Avatar billede warni Nybegynder
19. november 2001 - 13:34 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

HVA GØR JEG??

HEJSA.

JEG HAR EN BIN. FIL SOM SKAL BRÆNDES, SÅ JEG KAN SE INDHOLDET. HVORDAN GØR JEG??

JEG HAR NERO BRÆNDERPROGRAM.

HÅBER I KAN HJÆLPE.

PS. DET SKAL LIGE SIGES AT DET ER EN FILM HVOR JEG SELV HAR TITLEN PÅ DVD. SÅ DET SKULLE VÆRE LOVLIGT.
Avatar billede disky Nybegynder
19. november 2001 - 13:37 #1
køb et tastatur, hvor din caps lock ikke er låst fast.

du brænder den som du ville gøre med andre filer.
Avatar billede bruger34 Nybegynder
19. november 2001 - 13:37 #2
du skal have en cue fil som du skal \"loade\" til brænder programmet.

ellers kan du extracte filen, ligesom en zip fil, med programmet winimage som kan findes på www.download.com
Avatar billede -sofus- Nybegynder
19. november 2001 - 13:38 #3
lol @ disky
Avatar billede disky Nybegynder
19. november 2001 - 13:39 #4
bruger34: man skal ikke bruge cue filer til nero.

Men en bin fil lugter af CDRWIN fra www.goldenhawk.com
Avatar billede jelzin101 Praktikant
19. november 2001 - 13:39 #5
\"SÅ DET SKULLE VÆRE LOVLIGT. \" >> det er det faktisk ikke..... du må nemlig ikke spørge om hjælp til det men det er lovligt nok hvis du selv kan finde ud af det :)
Avatar billede warni Nybegynder
19. november 2001 - 13:39 #6
Jeg har også de tilhørende que. filer. men problemet er bare, at jeg ikke ved hvordan jeg skal brænde den.
Avatar billede face Nybegynder
19. november 2001 - 13:40 #7
Hvis der ikke er en cue fil skal du bruge det program der hedder \"fireburner\" - Hvis der er en cue fil kan du nøjes med cdrwin
Avatar billede rodfrugten Nybegynder
19. november 2001 - 13:42 #8
Det er faktisk ikke ulovligt at lave digitale kopier af ting man selv ejer, du må f.eks. også godt lave mp3\'er af en cd dui selv ejer.
Det har jeg i hvert fald fået at vide af en af mine venner der lige har læst ophavsrettighedsloven igennem til et Uni-projekt.

- Rod
Avatar billede warni Nybegynder
19. november 2001 - 13:46 #9
Rod>> mente det nok.

Nå men, jeg synes ikke rigtig jeg har fået afklaret mit spørgsmål på hvordan jeg skal gøre.

Jeg har en bin. fil med tilhørende que. fil. Den skal brændes sådan så jeg kan se filmen. Hvordan gør jeg det når jeg har \"Nero\"???

Please help me..
Avatar billede zed_one Praktikant
19. november 2001 - 13:46 #10
rodfrugten: dvs jeg godt må hente mp3s af de ting jeg har på vinylplader ?
Avatar billede disky Nybegynder
19. november 2001 - 13:48 #11
warni: du bruger bare din egen DVD skive istedet.

Hvis du har kunne rippe filmen, skulle du også gerne kunne brænde den selv.

Ellers er der noget skummelt igang.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
19. november 2001 - 13:51 #12
dvs jeg godt må hente mp3s af de ting jeg har på vinylplader ?  <- NIX... det må man faktisk ikke... man må gerne lave en kopi af det man har på vinylplader til mp3. Kopierne SKAL stamme fra dit eget originalmedie...

Jeps... en lidt ulden lov, da ingen levende sjæl kan se forskel... men sådan er det nu engang..

