Avatar billede mf Nybegynder
18. marts 2000 - 20:17 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

constructor

Hej
Jeg har et lille problem med et spil der hedder Constructor fra "Acclaim" (dos baseret) det installerer godt nok, men når jeg vil spille skriver den at den ikke kan loade "univbe.drv" fordi den ikke kan køre "uvconfig.exe" der kræves mindst 490k base memory
Maskinen er en P III 450Mhz 64Mb sdram
Win98
Jeg har prøvet bare at starte op kun med kommando promt, men med samme virkning. Er der nogen der kan hjælpe?
Avatar billede phylox2 Nybegynder
18. marts 2000 - 22:14 #1
du skal sørge for at allocere mere basic ram --- der er normalt 640K - dette kan du gøre ved evt. at lave en bootdiskette, hvor du sletter alle ramkrævende programmer fra hhv. autoexec.bat og config.sys

for at se, hvor meget ram du har til rådighed, skal du bare skrive " mem " i DOS promptem ... et eller andet sted står der, at du har 640K ialt og f.eks. 500K til rådighed ...

Hvis du har Windows 98 eller andet, så lav en boot disk der - og rediger derefter i autoexec.bat og config.sys

Avatar billede maria Nybegynder
18. marts 2000 - 22:46 #2
I min "autoexec.bat" står der flg.:
SET BLASTER=A220 I7 D1 T2
SET SNDSCAPE=C:\WINDOWS
mode con codepage prepare=((850) C:\WINDOWS\COMMAND\ega.cpi)
mode con codepage select=850
keyb dk,,C:\WINDOWS\COMMAND\keyboard.sys
C:\SAMSUNG\MSCDEX /D:SSCD000
og  "config.sys" :
DEVICE=C:\WINDOWS\HIMEM.SYS
DEVICE=C:\WINDOWS\EMM386.EXE
device=C:\WINDOWS\COMMAND\display.sys con=(ega,,1)
Country=045,850,C:\WINDOWS\COMMAND\country.sys

DEVICE=C:\SAMSUNG\SSCDROM.SYS /D:SSCD000 /v

Er det for meget ??

Avatar billede mf Nybegynder
18. marts 2000 - 23:09 #3
ups!!!
det var vist "konens" login
men det virker da alligevel
Avatar billede john.doe Nybegynder
18. marts 2000 - 23:09 #4
Ja du skal sætte LH (loadhigh) keyb...... foran de programstumper som du starter i autoexec.bat

Det er lidt anderledes i config.sys
de to første linier er rigtige.
herefter indsætter du
dos=high,umb
buffers=30
files=30
derefter bruger du device high i stedet for device
Avatar billede john.doe Nybegynder
18. marts 2000 - 23:10 #5
du kan se hvad der bruger hukommelse med denne kommando

mem /c /p
Avatar billede mukke Nybegynder
19. marts 2000 - 00:18 #6
Er det fra win windows95 baseret maskine du fors'øger at spille?
Avatar billede mf Nybegynder
19. marts 2000 - 00:18 #7
Det virker ikke med de redigerede filer
den vil stadig ha' mindst 490k og med "mem" siger den at der er 494k fri, gør jeg noget forkert ??
Avatar billede mf Nybegynder
19. marts 2000 - 00:23 #8
mukke>
hvorfor tror du der står win98 i spørgsmålet?
Avatar billede skovhus Nybegynder
19. marts 2000 - 06:59 #9
mf,

hvis du kan starte spillet fra et dosprompt (med en kommando) så prøv i win98 at oprette en genvej på skrivebordet til DOS. Når du har det lille dos-ikon på skærmen højreklikker du på det og vælger egenskaber. I de faneblade der fremkommer kan du vælge forskellige ting, herunder hvilken form for memory den pågældende dos-session skal have til rådighed. Her kan du f.eks. slå alt highmen fra og til og desuden sætte den mængde hukommelse af de forskellige typer der skal være til rådighed. Prøv med forskellige indstillinger, start dos via genvejen og skriv mem/c som det blev nævnt. Når du har nok kan du prøve at starte dit spil og hvis det virker laver du bare en tilsvarende genvej til dit spil og sætter de samme indstillinger for denne genvej.
Avatar billede mukke Nybegynder
19. marts 2000 - 10:03 #10
Duh sorry.... ANyways... her er te par links fra Microsofts Knowledge Base:

How to Increase Conventional Memory for MS-DOS-Based Programs: http://support.microsoft.com/support/kb/articles/q134/3/99.asp

Derudover vil jeg anbefale at indsætte følgende

DBLSpace=0
DRVSpace=0

under [options] i din c:\msdos.sys medmindre du bruger drivespace/doublespace. På denne måde undgår du at loade en af to store hukkomelseslugere..... Har selv tidligere gjort dette for at kunne køre SimCity 2000 :)

(Se evt. Contents of the Windows Msdos.sys File: http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q118/5/79.asp
)

Thomas Turn Jensen
Microsoft MSN Gaming Zone Sysop
Avatar billede mf Nybegynder
19. marts 2000 - 18:54 #11
Jeg har lige prøvet lidt af det hele og ved "mem" skriver den at der er 578k ledig og at der er loaded 103k i øvre, men når jeg kører spillet skriver den stadig: "Error = could not generate univbe.drv driver because uvconfig.exe cold not be run. There must be at least 490k of free base memory."

Jeg har prøvet med de samme filer på opstartsdiskette, men med samme resultat.
Avatar billede mf Nybegynder
06. april 2000 - 21:59 #12
Nå pyt
jeg fandt en slags patch, der ligner et helt spil og det virker, men tak alligevel