Avatar billede tommyapel Nybegynder
14. november 2001 - 14:42 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Apache,MS SQL 2000 ,PHP4 og \"æøå\"

Jeg har et kæmpe problem... når jeg submitter til min MSSQL så går der et eller andet galt den vil ihvertfald ikke godtage \"æøå\", det mest underlige ved dette problem er at hvis den køre på IIS5 så er der ikke nogle problemer med \"æøå\", altså kan det da kun være noget med min apache-server, right? Er der nogen der kan hjælpe med dette problem ?
Avatar billede seeque Nybegynder
14. november 2001 - 14:46 #1
ER det i execveringern af SQL-sætningen det sker, eller når du sende æøå til en anden html/asp/php-side
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
14. november 2001 - 14:47 #2
vil skyde på at der skal opsættes en anden tegntabel inde i httpd.conf, ved ikke lige hvor det er men søg på apache.org efter det
Avatar billede tommyapel Nybegynder
14. november 2001 - 14:49 #3
hvis jeg laver en <?=$variabel?> så kommer æøå ud fint men hvis jeg sender den til sql\'en så bliver det til noget værre gylle bla. bliver å lavet om til s på ved til sql-serveren
Avatar billede tommyapel Nybegynder
14. november 2001 - 14:50 #4
dex_dexter => det har jeg prøvet men det havde ingen success, alle former for charset er prøvet af men det skulle ikke være noget problem med ISO-8859-1 da det allerede indeholder æøå
Avatar billede tommyapel Nybegynder
14. november 2001 - 15:09 #5
her er min httpd.conf fil og min php.ini fil
http://195.54.79.184/httpd.conf
http://195.54.79.184/php.txt
Avatar billede seeque Nybegynder
14. november 2001 - 15:58 #6
En løsning kunne være at bruge funtionen \"htmlspecialchars\" inden du submitter værdien:
Var1 = htmlspecialchars (Var2)

Det skulle koverterer specialkaraktere så de ikke bliver lavet om, jeg ved bare ikke om det vil virke i dit tilfælde..... men det er da forsøget værd :-)

Mvh
SeeQue
Avatar billede tommyapel Nybegynder
14. november 2001 - 16:47 #7
SeeQue => det er ikke muligt at gøre dette da dataerne skal bruges i MS Access efterfølgende og da den ikke kan konvatere &aelig; &oslash; &aring; til æøå så er dette ikke en mulighed, sorry
Avatar billede seeque Nybegynder
14. november 2001 - 18:10 #8
Ok... et sidste bud fra min side vil være tegnsætningen.
Hvis din Apache-server kører med et tegnsæt og Ms-SQL\'en med et andet kan der opstå problemer.
Selv om det tegnsæt der kører på din apache og der der kører på SQL\'en begge understøtter æøå så er det ikke 100% sikkert at de ligger samme sted i asci-tabellen.

Jeg har selv konstateret problemer med det danske tegnsæt og datoformat hvis ikke SQL\'en *OG* den server den kører på er sat op til dansk tegnsæt.

Mvh
SeeQue
Avatar billede tommyapel Nybegynder
15. november 2001 - 09:05 #9
her er hvad der kommer ud af de data som bliver sendt til SQL\'en fra web \"µ°Õ\" og hvis der står æøå i SQL\'en så kommer det ud på web sådan her \"‘›†\" altså er der ingen der kan bruge de data til noget konstruktivt
Avatar billede tommyapel Nybegynder
20. juni 2002 - 20:49 #10