(Lige en lille tilføjelse... faktisk har det altid æret lovligt at lave en kopi af en vinylskive, idet en LP er et analogt medie. Analog -> Digital har altid været lovligt... problemet er Digital -> Digital ;))

NanOQ
Avatar billede rodfrugten Nybegynder
19. november 2001 - 13:51 #13
Zed One: Nej det må du ikke, man må godt lave en kopi fra en original, men du må ikke lave en kopi af en kopi. Dvs. Napster osv. er stadig ulovligt (så længe det ikke er freeware musik Selvfølgelig).

Men det vil til gengæld sige at du også gerne må låne en cd fra en af dine venner og rippe den, du må bare ikke hente mp3\'er fra hans disk. Men det er selvfølgelig stadig andenhånds viden jeg sidder med, men i skal være velkommen til selv at læse den. Det er kun 12 siders lovskrift :-)

- Rod
Avatar billede warni Nybegynder
19. november 2001 - 13:52 #14
ja det har jeg da oz tænkt mig. Men det forholder sig sådan at jeg næsten lige har fået ADSL, og har fået sendt den ovennævnte film. Og så kunne jeg godt tænke mig at se hvordan det virker. Altså lærer hvordan man gør ting. Og som vi alle ved, så får man ingen svar hvis man ikke spørger!!!!
Avatar billede NanoQ Nybegynder
19. november 2001 - 14:18 #15
\"Men det vil til gengæld sige at du også gerne må låne en cd fra en af dine venner og rippe den, du må bare ikke hente mp3\'er fra hans disk. \"

passer ikke... selvfølgelig må man ikke rippe lånte CD\'er. Her konflikter man med grundlæggende ophavsret :)
Avatar billede zed_one Praktikant
19. november 2001 - 14:20 #16
nanoq..er det så også vildt ulovligt at jeg får kopier af kunstnerne selv, før/efter at nummeret er opgivet til koda?...altså når de selv gir mig det
Avatar billede NanoQ Nybegynder
19. november 2001 - 14:23 #17
zed, nix - Den der ejer copyright\'en på produktet, må frit distribuere.
Avatar billede zed_one Praktikant
19. november 2001 - 14:25 #18
nanoq...opretter lige et \"spørgsmål\" med point til dig :)
Avatar billede rodfrugten Nybegynder
19. november 2001 - 14:29 #19
Nanoq > det er hvad jeg har fået at vide, det kan godt ske at min ven har fejlfortolket det, lovskrift har det jo med at være lidt kryptisk, men jeg kan godt prøve at få ham til at lave et indlæg om et.

- Rod
Avatar billede praetorian Nybegynder
19. november 2001 - 14:34 #20
CloneCD kan også brænde *.BIn filer og lave dem!!
Avatar billede warni Nybegynder
19. november 2001 - 14:37 #21
Brugte winimage, så point til \"bruger 34\"
Avatar billede japex Nybegynder
22. november 2001 - 10:02 #22
Roden bad mig om lige at poste lidt om hvordan ophavsretsloven er skruet sammen efter august 2001, så here goes: (undskyl tex formateringen)

Mulighederne er blevet langt flere efter lovændringen, det betyder reelt at man kan låne alle sine venners originale DVD\'er, tage kopier af samtlige, lægge dem ind på en stor harddisk, og her vil ens egen private filmsamling så være, og det tilsvarende vil kunne lade sig gøre med musik. Det betyder at man uden videre kan få massevis af film og lyd på sin egen private server.
\\\\ \\\\
\\textbf{Ifølge Ophavsretsloven \\S12(Se Bilag) er følgende tilladt:}
\\\\ \\\\
\\textbf{At købe en DVD og konvertere den til DivX.}

Man kan dermed lægge alle sine DVD-skiver ind på sin computer, og opbevare dem i samme database, hvorved alle film er tilgængelige på samme tid.
\\\\ \\\\
\\textbf{Optagelse af udsendelser på fjernsyn i DivX-format.}

