Avatar billede pawd Nybegynder
14. november 2001 - 01:00 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

SMIL i IE

IE (5.5+6) påstår at den skal bruge en ActiveX for at parse et simpelt SMIL-doc (dette er ikke sandt. IE burde afvikle SMIL uden problemer).
Jeg har prøvet at afinstallere QT, men problemet er der stadig.
Jeg sidder på win2K.
Er der nogen der har en ide om hvad problemet/løsningen kunne være.
Har det noget med MIME-type at gøre ?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
14. november 2001 - 03:52 #1
SMIL er da til Real og slet ikke til Quicktime???? Og dog, så ved jeg at apple og Real indgik et samarbejde, men hvorvidt de er synkroniseret endnu aner jeg faktisk ikke.

IE parser fint mine SMIL dokumenter skrevet til Real - Hvordan er dit lavet???

I sidste ende er SMIL jo bygget op omkring XML og skulle derfor være rimeligt gennemskueligt for folk med bare en kende forstand.

/Nikolaj

http://www.fotx.net/nikolajdu
Avatar billede pawd Nybegynder
14. november 2001 - 05:04 #2
Min SMIL er embedded. Ingen QT-extensions.
Følger SMIL 1.0 spec.
Quicktime er meget stærk på SMIL-området.
Apple og Real Networks har i høj grad været medvirkende til at Microsoft åbnede op for SMIL i foråret.
Microsoft var selv med til at udvikle SMIL, men vendte ryggen til standarden sidst i halvfemserne.
HTML+TIME (en del af SMIL 2.0) kræver IE5.5>, og kan fyres af direkte i din XHTML.
Hvis det skal være crossbrowser er det stadig nødvendigt at embedde SMIL 1.0, og her er det bedst at lade QT afvikle det.
Jeg føler mig lidt alene på området, så hvis det har din interesse, vil jeg meget gerne høre om dine erfaringer.
Jeg sidder sammen med 2 Flashfyre, og SMIL bliver netop spændende når Flash skal spille sammen med andre formater.
SMIL er ganske rigtigt en del af XML-specifikationen. SMIL er wellformed, men derudover ser jeg ingen relation til XML (endnu).

Med hensyn til mit lille problem :
IE tror åbenbart at den skal downloade alt hvad der hedder .smil og .smi ! Jeg har allerede forsøgt at geninstallere IE, men uden virkning.

Er virkelig ved at blive desperat.

Mvh.

paw@f2s.com
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
14. november 2001 - 18:47 #3
Jeg har selv tidligere lavet lidt video og Flash kombineret med SMIL, dog er jeg dybt ked af (netop som du selv skriver) at SMIL har store problemer med at arbejde med omkringliggende objekter. At lade en flashfilm styres af videoens tidslinie kan lade sig gøre i simpel javaScript, men sg ikke nikke nej i SMIL (1.0 ihvertilfald). Æv æv, sad sgu og biksede med det i næsten et halvt år.

Ved godt at MS stod af på SMIL vognen og lavede deres eget SAMI sprog.

At IE forsøger at download din SMIL er vel netop fordi MIME types ikke er sat op på serveren skulle jeg tro eller hvad?

Prøv at smide lidt kode eller forklare bedre hvordan du har gjort, for selv min IE 5.0 uden plugin kan parse et SMIL embedded til Real.

Dejligt i øvrigt at møde en sjælden SMIL(ende) race.
Avatar billede pawd Nybegynder
15. november 2001 - 09:54 #4
SMIL er lige lidt til at blive sur på.
Har ændret MIMEtypes, men uden held, så nu lader jeg QT klare det hele.
En re-install vil nok klare problemet, men.. der findes andre ting i livet.
Det er et stykke tid siden jeg lavede nogle større forsøg med SMIL. Du har ret i at tid er et problem. Processoren får vilde tæsk hvis man bliver lidt for modig.
Jeg undrer mig over mange ting i SMIL 2.0. Her tænker jeg på lamme animationer, der måske er lidt forældede idag.
Nu er det infokiosker jeg sidder med, og SMIL 1.0 med QT extensions er en rimelig løsning (da der kun skal tages hensyn til IE5.5).
Mozilla gik det ikke så godt med. Fluks ville Realplayer bestemme ALT !

