Avatar billede hjald Nybegynder
14. november 2001 - 20:50 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Instal. af win98 - cd-drev-problemer

Jeg kan ikke få computeren til at identificere mit cdrom-drev i forbindelse med installering af win98 på en maskine, hvor harddisken er formatteret og opdelt i 2 - nemlig c: og d:

Jeg går udfra at cdrom-drevet skal defineres som E:
Jeg kan ikke gå ind i BIOS\'en, da den er spærret med et kodeord, som ikke kendes.

Bootdisketten/startdisketten til win98 har jeg etableret fra en anden af mine pc\'ere.
Cd-rom-drevet er et toshiba Atapi xm-6002b, som jeg har fundet driveren til på toshibas hjemmeside (toshv224.sys).

Mit problem er reelt at få tilpasset config.sys og autoexec.dat, således at den kan finde det pokkers cd-rom-drev??

Skal jeg lige gengive config.sys-teksten fra win98-disketten, som er:

[menu]
menuitem=CD, Start computeren med cd-rom.
menuitem=NOCD, Start computeren uden cd-rom.
menuitem=HELP, Se Hj‘lp-filen.
menudefault=CD,30
menucolor=7,0

[CD]
device=himem.sys /testmem:off
device=oakcdrom.sys /D:mscd001
device=btdosm.sys
device=flashpt.sys
device=btcdrom.sys /D:mscd001
device=aspi2dos.sys
device=aspi8dos.sys
device=aspi4dos.sys
device=aspi8u2.sys
device=aspicd.sys /D:mscd001

[NOCD]
device=himem.sys /testmem:off

[HELP]
device=himem.sys /testmem:off

[COMMON]
files=10
buffers=10
dos=high,umb
stacks=9,256
devicehigh=ramdrive.sys /E 2048
lastdrive=z
device=display.sys con=(ega,,1)
country=045,850,country.sys
install=mode.com con cp prepare=((850) ega.cpi)
install=mode.com con cp select=850
install=keyb.com dk,,keyboard.sys

Hvilken tekst skal der stå i config.sys??
Hvilken tekst skal der stå i autoexec.bat??
Hvor skal driveren placeres på c-drevet??
Hvor skal mscdex.exe placeres??
Er der måske et helt andet problem??

Er der nogle barmhjertige sjæle, som har fuld kendskab til dette og vil hjælpe en stakkel?

Mange hilsner
Hjald
Avatar billede fredelu Nybegynder
14. november 2001 - 21:45 #1
ØHH
Det virker sku lidt svært
kan du ikke resætte din bios ??
Avatar billede hjald Nybegynder
14. november 2001 - 22:00 #2
Jeg har i mellemtiden \'bakset\' lidt med pc\'eren, og kan nu åbne bios-setupen uden password. Men hjælper det synderligt?
Avatar billede vaase Nybegynder
14. november 2001 - 22:15 #3
Har du ikke en bootdiskette til win98, den burde finde dit cdrom drev, og nej det er ikke sikkert at dit cdromdrev får E som drev betegnelse, da den muligvis sidder som master på IDE controller 2 så får den D som drevbogstav.
Avatar billede summer Mester
14. november 2001 - 22:22 #4
Hvis du først er kommet så langt, bestemmer du da selv hvilke bogstaver de forskellige drev/diske skal have. De får selvfølgelig tildelt et ved configur., men det kan du ændre bag efter.
Avatar billede halifax Nybegynder
14. november 2001 - 23:55 #5
Når du booter fra en Win98 bootdisk oprettes en ramdisk på 2MB (linien devicehigh=ramdrive.sys /E 2048) som tildeles næste ledige drev bogstav FØR cd-rom drev. Dette rykker altså en plads i rækkefølgen
Universal cd-rom driveren på bootdisketten er i linien device=oakcdrom.sys /D:mscd001
så det skulle ikke være nødvendigt at bøvle med en specifik Toshiba driver. Når du har bootet fra diskette og står her a:\\>  skriver du f:install

Avatar billede halifax Nybegynder
15. november 2001 - 00:01 #6
Lykkkes ovenstående install rykker cd-rom drevet tilbage til det sædvanlige bogstav efter genstart, da ramdisken jo ikke længer indlæses.
Du må lige skrive igen, hvis dit Toshiba drev ikke kan findes med universaldriveren oakcdrom.sys. Så må vi prøve at tilrette config.sys og autoexec.bat til din egen driver.

Avatar billede hjald Nybegynder
15. november 2001 - 07:32 #7
Tusind tak for indlæggene. Jeg vil i aften prøve som halifax skriver. I går aftes blev jeg desværre afbrudt. Er bootdiskette og startdiskette fra win98 ikke det samme?
I øvrigt indtil videre - tusind tak. Jeg vender tilbage.
Avatar billede hjald Nybegynder
15. november 2001 - 08:14 #8
Til Halifax.
Jeg nåede det lige inden arbejdsdagens dont. Jeg rensede lige harddisken med en \'format c:/s /u\' via startdisketten. Derefter bootede jeg maskinen med startdisketten i med følgende resultat:

Efter en tid kom systemet op med følgende besked:
This driver is provided with OAK ......
Device name: mscd001
No drives found, installation aborted

derefter fortsatte installationen, og sluttede med følgende besked (før ny linie med teksten a:\\>):

Diagnosticeringsværktøjerne blev indlæst på drev E (det vituelle drev, som du omtalte)
Device driver not found: \'mscd001\'
No valid cdrom device drivers selected

Jeg checkede lige om jeg kunne fange et drev der hed fx. F eller G eller H. Desværre ikke nogen gevinst.

Det synes, at den der mscd001, som er defineret et eller andet sted skal, skal kobles med en anden driver? Hvis det er rigtigt, hvordan gør man det?

Mange morgenhilsner Hjald
Avatar billede halifax Nybegynder
15. november 2001 - 13:41 #9
Hmm..  Computeren kan altså fortsat ikke identificere et cd-com drev. Fremgår af fejlmeddelslsen: \"No drives found, installation aborted\" - Tænd maskinen og gå straks i BIOS. Genkender bios et cd-rom drev? \"IDE peripherials\", \"Integrated peripherials\" whatever det hedder i din bios. Prøv i bios at autodetecte IDE enheder \"IDE-hdd autodection\" ell. noget lignende. Lykkes det ikke kan det skyldes at drevet er i stykker, ikke er rigtig monteret, at fladkablet ikke sidder rigtig, at drevet ikke er jumpet til den placering, drevet har osv.
Din harddisk sidder som master på primære IDE-kanal. Hvor sidder cd-rom? Som slave på primære IDE-kanal, eller som master eller slave på secundære IDE-kanal? Og er secundære IDE-kanal aktiveret i bios? Og er cd-drevet jumpet rigtigt i forhold til, hvilken kanal det sidder på?
Mange spørgsmål, men håber det kan inspirere til at komme videre.

Avatar billede hjald Nybegynder
15. november 2001 - 18:54 #10
Til Halifax.
Du havde ret. Fladkablet i bundkortet sad ikke rigtigt fast. Jeg tror, at tidligere ejer måske også har haft en CDbrænder, således at der har været gang i kablerne, inden jeg fik maskinen.

Så efter at det lykkes at få jumperen indstillet rigtigt, ja så kørte det bare \'som fod i hose\'. P.t. er den igang med at installere win98 på livets lyst.
Tusind tak for hjælpen.
Avatar billede halifax Nybegynder
15. november 2001 - 22:40 #11
Rart med en positiv tilbagemelding. Var ved at blive bange for at køre tør for ideer.  :)
Tak for point.