Avatar billede symbiotic Nybegynder
19. november 2001 - 11:28 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Scrollbar i Flash 5

Hejsa,

jeg er i gang med at redesigne et site for et firma og dertil kommer der noget Flash 5, bl.a. et scrollvindue som jeg er i gang med at lave. Jeg har \"lånt\" koden fra en tutorial:

http://www.actionscripts.org/tutorials/intermediate/scrolling_a_text_box/index.shtml

Jeg KAN bare ikke få min version til at virke! Jeg har lagt min .fla fil op til download, hvis der er nogen der vil være så venlige at kigge på den og forklare mig hvad der kan være galt.

URL: http://executor.dexel.dk/showroom/dexelbar/

Venlig hilsen Allan
Avatar billede lingoman Nybegynder
19. november 2001 - 11:51 #1
Hvad er det som ikke virker efter hensigten? Du må lige forklare det lidt nærmere imens vi tjekker linksne..
Avatar billede symbiotic Nybegynder
19. november 2001 - 12:31 #2
Scroll funktionen kan jeg bare ikke få til at virke! Jeg har copy/pastet koden fra tutorialen og det virker stadig ikke. Der kommer heller ikke noget tekst fra i tekstvinduet. Jeg vil gerne udbygge scriptet til at kunne hente tekst fra et eksternt dokument, men lige nu må jeg hellere starte med at få dette til at virke!

Avatar billede ditlev Juniormester
19. november 2001 - 12:35 #3
Fejlen fundet.

Du har sat en onClipEvent (load) kommando ind i et movieclip.
Kommandoen skal sidde udenpå clippet.
Avatar billede ditlev Juniormester
19. november 2001 - 12:36 #4
Altså, når du står på root, og markerer movieclippet, skal din action placeres her. Så virker det!
Avatar billede symbiotic Nybegynder
19. november 2001 - 12:47 #5
OK, tak for svaret, men enten forstår jeg ikke helt hvad du mener, eller også virker det stadig ikke!

Jeg har taget mit actionscript fra selv MC\'et  og sat det indi første fra på scene 1, men det virker stadig ikke, jeg får stadig fejl når jeg tester det i Flash =(

//Allan
Avatar billede ditlev Juniormester
19. november 2001 - 12:51 #6
Det skal ikke ind på en frame!
Når du står på scene1, kan du klikke på dit movieclip, og det bliver markeret. Du kan bl.a. nu se instancenavnet i instancepanelet.
Du kan nu hæfte actionscripts på dit movieclip.
onClipEvent kan kun sidde på et movieclip og ikke indeni, medmindre man har pastet det derind - og så får man jo fejlmelding.

Du kan evt. give dig din mail-adresse, så sender jeg fla\'en til dig.

/Ditlev
Avatar billede lingoman Nybegynder
19. november 2001 - 13:05 #7
Ditlev har ret! Du er i gode hænder, så jeg overlader det til Ditlev :)
Avatar billede ditlev Juniormester
19. november 2001 - 13:08 #8
Tja....
Det er jo egentligt meget simpelt.
Jeg rodede også noget rundt første gang jeg ville bruge onClipEvent :)
Avatar billede lingoman Nybegynder
19. november 2001 - 13:12 #9
symbiotic vil sikkert også blive glad for at kunne loade en ekstern tekstfil ind i feltet. Hvis jeg ikke er for påtrængende må du gerne tilføje denne funktion inden du mailer filen til ham.
mvh geo
Avatar billede symbiotic Nybegynder
19. november 2001 - 13:28 #10
Jeg har nu fået det til at virke!!!! Weee :o)

Jeg vil blive meget glad hvis der er nogen der vil hjælpe mig med at loade et eksternt dokument ind i tekstfeltet + at kunne scrolle med scrollbare\'en ...

//Allan
Avatar billede ditlev Juniormester
19. november 2001 - 13:33 #11
M.h.t. indloadning af teksten er det meget simpelt. Jeg kan sende dig en fla\' med rettelserne med det samme.
M.h.t. scrollbaren kan jeg ikke hjælpe dig, da jeg snart skal på arbejdet, men Geo eller en anden vil sikkert hjælpe dig, hvis du opretter et nyt spørgsmål.
Avatar billede ditlev Juniormester
19. november 2001 - 13:38 #12
Kort fortalt sætter du i første frame:

loadVariablesNum (\"eksterntekst.txt\", 0);

Dit clip skal have:

onClipEvent (load) {
    scrolling = 0;
    frameCounter = 1;
    speedFactor = 3;
}
onClipEvent (enterFrame) {
    if (frameCounter%speedFactor == 0) {
        if (scrolling == \"up\" && _root.daTextBox.scroll>1) {
            _root.daTextBox.scroll--;
        } else if (scrolling == \"down\" && _root.daTextBox.scroll<_root.daTextBox.maxscroll) {
            _root.daTextBox.scroll++;
        }
        frameCounter = 0;
    }
    frameCounter++;
}

Dit teksfield skal hedde:

_root.daTextBox

Og din eksterne tekstfil skal hedde:

eksterntekst.txt

og indeholde tekst opsat som følger:

_root.daTextBox=Et eksempel på et tekstfield der benytter scrolling......... etc.

/Ditlev
Avatar billede symbiotic Nybegynder
19. november 2001 - 13:39 #13
Hej igen,

det ville være dejligt hvis jeg bare kunne starte med at loade et eksternt .txt-dokument ind i Flash\'en, det vil jeg meget gerne have hjælp til :o)

//Allan
Avatar billede symbiotic Nybegynder
19. november 2001 - 13:52 #14
Mange tak for hjælpen, nu har jeg fået en ekstern tekst-fil til at blive loadet ind i Flashen og det virker uden problemer :)

Nu skal jeg så \"bare\" lige ha\' fundet ud af hvordan jeg kan få selve scrollbar\'en til at virke!

//Allan
Avatar billede lingoman Nybegynder
19. november 2001 - 14:09 #15
Det gøres ved at acceptere Ditlevs svar og derefter oprette et nyt spørgsmål. På denne måde kan du sikre dig at få en hurtig respons da folk hermed kan se at de kan regne med dig :)
Avatar billede symbiotic Nybegynder
19. november 2001 - 14:11 #16
Øhmm.. Hvordan giver jeg mine 30 point væk?

//Allan
Avatar billede symbiotic Nybegynder
19. november 2001 - 14:12 #17
Har du så fået de 30 point nu Ditlev??

//Allan
Avatar billede ditlev Juniormester
19. november 2001 - 14:16 #18
Yep.....

Takker :o)
Avatar billede lingoman Nybegynder
19. november 2001 - 14:17 #19
Ja det har han. Man kan tjekke det til venstre for hans svarfelt :)
Og så er der en masse der står i kø for at komme til din redning allerførst i dit næste spørgsmål!
Er eksperten ikke bare fantastisk ?  :o)
Avatar billede symbiotic Nybegynder
19. november 2001 - 14:26 #20
Jamen, jamen... Det er jo utroligt ;o)

Eksperten.dk styrer da! Nu skal jeg vist bare liiige ha\' tjent nogen point inden jeg begynder at kaste om mig med gryn...

//Allan