Finder måske ud af mere.

Skrives.

Paw.
Avatar billede pawd Nybegynder
27. november 2001 - 08:39 #5
Hep Nikolaj.

Det hele spiller.
Hvis du kommer i nærheden af noget SMIL en anden gang, er du velkommen til at skrive.

Svar på den her, og få lidt lune point.

Tak for hjælpen.

paw@f2s.com
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
27. november 2001 - 08:41 #6
Jeg vil da ikke have point for noget jeg ikke en gang selv kender svaret på. Var det de Mimetypes??
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
27. november 2001 - 08:42 #7
Men det er da dejligt at høre at du har fået problemet løst :-)
Avatar billede pawd Nybegynder
27. november 2001 - 09:14 #8
OK,
Ikke Mimetype, men helt klart type. For pinligt til at jeg kan nævne det her.
Men med hensyn til løsningen :

4 trailers afløst af Flashreklamer.

Kioskmode, 800x600. 16bit farver for at aflaste maskinen.

Brugte style og gennemsigtig cursor til at slippe af med cursoren, hvilket af en eller anden grund virker upåklageligt i 800x600, men kun periodisk i 1600x1200 !

Det hele bliver afvilklet af Quicktime embedded i IE5.5 (IE6 crasher. Muligvis en memoryleak.

XHTML giver forøget stabilitet. Har ingen ide om hvorfor.

Det gyldne trick er at gemme SMILén som en mov, og embedde den i et nyt SMILdokument uden QT-extensions. På den måde er stort set alle formater understøttet.

Hvis du vil have en kigger på kilden, kan jeg sende den til dig. Jeg har ikke lyst til at hælde den ud her.

Hilsen Paw.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
27. november 2001 - 09:38 #9
Jo du må rigtigt gerne smide din filer til mig.

flasher@nikolajdu.dk

/Nikolaj :-)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
27. november 2001 - 10:23 #10
Tak for filerne.

Umiddelbart vil jeg lige kommentere at du bruger dobbelte ID´er. Det mener jeg så bestemt ikke er tilladt.

<video src=\"fellowshipofthering.mov\" qt:immediate-instantiation=\"true\" region=\"lord\" id=\"lord\" />

Når du har angivet en Region skal du nøjes med at henvise til denne.

Her er et lille eks.:

<smil>
<head>

<layout>
<region id=\"video\" top=\"16\" left=\"44\" width=\"192\" height=\"140\" z-index=\"10\"/>
</layout>

</head>
<body>

<par>
<video src=\"nikotest.rm\" region=\"video\"/>
</par>

</body>

</smil>
Avatar billede pawd Nybegynder
27. november 2001 - 10:45 #11
Du er velkommen.

IDér er ikke dobbelte. Regionernes ID bliver kun brugt til henvisninger !

Eksempel :

<par>
<video src=\"nikotest.rm\" region=\"video\" id=\"1\"/>
<video src=\"VirginiaHey.rm\" region=\"video\" id=\"2\" endsync=\"id(i1)(end)\" />
</par>
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
27. november 2001 - 10:48 #12
Dine ID er jo netop dobbelte - Du definerer dem jo både i region og i video??? Eller fatter jeg en hat af hvad du mener. :-)
Avatar billede pawd Nybegynder
27. november 2001 - 11:50 #13
ID i regionerne er til placering.

ID i Video er til synkronisering etc.

Jeg har endnu ikke tjekket mulighederne ud med hensyn til SMIL´s DTD, men det er måske også at gøre lidt for meget ud af det :-)