Avatar billede simcom Nybegynder
14. marts 2000 - 17:24 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Hjemmesider på macintosh

Hvorfor når man laver en hjemmeside på en mac og når det så bliver set på en pc, så er det hele meget større - altså skrifter osv. Det er meget irriterende at få det til at se ordentligt ud på en pc. Er der noget jeg kan gøre for at forhindre dette?
Avatar billede grunken Nybegynder
14. marts 2000 - 18:12 #1
Hvis du bruger CSS (Character Style Sheet), kan du definere størelsen på dine fonte 100%, så disse ser ens ud!!

-Grunken
Avatar billede skjoldby Nybegynder
14. marts 2000 - 18:27 #2
- Ikke helt grunken. Du kan lave to CSS filer én til mac og eén til pc. Her sætter du så PC'ens størrelser til at være ca. 2pt mindre end mac'ens.
Så laver du så et javascript du lægger i din html fils head der ser således ud:

<script language="JavaScript">
<!--

if (navigator.userAgent.indexOf("Mac") != -1)
document.write("<link rel=stylesheet href=mac.css>")
if (navigator.userAgent.indexOf("Win") != -1)
document.write("<link rel=stylesheet href=pc.css>")

//-->
</script>

Så henter den det stylesheet ind der passer til platformen.

Skjoldby
Avatar billede skjoldby Nybegynder
14. marts 2000 - 18:28 #3
Lige en kommentar til de mange pc-mac krige der er her på eksperten:
ENDNU EN GRUND TIL AT VÆLGE PC TIL AT DESIGNE WEBSIDER MED!
Avatar billede warnich Nybegynder
14. marts 2000 - 19:47 #4
>Skjoldby, dog.
Har du ikke selv et sted skrevet noget om, at Mac'en er bedst til grafik ?
:-)
Forklaringen er jo, at Mac'en fra barnsben har været pænt opdraget til at vise alting i 1:1 størrelse. En 24 punkt skrift på skærmen har altid svaret til en 24 punkt i virkeligheden. Naturligvis!

Men så kom PC'en.
Og hvis du har lagt mærke til, at Bill Gates har såd'n nogle store briller, så vil det sikkert heller ikke undre dig, at en PC af måske netop den årsag gør virkeligheden større, end den er.

Alt det er historie.
Det, det handler om, er at samle skriftinformationerne i et CSS-script, som både Mac og PC tolker ens. Og det gør de, hvis du bruger pixels i stedet for punkt som størrelsesangivelse.
Det har yderligere den fordel, at ens site stadigvæk ser pænt ud, selvom en eller anden browser-fører har indstillet sin browser til at anvende JESUS LEVER pløkker som standard skrift.

Så det.

Get a life. Get a ...

Carsten
Avatar billede skjoldby Nybegynder
14. marts 2000 - 20:00 #5
Nope.
Jeg har skrevet at jeg synes pc'eren er ligeså god til at lave grafik med som mac'en.

Endvidere bør man ikke teste sit internet design på mac som det første, da 80% bruger Netscape på mac og IE er fucked op til mac. Netscape til mac har færre css funktioner end Netscape til pc. I det hele taget er det rigtigt ubehageligt at designe og teste websider på mac. Ligeså snart du kommer hen på en PC er der næsten altid noget der skal tilrettes i layoutet. Hvis man gjorde det omvendt (designede på PC) ville der sikkert også være noget der skulle ændres i layoutet, men du ville bedre kunne bære over med det da macbrugerne udgør et mindretal på internettet.

skjoldby
Avatar billede warnich Nybegynder
15. marts 2000 - 01:28 #6
> Skjoldby,
Jeg er sgu imponeret over, hvor meget du egentlig ikke ved om Mac :-)
IE fucked på Mac ?
Ja, og månen er af grøn ost, ikke sandt?
Nej, du. NS er fucked up overalt. Oss' på Mac.
IE er fed, når man luger de værste Gates-chikaner af vejen.
80% bruger NS ?
Ja, engang. Men ikke mer'. Nu er det snarere 20%, der laller rundt med NS.
Og du har helt ret: uanset hvilken platform, man bygger sine sider på, er der altid noget, der overrasker på den anden platform. Sådan er det, du. Det er ikke så meget et spørgsmål om hvilken maskine, man har mellem benene. Nej, det er et spørgsmål om, hvor meget viden man har mellem ørene.
Tag nu mig og mine ligesindede, for eksempel. Når vi har bygget en side på Mac, så skifter vi lige over til Virtual PC for at se, hvordan det overrasker på Windows 98. Hvad gør du? Starter en Virtuel Mac på din PC ??!
;-)

Carsten
Avatar billede kmx Nybegynder
15. marts 2000 - 16:01 #7
Jo det er jo altsammen fint nok... Ingen hellig krig her...

Man kan rent faktisk omgå problemet med to CSS'er ved at definere fontstørrelserne i pixels i stedet for points.

ex.

