Avatar billede funkoo Nybegynder
19. november 2001 - 19:22 Der er 32 kommentarer

form -> validering

Hej,
I am newbies i php!!
Jeg skal have lavet en meningsmåling med radiobuttons og dataene skal opbevares i en database.

<html>
<body>
<form name=\"data\" method=\"post\" action=\"\">
<tabel>
<tr>
<td>Service </td>
    <td><input type=\"radio\" name=\"service\" value=\"bad\"></td>
    <td><input type=\"radio\" name=\"service\" value=\"middle\"></td>
      <td><input type=\"radio\" name=\"service\" value=\"good\"></td>
    </tr>

    <tr>
    <td>hjælpsom </td>
    <td><input type=\"radio\" name=\"hjælpsom\" value=\"bad\"></td>
    <td><input type=\"radio\" name=\"hjælpsom\" value=\"middle\"></td>
      <td><input type=\"radio\" name=\"hjælpsom\" value=\"good\"></td>
    </tr>
</table>
<input type=\"submit\" value=\" Stem \">
</form>

Hvordan får jeg den over i databasen? Skal jeg have en ny side som smækker den over eller kan jeg have den på denne side?
Tilsidst!! Hvordan får jeg værdierne af radiobuttons over i database, hvis vi siger at \"bad\"= -1 og middle =0??

Avatar billede sylvesternielsen Nybegynder
19. november 2001 - 20:21 #1
Har du adgang til en mysql database?
Avatar billede funkoo Nybegynder
19. november 2001 - 23:44 #2
Ja,
Det glemte jeg at sige, sorry!!
Avatar billede sylvesternielsen Nybegynder
19. november 2001 - 23:46 #3
kigger lidt på det....
er selv newbie men hvad fanden.
kender du til mysql?
Avatar billede funkoo Nybegynder
20. november 2001 - 00:05 #4
Ja, I har arbejdet med det en del i forbindelse med JSP
Avatar billede funkoo Nybegynder
20. november 2001 - 00:06 #5
Sorry again,
Jeg har arbejdet med det !!
Skyldes sikkert mangel på søvn
Avatar billede sylvesternielsen Nybegynder
20. november 2001 - 00:07 #6
hehe. er i gang med at kigge på det, men jeg kan godt forstå dig. Syntes ikke at den vil smide variablen videre.

Du skal huske at NAME=variabel på næste side så de må ikke være ens...
Avatar billede funkoo Nybegynder
20. november 2001 - 00:14 #7
det skyldes at man i php ikke sådan videre kan overføre data fra den ene side til den anden side!! (Har læst det et eller andet sted)
Avatar billede sylvesternielsen Nybegynder
20. november 2001 - 00:16 #8
Det er let nok at overføre data mellem sider i php, men det ser ikke ud til at det er så let med radiobuttons.
Avatar billede funkoo Nybegynder
20. november 2001 - 00:20 #9
Er det ikke noget med at skrive et eller andet i action=\"\" eller er det metode=\"\" ??
Avatar billede sylvesternielsen Nybegynder
20. november 2001 - 00:21 #10
Du skal skrive noget i action=\"\"
det er den side du overføre de variabler som der står i name=\"\" og så valuen på variablen er VALUE=\"\"
Avatar billede funkoo Nybegynder
20. november 2001 - 00:25 #11
okay, det kan blive til mange hvis jeg har mange radiobuttons!!
Kan man ikke gøre noget andet i stedet? Måske sende fra selve siden. Har set nogle stedet at det kan lade sig gøre!
Avatar billede funkoo Nybegynder
20. november 2001 - 00:27 #12
Dj_saw, Jeg hopper sku i seng nu,
vi ses
Avatar billede sylvesternielsen Nybegynder
20. november 2001 - 00:28 #13
Ja men så skal du starte med at skrive
<?
if $en_variabel{
mysql_connect(\"host\";\"bruger\";\"pass\");
mysql_select_db(\"din_database\");
mysql_query(INSERT INTO database osv.
} else {
?>
din form
<?
}
?>
Avatar billede funkoo Nybegynder
20. november 2001 - 00:30 #14
Bruger du mysql?
Avatar billede sylvesternielsen Nybegynder
20. november 2001 - 00:31 #15
ja hvad ellers? :-)
Avatar billede funkoo Nybegynder
20. november 2001 - 00:34 #16
Jeg har installeret php på apache med mysql.

