Avatar billede kazz Nybegynder
16. november 2001 - 11:44 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Dato sortering af udtræk fra MySQL

Jeg har et nyhedsmodul lavet i php som bygger på en database.
I databasen ligger følgende kolonner.
date ; nav ; head ; question ; text ; ID

feltet date er den dato som posten er oprettet og ser således ud yyyy-mm-dd
eks: 2001-16-11

Det jeg skal have til at virke er at php\'en skal printe posterne efter dato rækkefølge startende med de nyste.

Et af de steder jeg skal bruge det er i administrationen og her ser koden der printer posterne nu således ud.

IF ($number == 0) :
    PRINT \"<font class=\\\"fed\\\"><br>Der er ingen poster :(((</font>\";

ELSEIF ($number > 0) :
    PRINT \"<tr valign=top>
            <td width=75 bgcolor=#999999 class=fed>Date</td>
            <td width=250 bgcolor=#999999 class=fed>Navigation:</td>
            <td width=50 bgcolor=#999999 class=fed>Slet:</td>
            <td width=50 colspan=2 bgcolor=#999999 class=fed>Editér:</td></tr>\";
    WHILE ($i < $number):
            $ID = mysql_result($result,$i,\"ID\");
            $date = mysql_result($result,$i,\"date\");
            $nav = mysql_result($result,$i,\"nav\");
            $head = mysql_result($result,$i,\"head\");
            $question = mysql_result($result,$i,\"question\");
            $text = mysql_result($result,$i,\"text\");
    PRINT \"<tr valign=top><td width=75 class=fed>$date</td>
            <td width=250 class=fed>$nav</td>
            <td width=50 class=fed><a href=delete.php?ID=$ID&amp;nav=\".urlencode($nav).\">slet</A></td>
            <td width=50 class=fed><a href=edit.php?ID=$ID>editér</a></td></tr>\";
    PRINT \"\";
    $i++;
    ENDWHILE;
    PRINT \"\";
ENDIF;

Men det skal især bruges på selve siden hvor posterne vises.

Håber at der er nogen der kan hjælpe :)
Hilsen KAZZ
Avatar billede htx98i17 Professor
16. november 2001 - 11:50 #1
det laver du i din query...

ORDER BY date DESC
Avatar billede htx98i17 Professor
16. november 2001 - 11:50 #2
eksempelvis:
SELECT * FROM tabel ORDER BY date DESC
Avatar billede fri-hash Nybegynder
16. november 2001 - 11:51 #3
sorter dem allerede i din query:

select * from nyheder order by date desc
Avatar billede fri-hash Nybegynder
16. november 2001 - 11:51 #4
hehe, too slow
Avatar billede kimg Nybegynder
16. november 2001 - 11:52 #5
Kan du ikke bare sortere efter id

Kim
Avatar billede htx98i17 Professor
16. november 2001 - 11:53 #6
way too slow, hehe
Avatar billede fri-hash Nybegynder
16. november 2001 - 11:56 #7
arh, 1 minut er ingen tid sådan som min forb sutter for tiden *LOL
Avatar billede fri-hash Nybegynder
16. november 2001 - 11:57 #8
og PS: 150 points er måske cirka 5 gange for højt :-)
Avatar billede htx98i17 Professor
16. november 2001 - 11:58 #9
hehe ej det er sq ik så galt,
vi har begge givet et hurtigt svar :)
Avatar billede htx98i17 Professor
16. november 2001 - 11:59 #10
shit, jeg havde slet ikke set pointantallet, hehe
15 point passer vidst bedre til det her spm, det er i hvert fald let, hehe
Avatar billede kazz Nybegynder
16. november 2001 - 11:59 #11
Hejsa Det var sgu\' hurtigt, men fedt det er altid rart at blive fri for spildtid ;)

Jeg synes at det er rimeligt at du  htx98i17 og fri-hash deler pointene da i jo begge har svaret med nogle gode svar og med så kort interval at jeg ikke kan forsvarre andet.

Tak til jer begge
KAZZ :))