altså fald i tone/faldehastighed)
R - Release (Dvs. sluk af lyd.)

Noget tilsvarende er muligt vha. DirectX sound - men jeg må her give skovlunde ret i at du så skal søge din information på microsoft site http://www.microsoft.com/directx
Avatar billede channex Nybegynder
08. juni 2000 - 13:30 #5
Hvis du har tænkt dig at bruge DirectSound (DS), skal du oprette en secondary sound buffer, som du sætter til at loope. Du kan betragte denne buffer som en cirkulær buffer og bruge den på samme måde, som man bruger dobbeltbuffering i grafiske applikationer: Start med at generere lyd i hele bufferen og sæt den derefter igang med at spille. Når mindst halvdelen af bufferen er afspillet, opdaterer du første halvdel af bufferen; når lyden starter forfra (på første halvdel), opdaterer du anden halvdel osv.
Dette er blot en af mange måder at afspille realtime genereret lyd på. Du kan også bruge en kø-tekning, hvor to buffers hele tiden bliver spillet efter hinanden (dette virker bedst, hvis man er tvunget til at bruge WaveOut).
Håber det hjælper dig lidt videre.
Avatar billede stigc Nybegynder
15. juni 2000 - 00:19 #6
Nå, jeg måtte jo hellere få delt points ud. Jeg har kigget en del på det der directX. Det er jo noget være noget! Er der ingen nogen der kender nogen gratis og nemme wrapper klasser? Dem må der findes nogen af......