Avatar billede parkens Nybegynder
17. november 2001 - 12:58 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

Debug directive?\"

Er det ikke muligt at skrive debug informationer ud i delphi?

Det jeg søger er at man kan i sin kode via directiver {$...} fortælle at hvis Delphi er i debug mode, skal den skrive et tekst ud i et eller andet delphi consol vindue.

f.eks:

{$IFDEF Debugmode}
  {$Write \'Dette er en debug tekst\'}
{$ENDIF}

Jeg har set der er et directiv som hedder {$Message \'....\'} men hvor bliver det skrevet henne?

Avatar billede martinlind Nybegynder
17. november 2001 - 13:01 #1
{$IFDEF Debugmode}
  ShowMessage(\'Dette er en debug tekst\');
{$ENDIF}

Avatar billede parkens Nybegynder
17. november 2001 - 13:59 #2
Tak for dit svar, men jeg vil gerne kunne skrive ud i et af Delphi\'s konsol vinuer, f.eks. Eventlog vinduet, jeg er ikke interesseret i at der kommer en dialogbox op, ved du hvordan man kan dette?
Avatar billede martinlind Nybegynder
17. november 2001 - 14:15 #3
Du kan bruge nogle API kald til at skrive i windows eventlogen, det var bare principet jeg beskrev, jeg har ikke selv prøvet at skrive til eventloggen, men du kan helt sikkert finde nogle comp. / rutiner på nettet til det evt. her www.undu.com
Avatar billede pellelil Nybegynder
17. november 2001 - 19:33 #4
Direkte fra Delphi\'s hjælp:
<SNIP>
Sends a string to the system debugger.

procedure DebugOutput(const AText: string);

Parameters

const AText: string

Value to be sent to the debugger.

Description

DebugOutput is a procedure used to send the string in AText to either the active debugger for a process, or the system debugger. If there is no active debugger for the current application, DebugOutput has no effect.
DebugOutput encapsulates the platform-specific calls needed to send the string to the debugger for the current application. For the Windows platform, the WIN32 API procedure is OutputDebugString. On the Linux platform, DebugOutput writes the message followed by CRLF to the standard error handle (StdErr).
</SNIP>
Avatar billede parkens Nybegynder
17. november 2001 - 19:50 #5
Tak for jeres svar, men jeg vil gerne kunne skrive ud i et af Delphi\'s konsol vinuer, f.eks. Eventlog vinduet, jeg er ikke interesseret i at der kommer en dialogbox op, ved du hvordan man kan dette?
Avatar billede martinlind Nybegynder
17. november 2001 - 20:30 #6
Hvad er det for en Konsol vindue du taler om
Avatar billede parkens Nybegynder
18. november 2001 - 00:17 #7
Delphi :

View / Debug Windows / Event log
Avatar billede martinlind Nybegynder
18. november 2001 - 00:28 #8
Så skal du nok via Tools-API\'et, jeg ved ikke om det kan lade sig gøre men jeg vil det er den vej du skal gå, jeg har dog ikke selv prøvet. Du kan evt. se om du kan finde noget her

http://www.gexperts.org/opentools/

/Martin
Avatar billede parkens Nybegynder
18. november 2001 - 13:24 #9
Hej tak for jeres hjælp, det var ikke lige de rigtige svar,-det jeg skulle bruge var:
{$IFDEF Debugmode}
DebugOutput(aDebugStr);
{$ENDIF}
Men tusinde tak for hjælpen alligevel :-)