Avatar billede blackscorpion Nybegynder
15. november 2001 - 09:55 Der er 30 kommentarer og
3 løsninger

Vedr. Ram, og Brænder.

Hej Ekspert brugere.

1. Sprøgsmål.
Jeg sidder og skal til at købe nogle flere ram, de nuværernde jeg har, er SD Pc-100 Ram, jeg ville så bare lige høre om det var muligt at smide PC-133 ram i, uden at det beskadiget andre dele i maskinen?

2. Spørgsmål.
Jeg har så også lige købt en nu brænder, Lite-On, 16/10/40. - Men jeg har fundet ud af at den kun vil brænde 74 minutters skiver, jeg ved fra min gamle HP 8100+, (hvor de også siger at den KUN kan brænde 74 min. skiver) at den saktens kan brænde 80 min. , Så jeg tænkte på om ikke at jeg bare kunne opdatere Firmwaren i brænderen, for jeg er ret irriteret over at den kun vil tage 74 mins plader.

- TheSpeaker.
Avatar billede Himbear Nybegynder
15. november 2001 - 09:59 #1
1. Du kan sagtens bruge pc133 ram, men du kan selvfølgelig ikke bruge de sidste 33 mhz!
Avatar billede Slettet bruger
15. november 2001 - 09:59 #2
1. Ja, de kører bare med 100 MHz i stedet for 133. Du kan ikke beskadige maskinen.

2. Jeg har forgængeren til din brænder, og den kan godt brænde 80 minutter. Nu skriver du ikke om der kommer en fejl når du vil brænde, eller hvad der sker.

Men du smider vel bare en 80 min skive i og brænder....
Avatar billede NanoQ Nybegynder
15. november 2001 - 09:59 #3
Du beskadiger intet ved at smide PC133\'ere i istedet. Rammene burde være bagudkompatible, men desværre er det ikke helt konsekvent. I hverste fald vil du bare opleve, at de nye ram ikke registreres.

Der er desværre brændere der ikke VIL tage andet end 74min. skiver. Jeg vil ikke udelukke det kan gøre en forskel med firmware opgraderingen, så det er da værd at forsøge (selvom jeg tvivler). Dog kan jeg lige tilføje, at det under alle omstændigheder kan anbefales at opgradere til seneste firmware revision.

NanoQ
Avatar billede NanoQ Nybegynder
15. november 2001 - 10:01 #4
Du beskadiger intet ved at smide PC133\'ere i istedet. Rammene burde være bagudkompatible, men desværre er det ikke helt konsekvent. I hverste fald vil du bare opleve, at de nye ram ikke registreres.

Der er desværre brændere der ikke VIL tage andet end 74min. skiver. Jeg vil ikke udelukke det kan gøre en forskel med firmware opgraderingen, så det er da værd at forsøge (selvom jeg tvivler). Dog kan jeg lige tilføje, at det under alle omstændigheder kan anbefales at opgradere til seneste firmware revision.

NanoQ
Avatar billede Himbear Nybegynder
15. november 2001 - 10:08 #5
hehe jeg var åbent ikke den eneste der aldrig troede at mit svar kom op!
Avatar billede blackscorpion Nybegynder
15. november 2001 - 10:10 #6
Det jeg tænker på, er at skifte alle ramene ud, så der kun sidder Pc-133 ram i.

Det jeg er mest bange for at den kvaser mit grafikkort, jeg ved ikke om det har nogle betydning for grafikkortet.

Og ang. min brænder, jeg smider en 74. min skive i... den brænder. :)

så smider jeg en 80 min. skive i... den speeder op på cd\'en, og så står den der og glor, jeg skal slukke for maskinen for at kunne få cd\'en ud igen. :(

- TheSpeaker.
Avatar billede Himbear Nybegynder
15. november 2001 - 10:14 #7
Er det fordi du ikke har plads til  pc100\'erene for ellers er der da ingen grund til at smide dem ud?
Avatar billede Slettet bruger
15. november 2001 - 10:14 #8
Hvilken processor og bundkort har du?