Jeg under mig, om jeg skal skrive noget i config hos enten php eller apache at jeg bruger mysql

For jeg kører linux og der skulle jeg!!
Avatar billede funkoo Nybegynder
20. november 2001 - 00:35 #17
For jeg kører \"også\" linux og der skulle jeg!!
Tror det er søvnen igen der driller
Avatar billede sylvesternielsen Nybegynder
20. november 2001 - 00:36 #18
jeg har også en mysql på min apache i 98. der skal der ikke skrives noget i apache.
Avatar billede sylvesternielsen Nybegynder
20. november 2001 - 00:37 #19
hehe...

se her:
http://www.friserverplads.dk/djsaw/add.php
her fører jeg variabler videre til næste side..
Avatar billede funkoo Nybegynder
20. november 2001 - 00:37 #20
okay,
Jeg prøver dit foreslag imorgen.
Jeg har ingen kræfter nu!!
Avatar billede sylvesternielsen Nybegynder
20. november 2001 - 00:38 #21
hehe...
Avatar billede sylvesternielsen Nybegynder
20. november 2001 - 01:25 #22
Så fik jeg lavet noget der virkede..
Har aldrig leget med radio buttons før men det ser ud til at virke.... Jeg ved ikke om du selv kan lave resten med din mysql ellers må du lige sige til.

<?
if ($service){
echo \"Servicen er: $service<BR>\";
echo \"Hjælpsomheden er: $hjælpsomhed\";

} else {

echo \"<FORM METHOD=POST ACTION=$PHP_SELF>\";

?>
<TR>
<FONT size=\"4\">Hvordan er vores <TD>service</TD>:<BR></FONT>

Dårlig:<BR>
<TD><INPUT TYPE=\"radio\" NAME=\"service\" Value=\"dårlig\"></TD><BR>

Normal:<BR>
<TD><INPUT TYPE=\"radio\" NAME=\"service\" Value=\"normal\"></TD><BR>

God<BR>
<TD><INPUT TYPE=\"radio\" NAME=\"service\" Value=\"good\"></TD><BR>
</TR>

<TR>
<FONT size=\"4\">Hvordan er vores <TD>sjælpsomhed</TD>:<BR></FONT>

Dårlig:<BR>
<TD><INPUT TYPE=\"radio\" NAME=\"hjælpsomhed\" Value=\"dårlig\"></TD><BR>

Normal:<BR>
<TD><INPUT TYPE=\"radio\" NAME=\"hjælpsomhed\" Value=\"normal\"></TD><BR>

God:<BR>
<TD><INPUT TYPE=\"radio\" NAME=\"hjælpsomhed\" Value=\"good\"></TD><BR>
<INPUT TYPE=\"submit\" VALUE=\" Ok \">
</TR>
</form>
<?
}
?>
Avatar billede sylvesternielsen Nybegynder
20. november 2001 - 01:32 #23
Skrev lige mysqlen ind også....
men husk at ændre alle oplysningerne i databasen til dem der er på din maskine.....

<?

if ($service){
mysql_connect(\"host\";\"bruger\";\"pass\");
mysql_select_db(\"databasen\")
mysql_query(INSERT INTO tabel (service, hjælpsomhed) VALUE (\'$service\', \'$hjælpsomhed\');

} else {

echo \"<FORM METHOD=POST ACTION=$PHP_SELF>\";

?>
<TR>
<FONT size=\"4\">Hvordan er vores <TD>service</TD>:<BR></FONT>

Dårlig:<BR>
<TD><INPUT TYPE=\"radio\" NAME=\"service\" Value=\"dårlig\"></TD><BR>

Normal:<BR>
<TD><INPUT TYPE=\"radio\" NAME=\"service\" Value=\"normal\"></TD><BR>

God<BR>
<TD><INPUT TYPE=\"radio\" NAME=\"service\" Value=\"good\"></TD><BR>
</TR>

