Avatar billede spectual Nybegynder
16. november 2001 - 09:45 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Det fatter jeg ikke en brik af (ASP/Access)

Jeg har en side hvor jeg forsøger at åbne et recordset, men det volder mig store problemer og jeg kan bare ikke se fejlen!!

Følgende kode:

<!-- #INCLUDE FILE=\"../../inc/adovbs.inc\" -->
Set rs = Server.CreateObject (\"ADODB.Recordset\")
ss = \"SELECT * FROM skoler WHERE skole_id = \" & intskole_id
rs.open ss, strConnect, adOpenKeyset, adlockOptimistic, adCmdTable

Giver en sqlsætning der ser sådan her ud:

SELECT * FROM skoler WHERE skole_id = 6

Men den der sql sætning giver mig:

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error in FROM clause.
/uvm/admin/sysadmin/skole_red.asp, line 248

Der er en tabel, der hedder \"skoler\" og der er et felt, der hedder \"skole_id\". Hva\' sørensen er der galt?
Avatar billede goz Nybegynder
16. november 2001 - 09:52 #1
Er felttypen på skole_id sat til integer e.l. ?
Avatar billede spectual Nybegynder
16. november 2001 - 09:55 #2
skole_id er et autonummererings felt
Avatar billede gitrian Nybegynder
16. november 2001 - 10:05 #3
Prøv med denne:

ss = \"SELECT * FROM skoler WHERE skole_id = \" & intskole_id & \";\"
Avatar billede excession Nybegynder
16. november 2001 - 10:10 #4
og du er sikker på at det er skole og ikke Skole eller sådan noget?
Avatar billede spectual Nybegynder
16. november 2001 - 10:12 #5
det giver da ingen forskel i asp/vbscript, excession.
Avatar billede trasher Nybegynder
16. november 2001 - 10:14 #6
Du skal huske på at der er forskel på store og små bugstaver, så check lige dine tabeller, og husk hvad der er med stort og hvad der er med småt.
Avatar billede excession Nybegynder
16. november 2001 - 10:15 #7
nå ok, men din tabel navn er ikke vbscript eller asp er det?
Avatar billede spectual Nybegynder
16. november 2001 - 10:18 #8
jeg mener ikke at der er forskel... men whatever, det har jeg checket alligevel.

Hvis jeg undlader en masse fra åbningslinjen så det bliver til:

rs.open ss, strConnect

..virker det sådan set også, men så kan jeg ikke opdatere på følgende måde:

    rs (\"skoleby\") = strSkoleby
    rs (\"telefon\") = strTelefon
    rs (\"email\") = strEmail
    rs (\"skolenummer\") = strSkolenummer

    rs.update

.. hvilket jeg gerne skulle kunne.
Avatar billede spectual Nybegynder
16. november 2001 - 10:24 #9
Hvis jeg ændrer åbningslinjen til:

rs.open ss, strConnect, adOpenForwardOnly, adlockOptimistic, adCmdText

virker det hele fint.

Tak for jeres bud! :)
Avatar billede spectual Nybegynder
16. november 2001 - 10:24 #10
buh!
Avatar billede excession Nybegynder
16. november 2001 - 10:27 #11
hvorfor bruger du ikke SQL UPDATE istedet for at åbne et recordset på den måde?

Jeg synes det er nemmere ihvertfald..
Avatar billede spectual Nybegynder
16. november 2001 - 13:08 #12
hva mener du med \"sql update\" ?
Avatar billede excession Nybegynder
16. november 2001 - 13:21 #13
SQLstmt = \"UPDATE tabelnavn SET skoleby = \'\"& request.form(\"skoleby\") & \"\', telefon = \'\"& request.form(\"telefon\") & \"\', email = \'\" & request.form(\"email\") & \"\' WHERE ID =  \" & Request.form(\"ID\")
Avatar billede spectual Nybegynder
16. november 2001 - 13:22 #14
fordi så skal jeg til at tage højde for en masse ting mht. formatering
Avatar billede spectual Nybegynder
16. november 2001 - 13:22 #15
datoer m.m.