Om du får noget ud af at skifte det hele til PC133 ram afhænger af hvor hurtige de ting er, og om de kan køre 100 MHz på FSB\'en og 133 på RAM\'en..
Avatar billede NanoQ Nybegynder
15. november 2001 - 10:14 #9
Det kvaser ikke dit grafikkort... der kan du være ganske rolig...

Vedr. brænder - giv det et forsøg med en firmware upgrade... men håb ikke på for meget :)
Avatar billede blackscorpion Nybegynder
15. november 2001 - 10:15 #10
jeg har kun 1 128 klods i, og jeg vil smide 3*256 i, jeg har kun 3 ram sokler på mit bundkort.

Aopen AX6BC er modelnummeret på mit bindkort.

- TheSpeaker.
Avatar billede blackscorpion Nybegynder
15. november 2001 - 10:19 #11
og så har jeg :

Bundkort : Aopen AX6BC.
CPU : Pentium II - 450.
Grafik kort : 3Dfx Woodoo Banshee (16mb)
HDD : IBM DTTA (tror jeg) 16.8GB.
Netkort og lydkort.

- TheSpeaker.
Avatar billede datajesper Nybegynder
15. november 2001 - 10:19 #12
Til The Speaker

Du behøver ikke at slukke for din PC for at få CD\'en ud, du kan tag en \"udrettet\" clips og trykke den ind i det meget lille hul der normalt sidder under cd-skufen
Avatar billede blackscorpion Nybegynder
15. november 2001 - 10:22 #13
Ja, men hvis jeg nu ikke lige har et stykke ståltråd ved hånden?? *G*

- TheSpeaker.
Avatar billede Slettet bruger
15. november 2001 - 10:23 #14
Du vinder ikke noget ved at skrotte dine PC100 RAM, medmindre det er for at \"mokke\" de 3x256 MB RAM i.

Men når nu det er så billigt...dog vil jeg sige at 2x256 MB + 1x128 er alt rigeligt, også selvom du kører Win2000.

Har du Win 98 er alt over 128 MB rent blær, og ikke specielt nødvendigt. Dog kan 256 MB være det optimale :)
Avatar billede Slettet bruger
15. november 2001 - 10:24 #15
For at uddybe: Din CPU og bundkort kører maximalt 100 MHz, så hastigheden for en klods 133 RAM er den samme som en klods 100 RAM.
Avatar billede blackscorpion Nybegynder
15. november 2001 - 10:28 #16
Jeg kører Win2000 Pro, og leger med 3DMax 4, og jeg syntes lige så godt at jeg kan fylde de 3*256 mb ram i, for så kan der ikke være flere.

jeg kan clocke min cpu så den kører 112.5Mhz på bundkortet og 4.5 i... (kan ikke lige huske hvad det hedder) men den kommer op på 504.
Ville det være muligt at komme på 133Mhz på bundkortet nu at jeg så får Pc-133 ram i, eller er det mig der fuldstændigt har misforstået noget?

- TheSpeaker.
Avatar billede un1c0rn Nybegynder
15. november 2001 - 10:29 #17
Egentlig skulle du gerne kunne brænde 80 min, se i din manual, der står hvilke modes den kan brænde.

Hvis den nægter kan du bare overburne i Nero Burning Rom (www.nero.com www.ahead.com).

MVH Un1
Avatar billede blackscorpion Nybegynder
15. november 2001 - 10:31 #18
Bruger Nero, og der står også kun i manualen at den kun kan brænde 74mins.
Avatar billede Slettet bruger
15. november 2001 - 10:33 #19
Din CPU kan ikke klare 133 MHz uden aktiv køling, men har du brug for RAM\'en kan du jo godt købe den...Det bliver jo ikke mere end 700-800 kr...

De 4.5 er det det hedder Multiplier :)

Så du skal ikke regne med at din CPU kan presses ret meget mere med de nye RAM, men det er da værd at prøve.

Jeg bruger også Nero til min LiteOn, uden probs.
Avatar billede blackscorpion Nybegynder
15. november 2001 - 10:36 #20
hmm, okey, så har jeg lige et sidste spørgsmål.

