Avatar billede messy Nybegynder
15. november 2001 - 21:21 Der er 33 kommentarer

ASUS A7V133-C - i/o problem?

jeg har lige købt et asus a7v133-c. o det virker ikke... så snart der begynder at være den mindste smule i/o i windows så gider den ikke leve længere -> crash... temmelig ufedt.
jeg har opdateret bios for at den skal fatte den xp processor der er i - hvilket minder mig om at den bliver ustabil når den clockes til 1333 mhz (som processoren er på), derudover har jeg installeret de nyeste via 4in1 drivers....

i bios er pnp os sat til true, o ja resten fatter jeg ikke vildt meget af...

nogen forslag, råd, whatever... jeg skal bruge den skodcomp så jeg er ved at være desperat...
Avatar billede messy Nybegynder
15. november 2001 - 21:25 #1
btw lige nu står processoren til at køre 1000 mhz
Avatar billede mlj Nybegynder
15. november 2001 - 21:31 #2
Hvad har du ellers af hardware i maskinen? Hvor høj er temperaturen?
Avatar billede messy Nybegynder
15. november 2001 - 21:53 #3
hardware:

sound blaster live 5.1
geforce 2 mx 200
sandberg 10/100 mbit netværkskort

temperaturen er faktisk en anden detalje:
bios siger 41
asus probe siger 53

øh bøh
Avatar billede messy Nybegynder
15. november 2001 - 21:57 #4
jeg havde nogle problemer med installation af detonator drivers (nyeste version - fra nvidias hp); de smadrede mine hds totalt, mega slowdown (permanent), o næste gang jeg formaterede (for at slippe for det slowdown) var der 122880 byte beskadigede sektorer... sooooooooo fucking cool. nå nu har jeg så installeret nogle ældre drivers til mit geforce, som jeg fik med fra producenten... det virker fint ser det ud til, ingen crashes... live ser osse ud til at køre fint... netkortet - tja, hvornår er der problemer med netkort

soundblaster sidder i pci slot 4, netkort slot 5...
Avatar billede zhark Nybegynder
15. november 2001 - 22:14 #5
Hvad mener du med at clocke den? bruger du jumper? Jeg mener du skal køre (jumper free) men i bios skal sættede Operating frequence til \"user define\" og så CPU clock = 10, samt de 2 næste værdier (som du NU kan ændre) til 133Mhz, det er ram og mobo som åbenbart kun kører 100Mhz!? 10*100 = 1000 men 10*133 er 1330
Avatar billede mlj Nybegynder
15. november 2001 - 22:24 #6
Prøv at pille SB Live kortet ud. Det er kendt for at skabe problemer på bundkort med KT133A og 686B southbridge (som dit A7V133-c)
Avatar billede messy Nybegynder
15. november 2001 - 22:24 #7
clocke, sætte den til rigtige mhz whatever... den kører jumperfree, o den står til use define.... når den sættes til 1333 (som er dens rigtige hastighed) så brokekr den sig (går ud i bios o siger at systemet er ustabilt eller ngoet lignende)
Avatar billede mlj Nybegynder
15. november 2001 - 22:27 #8
SB-Live 686B broblemet viser sig ved datakorruption , når der overføres data via HD, men synptomerne er ikke altid ens.

http://www.viahardware.com/686bfaq.shtm

http://www.viahardware.com/686b_1.shtm
Avatar billede zhark Nybegynder
15. november 2001 - 22:30 #9
I manualen kan du jo se hvilket slot (NR.) dit lydkort sidder i og i bios sætte IRQ for det slot til IRQ5!
Avatar billede messy Nybegynder
15. november 2001 - 22:30 #10
mlj>>
jeg har faktisk testet det på et andet bundkrot - med kt133... der fik jeg det til at virke med via4in1... som jeg osse har installeret på mit nuværende bundkort... som ikke virker

umiddelbart /ser/ sb live dog ud til at køre, jeg har ikke set nogen af problemerne som jeg så på det andet motherboard
Avatar billede zhark Nybegynder
15. november 2001 - 22:32 #11
Har du nogle (problemer) med promise eller Mass storage kontroller ved opstart?
Avatar billede messy Nybegynder
15. november 2001 - 22:32 #12
har lige fået at vide det kan være psu\'en... at når først hdd går igang, så sluger de de sidste pathetic rester af strøm fra cpu\'en hvilket resulterer i at den fryser... kan det passe? om ikke andet så ville det forkalre hvorfor jeg ikke kan køre 1333 mhz...
Avatar billede mlj Nybegynder
15. november 2001 - 22:37 #13
Hvor kraftig er din PSU?

SB Live/686B virker som en meget sandsynlig fejlkilde. Prøv at pille det ud, så det er udelukket som fejlkilde.
Avatar billede messy Nybegynder
15. november 2001 - 22:38 #14
min psu er for lille tror jeg 230 w
Avatar billede messy Nybegynder
15. november 2001 - 22:39 #15
prøver lige at sætte alle hdd cdrom mm over på en anden psu
Avatar billede mlj Nybegynder
15. november 2001 - 22:43 #16
AMD anbefaler en god 300W PSU. Men de er af meget svingende kvalitet, watt angivelsen siger ikke alt.
Avatar billede messy Nybegynder
15. november 2001 - 22:57 #17
prøvede at sætte en ekstra psu  til... no effect...