I stedet for at optage TV-udsendelser på VHS-bånd, kan man vha. en TV-tuner i computeren optage i DivX-format, og endvidere kan man efter optagelse bruge computeren til at redigere optagelsen. Det er klart at kvaliteten også er betydeligt bedre end for VHS-optagelser.
\\\\ \\\\
\\textbf{At tage en kopi af ens egne CD\'er til privat forbrug. }

Man må kopiere sine egne musik CD\'er så mange gange man har lyst til.
\\\\ \\\\
\\textbf{At tage en kopi med i bil, sommerhus, båd m.m..}

Man må gerne tage sin kopi med sig rundt, så længe det kun er én selv der benytter den eller har glæde af den.
\\\\ \\\\
\\textbf{At låne det originale medie til en ven.}

Det er ikke forbudt at låne originale medier til en ven. Altså kan man låne sin originale DVD eller CD til sin ven.
\\\\ \\\\
\\textbf{Vennen kopierer det originale medie.}

Det er dermed også lovligt at vennen kopierer din DVD eller din CD, så længe de er originale.
\\\\ \\\\
\\textbf{At låne en DVD eller CD på biblioteket og kopiere den.}

Det er lovligt at låne en DVD eller CD på biblioteket og tage dem med hjem og kopiere dem, eller evt. kopiere dem på biblioteket hvis der er faciliteter til det.
\\\\ \\\\
\\textbf{At bortgive eller sælge det originale medie.}

Umiddelbart er det altså også lovligt at sælge ens gamle originale medie, mens man selvfølgelig beholder kopien. Koda vil utvivlsomt argumentere for at man går mod ånden i ophavsretslovens \\S12, men det svarer blot til at købe en bog, kopiere den og derefter sælge den.
\\\\ \\\\
\\textbf{Følgende er tilsvarende ulovligt ifølge Ophavsretsloven \\S12:}
\\\\ \\\\
\\textbf{At tage kopien med på arbejde og afspille den, at tage kopien
  med hen til en ven, eller forære, sælge eller låne kopien til
tredjemand.}

Her bringer man kopien ud af huset, hvorfor den ikke længere anvendes
til privat brug.

Japex
Avatar billede NanoQ Nybegynder
22. november 2001 - 10:35 #23
Det er ikke forbudt at låne originale medier til en ven. Altså kan man låne sin originale DVD eller CD til sin ven.
\\\\ \\\\
\\textbf{Vennen kopierer det originale medie.}

Det er dermed også lovligt at vennen kopierer din DVD eller din CD, så længe de er originale.
\\\\ \\\\
\\textbf{At låne en DVD eller CD på biblioteket og kopiere den.}

Det er lovligt at låne en DVD eller CD på biblioteket og tage dem med hjem og kopiere dem, eller evt. kopiere dem på biblioteket hvis der er faciliteter til det.

Her vil jeg påstå du tager fejl - Det strider imod ganske almindelig ophavsret at tage kopier af medier man ikke selv ejer.
Avatar billede japex Nybegynder
22. november 2001 - 10:50 #24
Det strider mod lovens \"ånd\", men hvis du tog dig tiden til at læse den igennem ville du finde at det med ændringerne fra sommeren 2001 ikke kan betragtes som ulovligt at gøre ovenstående.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
22. november 2001 - 11:13 #25
Jeg har såmen læst loven om ophavsret igennem. Der står INGEN steder, at det er tilladt at tage en kopi af et lånt medie.

Loven er på sine steder lidt vagt formuleret. Men man SKAL være ihændehaver af rettigheder, før man må kopiere. Dette er man kun hvis man ejer licens eller originalmedie.

Kopiering af disse må kun ske inden for egen husstand - altså IKKE til naboer og/eller venner

Avatar billede japex Nybegynder
22. november 2001 - 12:12 #26
... et fortolkningsspørgsmål.

En tredie uvildig fortolkning er at finde i \"Ingeniøren\", Elektronik og tele, Fredag den 2.11.01. s. 14-15.
Jeg kan ikke umiddelbart se nogen forskel på \"Ingeniørens\" fortolkning og min egen.