Avatar billede praetorian Nybegynder
15. november 2001 - 19:05 Der er 56 kommentarer og
3 løsninger

Skærm ???

Jeg har nogle \"tekniske\" problemer med min skærm og overvejer om den er ved at stå eller noget. Grunden til at jeg spørger er nemlig fordi at nogle gange hvor jeg starter min computer er min skærm gul/grøn. Det skal så forstås sådan at skærmen får en grøn/gulligt skær. Men her de sidste par gange har min skærm været vildt mørk, og når jeg kommer ind i Windows kan jeg ikke se teksten på skærmen på grund af kontrasten er forkert. Men skruer jeg så ned kontrasten kan jeg godt se teksten men det hele er så stadigt mørk.

Men det sjove kommer så nu, at når skærmen har stået tændt noget tid kommer den sig over henheldvis problemet med mørket/kontrasten samt det gul/grønlige skær.

Hvad kan der være galt???, kan det tænkes at jeg skal ud og købe ny skærm.

Og hvis det er at jeg skal ud og købe ny skærm hvad kan jeg så få af 17\"-19\" skærme uden højtalere samt med en dotspitch på maks 0,25 til omkring 2000 kr ???

Avatar billede retaxes Nybegynder
15. november 2001 - 19:15 #1
Billedrøret er slidt ned, der er ikke meget emission tilbage på katoden!

Der var et tilbud på en 19\" for et stykke tid siden, men det er nok forsent, så du skal nok kun regne med en 17\" til ca. 2000 kr.
Avatar billede praetorian Nybegynder
15. november 2001 - 19:19 #2
Retaxes:

har du nogle forslag til en god skærm???

Hvor lang tid regner du ca med at jeg ville kunne bruge skærmen endnu ???
Avatar billede james_t_dk Juniormester
15. november 2001 - 19:21 #3
Det problem du har er at den af stråle kanonerne falder ud. Der er en rød, en grøn og en blå stråle kanon. Hvis en holder op med at virke kan det give underlige farver.

Dit problem kan være et af to:

1: Du har en dårlig forbindelse der selv bliver bedre når skærmen bliver varm. Løsningen er at skille skærmen ad og kontrollere alle kabler og efter lodde dårlige lodninger.

2: Din skærm er slidt op og det ene af de tre katode stråle rør\'s forvarmning er defekt. Derfor er røret ikke ordentligt varmt ved opstart. Løsningen er at udskifte skærmen.

Hvis jeg var dig ville jeg give mulighed nummer 1 en chance fordi den også kan være skyld i det jeg beskriver i mulighed 2. På mit arbejde har jeg en skærm der er periodisk gul/grøn, men jeg er blevet lovet en ny, så jeg vil ikke til at rode i den!!!

PAS PÅ NÅR DU SKILLER SKÆRMEN AD, DER ER HØJSPÆNDING PÅ NOGLE KREDSLØB. FÅ EVENTUELT EN DER KENDER TIL FJERNSYN TIL AT SE PÅ DET FOR DIG.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
15. november 2001 - 19:21 #4
Har retaxes ret kan skærmen være død næstegang du tænder den!
Avatar billede praetorian Nybegynder
15. november 2001 - 19:28 #5
James_t:

Er en militær radio/tv mekaniker god nok ???. men gik også ud fra at det nok var ved at være sidste udkaldt, men har også haft skærmen siden min konfirmation (ca 5-6 år gammel efterhåden). Det er en gammel 14 monitor af den slags man fik med de første af Amitech computere med manuelle drejeknapper til at indstille skærmen med. Men ved godt at skærmen ikke har det for godt, fx når jeg instiller bredden på skærmen står den så og bølger lidt inden at den stabilisere sig.
Avatar billede retaxes Nybegynder
15. november 2001 - 19:31 #6
james> selvom det var en eller flere kolde lodninger er der vel næppe mange chancer for at praetorian selv kan finde stederne og lodde dem, og en rep. vil nok blive for kostbar!

Desværre har jeg ingen tips til en ny skærm, min er en 19\" til 3000 kr.