<TR>
<FONT size=\"4\">Hvordan er vores <TD>Hjælpsomhed</TD>:<BR></FONT>

Dårlig:<BR>
<TD><INPUT TYPE=\"radio\" NAME=\"hjælpsomhed\" Value=\"dårlig\"></TD><BR>

Normal:<BR>
<TD><INPUT TYPE=\"radio\" NAME=\"hjælpsomhed\" Value=\"normal\"></TD><BR>

God:<BR>
<TD><INPUT TYPE=\"radio\" NAME=\"hjælpsomhed\" Value=\"good\"></TD><BR>
<INPUT TYPE=\"submit\" VALUE=\" Ok \">
</TR>
</form>
<?
}
?>
Avatar billede funkoo Nybegynder
20. november 2001 - 14:44 #24
Der var lige nogle syntaksfejl, så jeg har lavet det sådan her.

<?php
if($service){
mysql_connect(\"loaclhost\");
mysql_select_db(\"test\")
mysql_query(\"INSERT INTO test(service,help) VALUES(\'$service\',\'$help\')\");
}
else{
echo \"<form metod=\"post\" action=$php_self>\";
?>
}
<tr>
<font size=\"4\"> Hvordan er vores <td>service</td>: <br></font>
Dårlig: <br>
<td><input type=\"radio\" name=\"service\" value=\"-1\"></td><br>

Normal:<br>
<td><input type=\"radio\" name=\"service\" value=\"0\"></td><br>

God: <br>
<td><input type=\"radio\" name=\"service\" value=\"1\"></td><br>
</tr>

<tr>
<font size=\"4\"> Hvordan er vores <td>hjælpsomhed</td>: <br></font>
Dårlig: <br>
<td><input type=\"radio\" name=\"help\" value=\"-1\"></td><br>

Normal:<br>
<td><input type=\"radio\" name=\"help\" value=\"0\"></td><br>

God: <br>
<td><input type=\"radio\" name=\"help\" value=\"1\"></td><br>
<input type=\"sumit\" value=\" STEM \">
</tr>
</form>
<?php
}
?>

Men der kommer en fejlmeddelse frem som siger at der er syntaksfejl ved \"mysql_query(\"INSERT INTO test\"
Avatar billede funkoo Nybegynder
20. november 2001 - 17:51 #25
Har lige fået den rettet til!!
Men der er stadig en fejlmeddelse ved:

\"<form metod=\"post\" action=$php_self>\";

Den siger at der mangler \"nogle\" tegn ved:$php_self
Avatar billede sylvesternielsen Nybegynder
20. november 2001 - 21:32 #26
$PHP_SELF SKAL være med store bogstaver ellers fungere det ikke...

Du har ikke sat brugernavn og password ind i din mysql connect...
Avatar billede funkoo Nybegynder
21. november 2001 - 15:23 #27
Jeg skal lige afprøve det om lidt!

Mht brugernavn og password!!
Så er det ikke nogen god ide at skrive det i en forum!! :)
Avatar billede funkoo Nybegynder
21. november 2001 - 15:34 #28
Den brokker sig over --> if($service){
hvor den siger at den ikke kender service!!

Når jeg så submitter kommer en fejlmeddelse frem som siger at den ikke har modtaget nogle data!!
Avatar billede funkoo Nybegynder
21. november 2001 - 15:39 #29
Jeg har fået den rettet lidt til så der er bare denne en fejlmeddelse!

Den brokker sig stadig over --> if($service){
hvor den siger at den ikke kender service!!
Dette er dog kun en warning, men alligevel...
Avatar billede funkoo Nybegynder
27. november 2001 - 17:41 #30
dj_saw!!
Giver du ikke et svar så du får dine points!!
Avatar billede sylvesternielsen Nybegynder
27. november 2001 - 21:54 #31
svar...hehe
Avatar billede funkoo Nybegynder
28. november 2001 - 11:16 #32
Hvordan er det bedst at lave validering? I JSP brugte jeg javascript til lige at undersøge om alt var i orden før attributterne blev sat ind.

jeg prøvede lave:
if($service) AND ($help {
//Okay  bare sæt ind
}

Men jeg mangler at kunne sige at f.eks help mangler at blive stemt.