BODY, TD {
background: #FFFFFF;
font-family: Verdana, Arial, Helvetica;
font-size: 10px;
}

Stort set alle skærme er lavet til at køre 72dpi. Alle ved at det er standarden. Nåeh, ja... lige bortdet fra Microsoft som konsekvent har brugt 92 dpi (på trods af at ingen skærme supportere det) Det betyder at de fleste PC skærmfonte er skrevet til 92 dpi og bliver derfor større når de vises på en 72 dpi skærm.
Desværre er det nu blevet så normalt, at Macbrowserne med version 5 konsekvent skalerer al tekst. Det betyder at man i fremtiden ikke behøver at bekymre sig om udseendet (PC kontra MAC) men desværre også at fremtiden baseres på et "falsk" grundlag.

Nå, vi blev glade for VHS'en selvom det ikke var det bedste system... Mon ikke vi så også kan vænne os til 92 dpi på en 72 dpi skærm...
Avatar billede skjoldby Nybegynder
19. marts 2000 - 13:48 #8
warnic>> sikken en gang lort du lukker ud. Jeg har været ude for adskillige aplikationer som ikke kan køre på IE 4.5 mac. Det et måske rigtigt nok du lige kan slå din Virtual PC til, - det må jeg indrømme jeg ikke har prøvet. Hvor har du de tal med IE vs. NN til mac. Den har jeg squ aldrig hørt om før - smid et link ud og lad mig se den stat.

Og ja, fuck denne krig, jeg er træt af mac og har smidt den i deres berømte papirkurv (som MS har nakket, men hvad så).
Avatar billede lafemme Nybegynder
11. april 2000 - 12:58 #9
Skjoldby jeg fatter ikke at du ikke ved at alle, desværre, bruger IE. MAc-folk, de fleste, er pr. definition ikke særlig begejtrede for Hill-Bill-Gates. Måske af den simple årsag at vi ikke behøver ham.
Mht. hjemmesider. Mac'en viser billederne langt flottere. PC'er fucker stadig i grafik og laver billederne meget mørkere.
PC sucks. Det ved man hvis man har brugt en mac i mere end 20 minutter.
Avatar billede sbs Nybegynder
08. september 2000 - 20:16 #10
Hvorfor går det så så fandens langsomt på en mac? Den er fandens sløv på internettet. På mit arbejde har vi koblet to macs og to pcs op på samme ISDN linje. Køre man internet fra PC\'erne er hastigheden tilfredsstillende, men køre man det fra mac, hvor den ene er en G3 og den anden en 8600/250 så går det så langsomt at man kan nå hen og tænde for pc\'en, og logge på nettet inden mac\'en overhovedet har fået indlæst siden man ønskede og se.
Jeg har aldrig prøvet en Imac, men jeg kunne da forestille mig at internettet kørte lige så langsomt da systemet er det samme.
Vi køre med IE 5 til både mac og pc, da Netscapen konstant crasher, på begge macs.

Jeg giver skjoldby ret. Mac og internet holder squ ikke sammen....

Hvis der er en af jer der har en løsning på dette problem så er jeg meget taknemmelig. Se http://www.eksperten.dk/spm/25164
Avatar billede fætterguf Nybegynder
08. september 2000 - 20:33 #11
skjoldby  > hvorfor fanden starter du sådan en latterlig diskussion i stedet for at besvare mandens spørgsmål. \"Konflikten\" har alligevel ingen berettigelse eftersom det eneste svar er: \"lav tingene korrekt! - så virker de alle vegne\"

sbs > sæt dig ned og læs din manual. Du kan ikke lalle dig igennem en Mac-installation som du kan med windows. Til forskel fra Microsoft produkter kræver Apple lidt af sine brugere....til gengæld virker skidtet også bedre når det er indstillet korrekt.

Dit problem kan sagtens ligge i at du evt. har tildelt browseren for lidt RAM, eller også skal du \"rydde op\" i preferencerne.

Avatar billede bbe1379 Nybegynder
08. september 2000 - 20:48 #12
sbs > Mht. Netscape-crash har Netscape selv meldt ud at de har lavet en fejl, som betyder at fejl i HTML\'en får browseren til at crashe (både PC og Mac)...og nogle gange \"tager den maskinen med\". Med andre ord: dårlig browser og dårlig kode -> crash og forkert layout på siderne.
Avatar billede souledge Nybegynder
23. september 2000 - 12:39 #13
Lav siderne på Mac og skriften er for stor på PC, lav siderne på PC og skriften er for lille på Mac.
Så kan man jo selv bestemme hvem der har problemet!
Det er lidt ligesom at sige i USA at Europæerne er nogle hundehoveder fordi de ikke har samme strømsystem som i USA, men samtidig synes europæerne at amerikanerne er en flok narrefisser fordi de ikke bruger samme strømsystem som i Europa!
It\'s all about the standards!