Ellers ser du hos www.edbpriser.dk de plejer at kunne vise mange forskellige priser og firmaer!
Avatar billede retaxes Nybegynder
15. november 2001 - 19:32 #7
Hvis den er så gammel, så er den slidt ned og kan ikke regenereres eller reddes, den har haft sin tid!
Avatar billede praetorian Nybegynder
15. november 2001 - 19:35 #8
Retaxes:

Skal sige at jeg kender den pågældende person meget godt (radio/tv mekanikeren). Men nu kan jeg så også lå til t¨ls med en 17\" skærm. Grunden til at den maks må koster omkring de 2000 er at jeg er på Su og ikke har vildt maneg til rådighed hver måned.
Avatar billede handmade Nybegynder
15. november 2001 - 19:57 #9
Samsung Samtron 76E 17\" SVGA Digital 0.24 dpi, 1280x1024  kr. 1.699
En kanongod skærm. Fås bl.a her:
http://www.foeniks-computer.dk/  Kig under løsdele
Avatar billede james_t_dk Juniormester
15. november 2001 - 20:14 #10
praestorian>> Ja det tror jeg er godt nok, har selv en ligende skærm, kontakt spray har hjulpet meget på mit billede der var ved at være en lille firkant midt på billedet!!  Men 14\" så er den nok ved at have nået pensions alderen. Egentligt er det jo samme teknologi som i fjernsyn og nogen har altså deres fjernsyn i 15-20 år!!!

Retaxes>> Vi er ikke uenige men det er en mulighed!
Avatar billede retaxes Nybegynder
15. november 2001 - 20:45 #11
Da jeg sluttede med at rep. tv kunne de godt blive så gamle som du nævner, men jeg kunne også godt se hvornår de var på retur, så kunne man lige regenerere billedrøret for sidste gang, det kunne måske et halvt år til!

Men på den anden side kører en PC meget længere end TV i døgnet!

Jeg synes at den skærm handmade nævner er en god mulighed, du sparer da et par hundrede kroner!
Avatar billede james_t_dk Juniormester
15. november 2001 - 21:14 #12
Retaxes>> Nogle specielle mærker af fjernsyn der levede længere!!!!
Avatar billede retaxes Nybegynder
15. november 2001 - 21:30 #13
Philips, Salora, Finlux, B&O, Luxor og nogle japanske, der var ikke så mange fra Korea og Taiwan.

Min søn har stadig vort lille 14\" Philips vi brugte til udlån, og den har stadig skrabemærker efter ture henover vognbunden ;o). Det må efterhånden være over 15 år gl., når det gik hedt til raslede modulerne ud af slottene i det lille TV!
Avatar billede praetorian Nybegynder
15. november 2001 - 22:03 #14
Retaxes:

har også tænkt mig at købe den når jeg engang får råd, vil eventuelt prøve at snakke med de gamle om jeg kan få lov til at låne til den, så at jeg kan få smidt min 14\" skærm på pension.
Avatar billede retaxes Nybegynder
15. november 2001 - 22:45 #15
Jeg ved ikke om du vil prøve et lille program der hedder Powerstrip, det er muligt at den kan hjælpe dig med at få lidt mere lys på, farverne kan du ikke gøre noget ve alligevel.
Prøver lige at finde en link!
Avatar billede praetorian Nybegynder
15. november 2001 - 22:48 #16
Retaxes:

Problemet med mørket er der kun de ca første 5-10 min derefter så virker skærmen helt normalt.
Avatar billede retaxes Nybegynder
15. november 2001 - 22:49 #17
Det er shareware, så den er nok lidt begrænset:

http://www.entechtaiwan.com/ps2.htm
Avatar billede retaxes Nybegynder
15. november 2001 - 22:50 #18
Avatar billede praetorian Nybegynder
15. november 2001 - 22:56 #19
Tror jeg går efter at få udskiftet mig skærm ASAP, snakker med de gamle imorgen og jeg kan låne lidt penge på forskud for at være sikker på at jeg ikke lige pludselig står uden skærm når lokummet brænder på.
Avatar billede retaxes Nybegynder
15. november 2001 - 22:57 #20
Bare du ikke bliver chokeret ;o)
Avatar billede praetorian Nybegynder
15. november 2001 - 22:58 #21
Retaxes:

Der må du undkylde, der tabte jeg lige tråden
Avatar billede retaxes Nybegynder
15. november 2001 - 22:58 #22
Jeg mener, tag hellere solbriller når og hvis du får en ny skærm, det kan godt virke overraskende, good luck ;o)
Avatar billede praetorian Nybegynder
15. november 2001 - 23:01 #23
Retaxes<< ah oki, kan ske at den nye skærm også er mere lys. i Forhold til mig Gamle Graphics Blaster Exxtreme graffikort har jeg været nødt til at bruge custom settings i windows angående brightness da mit skærmkort åbenbart ikke er så \"lyst\" som mit gamle
Avatar billede retaxes Nybegynder
15. november 2001 - 23:03 #24
Du kan vel stille den til normal, fik du prøvet Pstrip?
Avatar billede praetorian Nybegynder
15. november 2001 - 23:06 #25
Retaxes:

Nu da jeg bruger Nvidia\'s drivere kan jeg komme op på samme lysniveau som med et gamle skærmkort, men det gør så desværre bare at visse programmer for hvis baggrund, hvor de måske havd cremehvis før, men håber da på at en skærm også ordner det.
Avatar billede retaxes Nybegynder
15. november 2001 - 23:14 #26
Du kan stille lys & kontrast på den nye monitor, så det skulle ikke volde problemer.

Du kan hente et prøvebillede på denne link, den skal først pakkes ud med unzip eller Winzip!

http://www.construnet.hu/nokia/Monitors/TEST/monitor_test.html
Avatar billede praetorian Nybegynder
15. november 2001 - 23:17 #27
Retaxes:

Vender lige tilbage imorgen med en update på om jeg får ny skærm nu, eller om jeg vente til efter jul :-(
Avatar billede retaxes Nybegynder
15. november 2001 - 23:20 #28
Det er ok, hej så længe!
Avatar billede praetorian Nybegynder
16. november 2001 - 11:01 #29
Handmade:

Den pågældende skærm fås ikke længere hos Føniks Computer
Avatar billede praetorian Nybegynder
16. november 2001 - 11:04 #30
Handmade:

Samtron Economic 76E

Er dette den samme skærm som den du anbefaler ????
Avatar billede handmade Nybegynder
16. november 2001 - 11:17 #31
Det kan jeg ikke umiddelbart afgøre.
Fabrikatet er det samme-en evt. forskel kunne ligge i DOT/pitch- altså opløsning pr. punkt. Prøv at kigge på deres website. Den grundlæggende kvalitet er under alle omstændigheder i orden på disse skærme..
Avatar billede praetorian Nybegynder
16. november 2001 - 11:29 #32
Handmade:

DOT/pitch opgives til 0,23mm (H). H\'et i parantesen fortolker jeg som at DOT/pitch er målt i højden (Height).
Avatar billede gapz Nybegynder
16. november 2001 - 12:36 #33
En AOC 9GLR+ 19\" Digital skærm kan fås til 2210kr. ved www.prcdata.dk eller til 2160kr. ved www.midtdata.dk
Jeg sidder selv ved sådan en skærm og kan kun anbefale den
Avatar billede handmade Nybegynder
16. november 2001 - 12:50 #34
>>praetorian,

Ja, du har muligvis ret. Men det er i detaljerne.
Når du køber skærm, så køb den der hvor du (evt) kan få onsite garanti.
En defekt skærm er ikke sjov eller billig at sende med postvæsenet.
Avatar billede praetorian Nybegynder
16. november 2001 - 14:44 #35
GApz:

har fundet den skærm det skal være, har nemlig ikke 2200 kr.

Handmade:

On Site Garanti, hvad pokker er det ???
Forventer ikke at skulle få brug for en garanti på skærmen da jeg håber at den holder lige så længe som den jeg har nu (5år) uden at være til reparation.
Avatar billede handmade Nybegynder
16. november 2001 - 15:38 #36
Onsite= Hvis skærmen skulle gå i stykker det første(nogle gange 3 år)år, får du den repareret eller ombyttet gratis på din adresse.
Avatar billede praetorian Nybegynder
16. november 2001 - 15:39 #37
Handmade:

Går ud fra at det kommer an på forhandleren, men dvs at jeg skal sidde og glo 10 forhandlere igennem og se hvad de giver af garanti.
Avatar billede handmade Nybegynder
16. november 2001 - 15:55 #38
Ja, det ville jeg tage med i betragtning ved køb. 100 kr mere for skærmen, måske, er godt givet ud på en onsite garanti..
Avatar billede praetorian Nybegynder
16. november 2001 - 16:03 #39
Handmade:

kan du ikke se om du kan finde en der sælger den ovennævnte skærm med onsite garanti ??? (men det er jo ingen garanti som sådan, kan jo sagtens gå 14 dage før at de kommer forbi fx)
Avatar billede handmade Nybegynder
16. november 2001 - 16:07 #40
Fx. Sony (en anden prisklasse) lover (og holder) respons indenfor 2 timer efter at man har mailet eller ringet om fejl på skærmen. Gå ind på EDBpriser og tjek priser og forhandlere på den skærm du vil have. Ring eller skriv til dem, hvis ikke det fremgår hvilken garanti de yder..
Avatar billede praetorian Nybegynder
16. november 2001 - 16:29 #41
1 af de forhandlere jeg har kigget på indtil videre skriver at de uder onsite garanti, men at den blive hånteret af et andet firma
Avatar billede handmade Nybegynder
16. november 2001 - 16:35 #42
Det er meget normalt. Sony, som jeg nævnte før, har også en serviceaftale med et andet firma. Fra www.sony.dk :

