Avatar billede karstenlaursen Nybegynder
12. november 2001 - 00:47 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Brænder kan ikke læse cd\'er

Jeg har en LiteOn 12/10/32 brænder. Jeg kan sagtens brænde med den, men jeg kan ikke læse nogle cd\'er fra den. Windows 2000 siger bare at drevet ikke er tilgænglig. Det gælder både brændte cd\'er eller alm mindelig musik cd\'er.

Hva er løsningen på problemet?
Avatar billede jj2 Nybegynder
12. november 2001 - 05:49 #1

>>karstenlaursen

Jeg har selv en LiteOn ATA100 16x10x40 som skriver og læser udmærket.

-Prøv derfor følgende:

1. -Rens CD-linse for støv evt. med en rense-diskette eller ved at åbne CD-drive.

2. -Fjern CD-rom i System->Enhedshåndteringen og evt. driver i config.sys og autoexec.bat
-Kør diskoprydning, regclean41, scandisk & defrag.
-Og luk computeren.

3. -Start op. -Lad computeren finde ny hardware. -Installere OEM-driver fra den medfølgende driverdiskette/CD-rom.

4. -Husk at bruge det rigtige format ved brænding. -Nogle computere kan ikke læse UDF fra dos.

Håber det hjælper?

MVH
jj2
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
12. november 2001 - 06:37 #2
prøv at opdatere din firmware, på deres hjemmeside står der \"improve playability\"

http://www.liteonit.com/english-load-firmware.htm
Avatar billede robotten Praktikant
12. november 2001 - 08:33 #3
Det er ikke lige efter, at du har brændt cd\'en?
Har oplevet, en børnesygdom blandt brændere der gør, at når de lige har brændt en cd - og denne ikke har været ude af drevet - kan de ikke finde den, og kommer med en fejlmeddelelse. Men tages der lige cd\'en en gang ud og ind igen, kører det fint.

/Robotten
Avatar billede coinz Nybegynder
13. november 2001 - 14:48 #4
brug en rense CD det plejer at hjælpe ellers kan det være at din brænder bare ikke vil læse (hardware har det jo med at gøre tingene efter deres helt eget hoved [eller hvad man nu skal kalde det])
Avatar billede robotten Praktikant
13. november 2001 - 14:50 #5
Kan ikke anbefale en rensecd, har dårlig erfaring med en sådan - men måske andre ikke har haft det?
Avatar billede karstenlaursen Nybegynder
16. november 2001 - 07:33 #6
intet virker... Tar selv point