Avatar billede knogle Nybegynder
17. marts 2000 - 13:09 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Hvem vil låne mig en mindre formue?

kun ca. 15.000,- til en ny computer *G*
(har prøvet banken, men de vil ikke da jeg ikke er 22 år og studerende)
Avatar billede kermit Nybegynder
17. marts 2000 - 13:23 #1
Avatar billede mike@work Praktikant
17. marts 2000 - 13:38 #2
Jeg kan da sikkert godt sætte dig i kontakt med nogle rocker-ligende typer, men er det det du vil ?!?!?
Avatar billede theartist Nybegynder
17. marts 2000 - 13:52 #3
Har du fast indtjening???? Nå anyway jeg ville helt klart skifte bank prompte. Da min gamle fader er en snu bankræv (læs: Bankrådgiver) så ved jeg at Unibank har fortalt sine rådgivere at unge mennesker (15-30) skal kunne låne 20.000 kroner UDEN at der skal stilles spørgsmål. Hvorfor så det? ja det er ganske simpelt fordi der er rift om kunderne, og det er jer der kommer til at tjene de gode penge senere, og der vil i være rare at have fat i! Derfor SKIIIFT bank/afdeling, du må have fået fat i en oldnordisk vatnisse...

Held og lykke

--:TheArtist:--
Avatar billede meyersweb Nybegynder
17. marts 2000 - 13:55 #4
I de fleste computeforretninger kan du så let som ingen ting låne penge til en ny computer (finansieringsaftele). Den eneste formale betingelse er at du ikke står som dårlig betaler i RKI.

Bagsiden af dette er at det er rimeligt dyrt i forhold til banklån, og du kan nemt betale 20-25% i rente, men hvis banken ikke vil låne dig pengene er denne nok den eneste udvej!
Avatar billede meyersweb Nybegynder
17. marts 2000 - 13:56 #5
lave en låne aftale - som du evt. betaler af på med et lavtforrentet su-lån - altså hvis du ingen penge har - sulån er meget billige
Avatar billede knogle Nybegynder
17. marts 2000 - 14:03 #6
Jeg har prøvet hos GE-Capital, UniFinans, BG Bank og så min egen bank Den Danske Bank...

Alle sammen siger: Hvis du var 22 år og studerende (på SU) så har du større chance..

Jeg er 18 år, ansat i et internet firma som ASP/HTML-Udvikler.. og jeg har en pænt god løn.
Avatar billede knogle Nybegynder
17. marts 2000 - 14:04 #7
meyersweb>> Det er dét jeg har prøvet! derfor alle de steder.
Avatar billede mike@work Praktikant
17. marts 2000 - 14:05 #8
Bare sådan lidt til TheArtist:
Hmm din far må være meget snu, siden han kan tilbyde lån til 15-17 årige, som i følge loven juridisk set ikke kan underskrive noget somhelst - Bare lige en bemærkning :-)
Avatar billede knogle Nybegynder
17. marts 2000 - 14:06 #9
theartist>> damn, din far lyder klog.. hvilken afdeling arbejder han i?
Avatar billede theartist Nybegynder
17. marts 2000 - 14:23 #10
Knogle>>Vesterport afdeling

Til Mike@work>>Nu klapper vi hesten. Unge mennesker under 18 kan selvfølgelig ikke låne penge, de kan dog til nød få udleveret et visakort, mod at forældrene erklærer at de hæfter, men det er korrekt at heller ikke det er bankerne meget for, da man ikke er juridisk ansvarlig og de derfor ikke kan kræve deres penge igen. Nå det så er sagt mike@work, så syntes jeg godt at folk må bruge deres hoved, om end ikke meget så lidt! Jeg brugte 15-30 år alene for at beskrive hvilken målgruppe jeg snakker om.

Det ændrer ikke ved situationen - er du 18 år med fast job, så skal du uden problemer kunne låne penge. Jeg har lige snakket med Vesterport afdeling af Unibank og er du ikke registeret som dårlig betaler nogen steder og skylder du ikke penge til din bank i forvejen´, vil de gerne låne dig pengene. Jeg syntes du skal høre din bank igen

--:TheArtist:--
Avatar billede knogle Nybegynder
17. marts 2000 - 14:25 #11
Jeg har som sagt ikke Unibank, og Danske Bank vil IKKE låne mig pengene.. jeg står hverken som dårlig betaler, eller skylder noget andre steder.
Avatar billede knogle Nybegynder
17. marts 2000 - 14:27 #12
Og jeg har via Zitech Computer søgt et express lån hos UniFinans.. og jeg fik osse afslag der (uden begrundelse, alle steder!)
Avatar billede theartist Nybegynder
17. marts 2000 - 14:27 #13
jamen så er vi tilbage til start: Skift bank eller bare afdeling.
Avatar billede knogle Nybegynder
17. marts 2000 - 14:28 #14
Jeg oprettede kun dette "forum" for sjov, i vrede over bankerne.. men jeg er da glad for den positive response :)
Avatar billede larsensimon Nybegynder
17. marts 2000 - 14:30 #15
Arbejdernes Landsbank... behøver jeg sige mere.
De har et specielt pc-lån, som de kalder det, og det har en rente på mellm 7,5 - 8,0 % p.a.
Jeg har selv sådan et så på kr. 14.000 og jeg betaler p.t. 200 kr. af på det hver måned. (og jeg er studerende på su, UDEN anden fast indtægt).