\"Hvis du har en TFT eller Trinitron PC monitor og den bliver
defekt indenfor det første år af garantiperioden, kan du benytte dig af Sony\'s On-site Service.
Servicen er gældende for bro- og landfaste områder i Danmark.

Er din monitor defekt, beder vi dig udfylde nedenstående fejlrapport.
Du vil blive kontaktet telefonisk med henblik på ombytning med en anden, velfungerende
skærm indenfor 2 timer. Under normale omstændigheder kan vi udføre ombytningen indenfor
24 timer på hverdage.\"
Avatar billede praetorian Nybegynder
16. november 2001 - 16:37 #43
Handmade:

Hvsi 1 firam skriver at de udbyder Onsite Garanti, gælder det så generelt for det mærke eller kun for den ene forhandler
Avatar billede handmade Nybegynder
16. november 2001 - 16:41 #44
Hvis du får en kvittering hvor der står 1 års onsite garanti, vil jeg mene at det er fabrikanten der yder denne garanti.
Avatar billede praetorian Nybegynder
16. november 2001 - 16:44 #45
Handmade:

der er kun 1 af de forhandlere jeg har kigget på der skriver at de tilbyder On Site Garanti. Men har skrevet til dem jeg først havde regnet med at købe den ved og spurgt dem om de tilbyder on site garanti.
Avatar billede handmade Nybegynder
16. november 2001 - 16:45 #46
God ide. Bare husk at få det skrevet på din kvittering.
Avatar billede praetorian Nybegynder
16. november 2001 - 16:47 #47
handmade går de ikke det, så vælger jeg den forhandler hvor jeg har købt adskillige af mine andre computer dele og skal betale 90 kr for On Site garantien idet at skærmen er 90 Kr. dyrere ved dem. Men får så 5 % rabat *GG*
Avatar billede praetorian Nybegynder
16. november 2001 - 16:48 #48
Handmade:

Det firma jeg havde tænkt mig at købe den ved havde 3 års onsite garanti :-)
Avatar billede handmade Nybegynder
16. november 2001 - 16:49 #49
Sejt, det betaler sig at kigge sig lidt omkring i PC-junglen :-))
Avatar billede praetorian Nybegynder
16. november 2001 - 16:52 #50
Handmade:

Det var et firma der hedder PC-Focus, 3 års on site garanti på alle deres skærme. Men skal give 1551 totalt for skærmen med fragt og det hele
Avatar billede handmade Nybegynder
16. november 2001 - 16:53 #51
Meget billigere kan det vist ikke gøres-held og lykke med skærmen...
Avatar billede praetorian Nybegynder
16. november 2001 - 16:55 #52
Handmade:

opret lige et svar, så at jeg kan fordele de 60 points jeg ligger i spørgsmålet
Avatar billede handmade Nybegynder
16. november 2001 - 16:56 #53
Ok :-)
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. november 2001 - 17:28 #54
Takker for pointene!
Held og lykke med din kommende skærm!

www.fotx.net/retaxes
Avatar billede praetorian Nybegynder
16. november 2001 - 17:32 #55
Retaxes;

takker, synes at 15 pints har for lidt at give til deling for jeres store indsats
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. november 2001 - 17:39 #56
Hvorfor det, det er kun dejligt at hjælpe andre med deres tekniske problemer og point har jeg nok af!
Avatar billede praetorian Nybegynder
16. november 2001 - 17:42 #57
Retaxes:

Bu tænkte jeg også lidt på de andre, personligt er jeg da ligeglad med antal points hvis bare at jeg kan hjælpe personene bare lidt :-). Men har min nye skærm på tirsdag.
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. november 2001 - 17:49 #58
Jeg tror også at de er tilfredse, såå deeett!

Husk ikke at blive chokeret når du ser på din nye skærm, ;o)
Avatar billede praetorian Nybegynder
16. november 2001 - 18:12 #59
Gør jeg nok også :-)