Avatar billede kaviar Nybegynder
15. november 2001 - 21:11 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

C , CPP eller begge

Kan en give mig et klart svar på hvad er bedst at lære, c eller cpp?
Jeg spurgte en kammerat som mente at man skal lære C før man går i gang med CPP, er det rigtigt?
Avatar billede alvion Nybegynder
15. november 2001 - 21:25 #1
Tjaa... C++ indeholder de samme sprogelementer som C, men er så udvidet med nogle flere (klasser, templates, mv).

Jeg vil jo nok være tilbøjelig til at give din kammerat ret - man skal lære at kravle før man går. I dette tilfælde undgår du under alle omstændigheder ikke at bruge sprogelementerne fra C, når du koder i C++, så dem kan du lige så godt få ind på rygraden, før du kaster dig over de mere komplekse elementer af C++.

Nu ved jeg jo ikke hvor meget programmeringserfaring du har fra et \"rigtigt\" programmeringssprog (her mener jeg et ikke-scriptsprog). Så mit råd er: kør på med C og gør det i et ½ års tid, inden du begynder at gabe over C++.
Avatar billede jpk Nybegynder
15. november 2001 - 21:28 #2
Jeg mener absolut C++ er at foretrække!
Sproget er objektorienteret hvilket giver mulighed for bedre strukturering af koden.
De fleste moderne sprog er i øvrigt objektorienterede.

Jeg tror dog det er en dårlig ide at lære C først!
Det vigtigste at lære ved et sprog er en god forståelse for hvordan det virker. Det opnår man ikke ved først at lære en andet sprog, som C, som ikke har forfærdentlig meget til fælles med C++ (bortset fra det tydelige, syntaks og navnet selvfølgelig...)

Avatar billede kaviar Nybegynder
15. november 2001 - 21:56 #3
Hehe... endnu engang blir man ikke klogere... :-)
Der er så mange meninger om det spørgsmål.
Men tak alligevel.
Avatar billede soepro Nybegynder
16. november 2001 - 09:04 #4
Hvis du køber bruger C++ Builder Learning Edition (kan hentes hos www.inprise.com) kan du starte ud med alm. C og arbejde dig ind på C++. Det er lidt utopisk at diskutere hvorvidt du skal lære C før C++ - C er en subset af C++, og som sådan vil du lære C ved at kaste dig over C++.

Grundlæggende så kan C sproget kun ganske få ting fra starten af, det er de værktøjsbiblioteker som f.eks. leveres sammen med compileren, der virkeligt giver den funktionalitet du skal bruge. I forhold til disse værktøjskasser, er det en hel masse funktioner (f.eks. til håndtering af strenge) som er så ens i de to varianter, at det er religion at diskutere hvad der er bedst at begynde med.

Og så til humlen:
Sammen med de fleste compilere du kan købe, følger ofte en bog, der giver dig en fornuftigt indføring i C-sproget, startende med de grundlæggende (C) ting, og derefter bevæger sig over i de mere brugbare (ofte C++) ting. Men ½ år - det behøver du ikke at bruge på C først, 14 dage rækker.

At meste sproget betyder bare at du kan koncentrere dig om at mestre værktøjskasserne - og det er det der skal til, for f.eks. at lave programmer til Windows. C++ Builder har bare i mange situationer gjort det nemt for dig.
Avatar billede alvion Nybegynder
16. november 2001 - 09:56 #5
soepro -> SOm jeg skrev, så ved jeg ikke hvor meget erfaring kaviar har med at programmere, hvis han kun har meget lidt, så er ½ år ikke skudt forkert. Hvis manden har kodet java, pascal, basic, php eller lignende i længere tid og ellers kender generelle programmeringsprincipper, så giver jeg dig ret i de 14 dage.