jeg har pc100 o pc133 ram i... kan det have ngoet at sige?? (hm, den kører jo fint, så lang tid der ikke skal rykkes rundt med data)
Avatar billede zhark Nybegynder
15. november 2001 - 23:35 #18
Du clocker jo åbenbart dine PC100 ram, tag dem ud!
Avatar billede mlj Nybegynder
15. november 2001 - 23:39 #19
ja, ud med PC100 Rammen. Det er grunden til at du ikke kan køre 1333MHz, da FSB så vil være 133MHz.
Avatar billede messy Nybegynder
15. november 2001 - 23:40 #20
arh kom no
Avatar billede messy Nybegynder
15. november 2001 - 23:53 #21
aha, well nobody\'s telling a goddamn compuphobic\'s damn thing - det virker... tak :-)
---
men mit primære problem er der stadigvæk :-(

jeg kan ikke kopiere data ordentligt... jeg har forsøgt både fra cd o over netværk, den går kold  (fryser) efter 1-3 sekunder...
Avatar billede messy Nybegynder
16. november 2001 - 00:12 #22
oookay, jeg har fået isoleret problemet til at det kun er min ene hd der er galt med... secondary master... o det er den store af dem... GRRRR...
Avatar billede zhark Nybegynder
16. november 2001 - 00:38 #23
Det er ikke så meget hvilke slot\'s netkort/lydkort sidder i men - hvilke IRQ de (og andre enheder bruger)? Deler netkort/lydkort IRQ med andre enheder når du ser under sytemoplysninger.
Avatar billede messy Nybegynder
16. november 2001 - 01:29 #24
mener ikke at der er nogen IRQ konflikter.
det lader imidlertid til at det kun er kopiering over netværk eller fra cd-rom der lader til at få compen til at gå kold, kopiering til/fra den anden hdd virker tilsyneladende fint.
Avatar billede zhark Nybegynder
16. november 2001 - 01:42 #25
Jeg har erfaring for at - selv om man ikke kan (SE) IRQ konflikt... altså ikke angivet (konflikt) ? eller lignende, så virker det ikke rigtigt hvis altså netkort bruger samme IRQ som  f. eks. lydkort/grafikkort. Altså ikke nok at konstatere der står ingen konflikt osv. efter min mening!
Avatar billede messy Nybegynder
16. november 2001 - 01:54 #26
zhark>>
i know, i know, jeg kiggede bare på det for et par timer siden o jeg MENER ikke at jeg lagde mærke til at to kort havde ens IRQ adresse, meeen jeg bør nok lige dobbelttjekke.

derudover har jeg en lille tilføjelse:
det lader til at min hhd som ikke funker, kun lader til at have problemer når der skrives til den. det skal dog siges at det er lykkedes mig til at kopiere 600 kb og 2200 kb filer til den. så snart man begynder i lidt større mængder (data overførsler der varer mere end et enkelt sekund), så crasher den hurtigere end ... jah!
Avatar billede messy Nybegynder
16. november 2001 - 04:33 #27
endnu en tilføjelse:
problemet er kun i windows... jeg forsøgte dog maxtor\'s maxblast plus (da det jo er en maxtor hdd) o den gik osse ned... i dos lader det dog ikke til at være noget problem
Avatar billede bullet! Nybegynder
16. november 2001 - 05:50 #28
har skreve det til et andet indlæg, men omtaller dit problem.....
Først.......
Ikke noget med AMD anbefaler en 300W PSU ,man SKAL have en 300W PSU, ellers er man bare for dum. Jesus!!
Så du køre med en 300W PSU nu ik!? med alle dine harddiske og CD-rom\'er Jesus!

Der er MEGA problemmer verden over med lige præcis VIA KT133 Chipsæt og SB Live! 5.1 1024
Jeg kæmpede langtid med det lort, du skal sikkert have en BIOS opgradering til dit bundkort og de sidste ny drivere til lydkortet, problemmet ligger i din VT82C686B South Bridge controller der ikke ka sammen med dit SB Live! 5.1 1024
der er en lille bug i din VT82C686B South Bridge

Der er to/tre symtomer man ka se om man har fejlen, 1.ved afspilning af Mp3&Avi hvis lyden hakker...2. hvis der er fejl i dataen ved kopiering af filer f.eks fra CD rom til harddisk eller harddisk til harddisk kan tjekkes ved kopiere ca 100mb billeder fra cd rom til harddisk bladre så billederne igennem og se om der er fejl i dem... det skal være fra IDE port til IDE port......

du ka læse om problemmet her
http://www.viahardware.com/686bfaq.shtm

VIA\'s www site http://www.via.com.tw/
Avatar billede bullet! Nybegynder
16. november 2001 - 06:00 #29
HVad mener du her:prøvede at sætte en ekstra psu  til... no effect...
Man kan sku da ikke bare sætte en ekstra PSU til???????????? Hvad mener du??????
Avatar billede messy Nybegynder
16. november 2001 - 12:18 #30
bullet!>>
ekstra psu:
jeg har gaflet en psu fra en gammel comp, sat alle hdd, o cd-rom diskettedrev m.m. over på den, mens motherboardet sidder på en anden psu; det virker fint (tænder først for den med alle devices, derefter den med mobo), dog uden at det løser mit problem.

bios upgrade:
done (nyeste)

via4in1:
done (nyeste - fra ASUS\' hp)

---
endelig;
min hdd som der er problemer med er secondary master; min  anden hdd er primary master o på samme kabel er mit cdrom... jeg KAN ikke skrive på min secondary master - vil prøve at flytte den lidt rundt, mens elllers! :-(
Avatar billede mlj Nybegynder
16. november 2001 - 12:26 #31
bullet > Hvorfor giver du det samme link som jeg gjorde 15/11 2001 22:27:37  ?

messy > Har du prøvet at køre uden SB Live?
Avatar billede bullet! Nybegynder
16. november 2001 - 17:09 #32
mlj>> fordi jeg ikke lige gad at klippe det fra kom fra et andet indlæg, hvor jeg hjalp en anden fyr.....
Avatar billede messy Nybegynder
16. november 2001 - 17:19 #33
mlj>> jeps, det virker stadigvæk ikke...