Avatar billede marit Nybegynder
19. november 2001 - 13:46 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

hjælp

Jeg har brug for at sætte to stykker grafik sammen og bruge dem til en background i en td i en tabel. De to stykker grafik er dynamiske i størrelse. Løsningen skal være i html eller javascript, og ikke i layers, da alle browser skal kunne læse sitet. Grunden til at de skal være i background, er at jeg skal kunne skrive tekst oven på dem.

Avatar billede nute Nybegynder
19. november 2001 - 13:48 #1
vi skal kanskje få et par ting på plass

1) du kan kun ha ett bakgrunnsbilde
2) et stykke grafikk er aldri dynamisk i størrelse. de vil alltid ha samme størrelse.
3) html/javascript er ingen garanti for at det fungerer i alle browsere. \"alle\" browsere forstår layers, det de ikke forstår, er enkelte funksjoner man benytter på sine layers i tillegg til at implementasjonen av javascript i de ulike browsere gjør at man er nødt til å vite hva man gjør for at det skal fungere

hvis du kun skal ha et stykke grafikk som bakgrunn (som er det eneste du får lov til), så kan du kode på følgende måte:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC \"-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN\">
<html>
<head>
    <title>Untitled</title>
    <SCRIPT LANGUAGE=\"JavaScript\" TYPE=\"text/javascript\">
  <!--
  function setBackgroundImage (id, imageURL) {
      if (document.layers){
        document[id].background.src = imageURL;
      }else if (document.all){
        document.all[id].style.backgroundImage = \'url(\' + imageURL + \')\';
      }else if (document.getElementById){
        document.getElementById(id).style.backgroundImage = \'url(\' + imageURL + \')\';
        }
  //-->
  </SCRIPT>
</head>
<body>
<table>
<tr>
    <td id=\"test\" name=\"test\" background=\"bilde.gif\">&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; <br><br><br></td>
</tr>
<tr>
    <td><a href=\"java script:void( setBackgroundImage (\'test\', nyttbilde.gif\') );\">Klikk</a></td>
</tr>
</table>
</body>
</html>

/nute
Avatar billede flodfarmer Nybegynder
20. november 2001 - 18:50 #2
Jeg tror du kan finde den funktionalitet du leder efter i HTML <DIV> tag, som også under. Der kan man lægge ting oven på hinanden, og derfor billeder under tekst.
Jeg mindest at have testet det engang både i NN, IE og Opera, og er det rigtigt skulle vi være dækket ind, ikke sandt !?!

Håber det hjælper
Avatar billede flodfarmer Nybegynder
20. november 2001 - 18:51 #3
Det kan godt være du vil kombinere det med en eller anden form for <TBODY> for at få lige det du gerne vil have.