Avatar billede pert-x Nybegynder
11. november 2001 - 20:47 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

ASP disk-forum m.m.

Har lige købt mig et IDG hæfte, som Michell Cronberg har skrevet. Jeg har ikke nogen programeringserfaring (kun html og lille smule script), men havde tænkte mig at jeg kunne komme i gang med at kaste mig ud i noget konkret, f.eks. disk-forum. Men det forundrer mig, at Cronberg på en af de første sider, næsten påstår at man ikke kan komme i gang med ASP uden at ha programerngs-erfaring eks. VBasic ella Java.
Kan jeg få en kommentar på den påstand ?
Tilbage til hovedspørgsmålet. Jeg ku tænke mig at begynde med et ASP-disk-forum, som jeg kan se, at der findes masser a kode til \"hist og pist\". Men inden jeg \"går i krig\" ku jeg tænke mig at få at vide om man ikke skal bruge en database (f.eks. ACCESS) til et forum, og i så fald - hvordan og hvorledes ?
Eller om der er noget alternativ. Forventer nogen posetive tips og kommentarer :)
Avatar billede prof2 Nybegynder
11. november 2001 - 20:52 #1
Gå ind på HTML.dk og læs deres ASP tutorial... Når du har læst den fra start til slut kan du en god del ASP, og derefter kan du gå i gang med noget konkret!
Avatar billede prof2 Nybegynder
11. november 2001 - 20:52 #2
Avatar billede keysersoze Guru
11. november 2001 - 21:09 #3
jo - du skal helt klart bruge en database! access eller mysql...

du kan sagtens gå i gang med asp uden at have erfaring med VBasic eller Java - men det er klart en fordel da asp bygger meget over et af disse samt selvfølgelig html. Ydeligere information kan du få på www.netcoders.dk - www.activeserverpages.dk samt den allerede nævnte www.html.dk
Avatar billede cygnet Praktikant
11. november 2001 - 23:07 #4
Jeg havde intet erfaring da jeg startede med ASP - jeg læste bogen ASP for Dummies. Godt nok er jeg ikke kommet så langt ud over dette Dummie stadie. Men med en masse copy og paste programmering fra de steder som http://www.netcoders.dk og en masse gode svar her fra er det lykkeds at for udarbejdet en del. Men ellers kræver det bare en masse lyst og logisk tanke gang.

Et database er klart et must. Nogen ting kan du godt lave med bare en tekst fil - f.eks. en gæstebog. Men større ting som det disk-forum du snakker om må du lave en database-løsning. Access syntes jeg er klart er at fortrække - da jeg ikke regner med du skal ud og lave større sites med mange besøgende. Og mange af de scripts du kan finde rundt omkring er lavet med en Access database og derfor er det nok det smarteste at starte med.

Lige hvordan du skal opbygge dit forum. Hmmm er klar tilhænger af trådet forums. Hvor man læser et indlæg af gangen. Men kommer jo an på hvem din målgruppe er. For den måde som Eksperten er opbygget på er jo også ganske smart - hvis meningen bare er at folk skal komme med små indlæg. Det mest brugte forum der er til fri download er nok snitz som er i en dansk oversættelse her
http://www.activeserverpages.dk/download/default.asp?mode=showdownload&id=198

God arbejdslyst og ikke mindst læse lyst.

/cygnet

Avatar billede eagleeye Praktikant
12. november 2001 - 00:15 #5
Det hjælper jo altid at kende lidt til det. Da jeg startede med ASP havde jeg kun rodet med HTML og en del C/Delphi programering, så det med programeringen var ikke det værste, det var \"bare\" er nyt sporg. Du skriver du har rodet lidt med scripts så tror jeg ikke du får de helt store start problemmer.
Hvis du ikke er helt hjemme i ASP så prøv at kikke www.html.dk ASP turtorial igennem de første sider er helt ned på jorden og til at forstå. Dessværre halter deres database afsnit lidt.
Den bedste måde at komme igang er nok at stille sig selv nogle relative nemme opgaver som man så kan løses. Jeg har svært ved ikke bare at copy/paste turtorials og så hjælper de jo ikke så meget.

Her er et link til MS Script sider hvor du kan se hvad JScript og VBScript går ud på samt i god hjælp hvis du lige mangler en function/syntax/eller noget:
http://msdn.microsoft.com/nhp/Default.asp?contentid=28001169

Databaser:
Access bliver typisk brugt fordi den er let at gå til og få til at virke. Den bliver brugt i mange eksempler da den er mest udbredt blandt \"hobby\" brugere. Det er de færeste der har en msSQL til at ligge. Nu ved jeg ikke hvor meget du kender til database og SQL men hvis det også er begrænset kan det i starten være en fordel at benytte Access pga. den er mest brugt i eksempler.

Jeg har prøvet både Access og mySQL med ASP og jeg vil klart anbefate mySQL den er faktisk lige så let at få til at virke som Access.
Den mest effektiv må være enten MsSQL eller mySQL. Access kan godt virke langsom/tung hvis du har mange data. Forskellen set fra ASP er connection stringen, du har de samme muligheder med ASP om du vælger Access, msSQL eller mySQL. Så hvis du \"vil\" noget med din site så vil jeg forslå msSQL eller mySQL. Hvis du selv har siten liggene så kan det jo være en fordel at vælge mySQL da den er gratis. Hvis du har siten hos et web-hotel så vælger du en udbyder som har msSQL og/eller mySQL, alt efter ønske.

Jeg har selv Azero og de tilbyder både løsninger med Access, mySQL, og msSQL. Jeg ved at azero har anbefalet flere at skifte fra Access til mySQL pga af Access er træls at arbjede med. mySQL har også et totalt sejt web interface.
Avatar billede -sofus- Nybegynder
12. november 2001 - 09:25 #6
Jeg sidder selv og overvejer at læse en bog (: nej jeg kan ikke sige andet end læs ASP siderne på html.dk, når du har fatted det så download nogle sourcecodes fra www.netcoders.dk eller www.activeserverpages.dk og se hvordan de virker,, når du har fatted det gå i gang med nogle simple asp ting, og spørg løs på eksperten.dk
Avatar billede keysersoze Guru
12. november 2001 - 11:54 #7
-sofus- >> der er ingen der har noget imod at der svares flere gange på sammen spørgsmål, men hvad er idéen i at svare PRÆCIS det samme som allerede ER gjort? du gør det gang på gang i flere af de spm. du deltager i!!!
Avatar billede pert-x Nybegynder
12. november 2001 - 19:23 #8
Tak for mange gode råd og kommentarer, venter til i morgen at dele poeng :)