Avatar billede jfo Nybegynder
13. november 2001 - 10:52 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

max filer i direktorie

Jeg skal bruge et lille script der kan holde antal filer i et direktorie under 100.
Dvs. det skal bare slette filer til der kun er 100 tilbage.
Det ka\' vel ikke være så svært :-)
Avatar billede peter_m Nybegynder
13. november 2001 - 11:02 #1
Du stiller also ikke noget krav om at det er dit 100 nyeste ?

Hvad med under dir\'s skal de også slettes
Avatar billede peter_m Nybegynder
13. november 2001 - 11:02 #2
dit = de
Avatar billede jfo Nybegynder
13. november 2001 - 11:05 #3
Det må gerne være de 100 ælste der beholdes.
Under-dir\'s må blive eller slettes.
Avatar billede itbjarne Nybegynder
25. juni 2002 - 00:03 #4
Du kan bruge find kommandoen til at finde filer ældre end et bestemt antal dage og så slette disse filer med -exec rm{} optionen, men giver ikke mulighed for beholde et bestemt ANTAl filer.
Jeg ville nok benytte noget i retning af
ls -1 | head -100 | while read LINE
do
echo $LINE > EtFilNavn
done
herefter anvende find kommandoen med exclude file optionen sat til EtFilNavn til at finde alle de filer som ikke er i EtFilNavn filen for så derefter at lave en -exec rm{} på dem og dermed slette dem - dette vil resultere i at du har præcis 100 filer tilbage i filsystemet.
Har ikke adgang til nogen UNIX box her så kan ikke komme med et præcist script, men håber du forstår ideen. Hvis du vil have de 100 ældste, skal du nok bruge TAIL i stedet for HEAD og så anvende argumentet -t til LS kommandoen.
Avatar billede itbjarne Nybegynder
25. juni 2002 - 00:04 #5
echo $LINE > EtFilNavn
skal være
echo $LINE >> EtFilNavn (2 x > tegn for at appende)