Adressen til de CPU\'er der kan køre på mit bundkort.
http://www.aopen.com/tech/report/cpuref/p2cpu.htm

og adressen til specifikationerne på mit bundkort.
http://www.aopen.com/products/mb/ax6bc.htm
Avatar billede Slettet bruger
15. november 2001 - 10:38 #21
Og spørgsmålet er....? :)
Avatar billede blackscorpion Nybegynder
15. november 2001 - 10:41 #22
øhhh ups. *G*

Nej, men på CPU tabellen står der OK ret så mange steder men længere neder står der så
533EB OK(2,3)

Er der nogle der ved hvad fanden det der (2,3) står for??
Avatar billede Slettet bruger
15. november 2001 - 10:45 #23
De 533EB refererer til at du kan proppe den CPU i dit bundkort, tallene (2 og 3) betyder:

2. CPU\'en vil kun køre 100MHz FSB selvom den er bygget til 133. Det er fordi dit bundkort er lidt for gammelt.

3. Henviser til de versioner (produktioner) af de forskellige bundkort der bedst kan klare den processor.

Har selv haft et AX6BC i sin tid :)
Avatar billede blackscorpion Nybegynder
15. november 2001 - 10:46 #24
Okey Barto, hvad er så den største CPU man kan smide i det bundkort???
Avatar billede Slettet bruger
15. november 2001 - 10:47 #25
Grunden til de maximalt 133 MHz skal findes i BX chipsættet. Det er dog muligt at det kan holde til 133 MHz hvis du købte en hurtigere CPU. Men ingen garantier!
Avatar billede Slettet bruger
15. november 2001 - 10:50 #26
Den største CPU er en Pentium III EB 933MHz men den vil kun køre med 700 MHz som standard. Alt tyder dog på at du kan få den op på omkring 785-800 MHz.
Avatar billede blackscorpion Nybegynder
15. november 2001 - 10:52 #27
okey, det er jo så også dobbelt så meget som 450... næsten. *G*

Forresten nogle der ved hvorfor DirectX ikke vil godtage AGP kortet på det bundkort??
Grafik kortet er et 3Dfx. inc. Woodoo Banshee. (16 mb)
Avatar billede kvik Nybegynder
15. november 2001 - 10:57 #28
Jeg kan sagtens brænde 90 min på min LitOn 16/10/40.
Her er en vejledning til Nero.
ftp://www.mmdata.adsl.dk/90min/
Avatar billede blackscorpion Nybegynder
15. november 2001 - 11:00 #29
Okey jeg kigger lidt på tingene. :)
Avatar billede Slettet bruger
15. november 2001 - 11:03 #30
Takker for point, håber du kunne bruge vores svar..
Avatar billede fatboy Nybegynder
08. juni 2002 - 07:57 #31
Ang. dit graffikkort, så skal du nok have opgraderet bios PÅ GRAFFIKKORTET. Du skriver ikke hvilket mærke graffikkort du har, men hvis det f.eks. er et asus graffikkort, så skal du finde denne bios incl. vejledning til hvordan man gør hos www.asus.com eller hvad deres site nu hedder.

Jeg har selv haft et banshee-kort engang. Det var et Guillemot/Hercules og det var direkte nødvendigt med en biosopgradering for at få det til at fungere (ordentligt) uden når jeg ville køre den nyeste directX fra dengang.
Avatar billede fatboy Nybegynder
08. juni 2002 - 07:59 #32
derudover er her lidt info fra Aopen, som fortæller hvad de har det godt med, men ikke vil give garantier på:

AOpen AX6BC Overclock Setting

MB AOpen AX6BC Rev. 1.1
CPU Pentium II 350
RAM SEC KOREA 752
KM48S8030BT-GH 32MB
HDD IBM DHEA-34330
VGA ATI 3D RAGE PRO AGP 2X
OS Windows 95 OSR2
BIOS Virsion R 2.00
BIOS Setting Load BIOS Turbo Default for
100 MHz * 4 = 400 MHz (OK)
112 MHz * 3.5 = 392 MHz (OK)

Load BIOS Setup Default for
133.3MHz * 3 = 400 MHz (OK)

Last Updated: 11/01/01
Avatar billede fatboy Nybegynder
08. juni 2002 - 08:00 #33
Men ovenstående info, kan du måske bedre komme i gang med at overclocke :o)

Men husk at sørge for ordentlig køling og små skridt, når du forsøger dig frem og ET trin ad gangen helst.