Prøv at snakke med dem, de har ihvertfald altid lyttet på mig. Prøv Hovedafdelingen ved Hovedbanegården i Kbh.
Avatar billede meyersweb Nybegynder
17. marts 2000 - 14:32 #16
En mulighed for at få en computer kunne være PC-ordning gennem dit firma.

det du kan gøre er at du går ned i løn (før skat) og firmaet stiller i stedet en pcer til rådighed for dig privat (du skal ike betale skat af dette) efter 3 år køber du pceren af firmaet til en spotpris (de afskriver den nok over 2 eller 3 år).

det smarte ved dette er at dit arbejde ikke betaler mere eller mindre i løn til dig. Du får lidt mindre udbetalt i md. (men noget mere end hvis du skulle afdrage på en lån).

Du spare jo også skat så alt i alt vil du betale ca halv pris af computerens værdi og resten betaler skattevæsenet pga an lønnedgangen.

Jeg arbejder som revisor og kan godt forklare det mere detaljeret hvis du er intresseret i denne ordning og dit arbejde er med på den
Avatar billede knogle Nybegynder
17. marts 2000 - 14:36 #17
meyersweb>> det lyder som en fin idé .. jeg vil prøve at snakke med mit firma ;)
Avatar billede meyersweb Nybegynder
17. marts 2000 - 14:36 #18
Så er det jo fint du afviser svart hvis du syntes det er en god id´´e
Avatar billede knogle Nybegynder
17. marts 2000 - 14:43 #19
Jeg udgir først point, når mit problem er løst.. derefter kan jeg udgive point efter hvem der har hjulpet mig :)
Avatar billede meyersweb Nybegynder
17. marts 2000 - 14:54 #20
Et eksempel på et sådant regnestykke kunne se således ud (í dette regnestykke tages ikke højde for renter:

NY værdi PC: 15.000
MD løn før fx 15.000
skat heraf 50%=7.500
udbet 7.500
Betalt over 3 år (36 md) = 416,66 pr. md.
løn 15.000-416,66=14.583,34
skat heraf= 7291,67
udbet= 7291,67.

udbet over 3 år før = 270.000
udbet over 3 år nu =  262.500

Du betaler reelt (efter skat)=7.500
efter 3 år giver du den nedskrevne værdi fx 1.000 ialt 8.500

Skulle du låne pengene gennem finansiering er det ikke unormalt med 20% i renter anslået vil dette betyde at du ca. skal betale 15.000 i afdrag over 3 år og ca 7.500 i renter (heraf har du fradrag for ca 40% ialt renter efter skat 4500.

Du betaler altså 19500 over 3 år efter skat for en pcer til 15.000.

Du spare altså ca. 11.000 ved. en pc-ordning!

Normalt skal man også betale lidt renter og omkostninger, men det er en kæmpe fordel at få pcer gennem sit arbejde fremfor selv og købe den.

Virksomheden kan også trække momsen hjem af pceren hvilket gør det endnu billigere.

Dette er iøvrigt fuldt lovligt og meget anvendt i de virksomheder jeg arbejder med til hverdag
Avatar billede meyersweb Nybegynder
17. marts 2000 - 14:55 #21
Så skal du lade svarene stå ellers skal folk svare igen!
Avatar billede azeam Nybegynder
17. marts 2000 - 15:58 #22
Man kunne også finde en gammel kran af en kone der har en masse kanster og få hende til at betale haha.
Avatar billede kmx Nybegynder
17. marts 2000 - 16:20 #23
Prøv Den Blå Kredit.
Der har jeg tidligere lånt 25.000 som jeg stadig betaler af på :-(

Renten er for høj. Lånet overføres til Unifinans. Til gengæld kræver de ikke ret meget...

http://www.dbkredit.dk
Avatar billede badboys Nybegynder
17. marts 2000 - 19:03 #24
Jeg har kun en ting at sige, knogle !!

Brug aldrig penge, som man ikke har..

Med andre ord, vent indtil at du selv har pengene..
Avatar billede dar Nybegynder
17. marts 2000 - 21:19 #25
Enig! Bare ikke lige hvis man mangler penge...:-)))
Avatar billede badboys Nybegynder
18. marts 2000 - 09:34 #26
hehe dar

Så er du jo ikke enig  :)