Avatar billede dbj Nybegynder
16. november 2001 - 22:21 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Auto Start

Hej jeg sidder i en Terminal (SSH) til en Linux, og da vi lige har opdateret til en nyere version, fik jeg ikke lagt \'screen\' programmet ind da jeg installerede. Jeg prøvede idag at finde en .rpm frem med screen programmet, men den siger den mangler en masse komponenter.

Så jeg tænkte på, normalt nå jeg bruger screen, er det fordi jeg skal åbne et program som kører på serveren selv nå jeg logget af.
Eksempelvis en Roger Wilco server - Kan man ikke lave et eller andet autostart, så den bare startede op hver gang med serveren, eller er der en mulighed for at kører den på en måde, så nå jeg logger af Terminalen kører den stadig ?

Jeg logger ind som root på serveren!

DBJ
Avatar billede cuddles Nybegynder
16. november 2001 - 22:34 #1
At køre programmer som root på en linux server er generelt ikke nogen god ide.

Men hvis du vil køre det, så prøv evt. at lave et script til at starte det op med.
Du kan bruge f.eks. \"vi\" til at lave en ny fil \"vi start_server\" og indtaste:

screen -A -m -d -S <navn til screen id> ./start_server

Hvor \"<navn til screen id>\" er det navn du skal bruge, når du f.eks. vil overtage screen sessionen (screen -r <navn til screen id>).
Husk at lave \"chmod 755 start_server\" bagefter, så filen kan eksekveres.

Alt afhængig af hvilken linux distribution du bruger, så skal du efterfølgende lave en entry i en fil i dit /etc/rc.d bibliotek (f.eks. /etc/rc.d/boot.local hvis det er en SuSE det kører på), som peger på din start_server.
Avatar billede dbj Nybegynder
16. november 2001 - 22:38 #2
Damn kan du ikke læse =)

Læs spm. igennem igen  -  HAR IKKE SCREEN!!

dbj
Avatar billede cuddles Nybegynder
16. november 2001 - 22:45 #3
Hehe, jeg mangler vist lidt søvn...

Prøv at lave din start_server om, så den i stedet lyder således:

nohup ./program &

Så burde det kunne spille, hvis du vil have output lagt ud til en fil, så:

nohup ./program & > program.log

/cuddles
Avatar billede dbj Nybegynder
16. november 2001 - 22:54 #4
Cool men hvordan lukker jeg det igen ?
Avatar billede cuddles Nybegynder
16. november 2001 - 23:01 #5
\"ps ux\"

i den liste, der kommer frem kan du se \"<path til program>/start_server\", der skulle gerne være et process id i den linje (et tal), og så kan du lave:

\"kill -1 <process id>\"

hvis den efter et lille stykke tid endnu ikke er lukket ned, så kan du gøre det på \"den hårde måde\":

\"kill -9 <process id>\"
Avatar billede dbj Nybegynder
16. november 2001 - 23:06 #6
Er det ikke en anden methode alá screen! ? Eller kender du en complet .rpm pakke der ikke mangler en masse komponenter

libncurses.so.4 is needed by screen-3.9.4-3

DBJ
Avatar billede cuddles Nybegynder
16. november 2001 - 23:19 #7
Hvilken linux kører du med?
Avatar billede cuddles Nybegynder
16. november 2001 - 23:37 #8
Avatar billede dbj Nybegynder
17. november 2001 - 08:50 #9
Jeg kører med en  e-smith baseret over redhat!
Avatar billede cuddles Nybegynder
17. november 2001 - 10:12 #10
OK, kunne du bruge svaret til det andet?

Prøv evt. at lave en

\"locate libncurses.so\"
Avatar billede dbj Nybegynder
25. november 2001 - 21:34 #11
Jeg fandt screen som RPM der selv inst. alt !! men ellers tak!
Avatar billede cuddles Nybegynder
25. november 2001 - 21:41 #12
Det var da ikke det spørgsmålet gik ud på!

Jeg gav dig et script til at starte et program med, og så beholder du dine point?!?