Avatar billede thefreak Nybegynder
13. marts 2000 - 13:35 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Skrift størrelse & form størrelse

Hejsa.

Jeg har lavet en form med et par text input felter.
Men nu har jeg set siden på en maskine hvor der er valgt store skrifttyper i egenskaber for skærm.
Og det ser ikke godt ud! :(

Hvordan laver jeg en text input så den ser ordentlig ud både med store og små fonts?

Jeg har prøvet <FONT face="Times New Roman" size="3">
Men uden held, resultatet er det samme! :(
(Ser det ok ud med små fonts er den helt galt med store fonts, og omvendt!)

Hvad kan jeg gøre?
Kan jeg evt checke om der bruges store eller små fonts, og så lave en side til hver indstilling?
(Det er det sidste jeg vil, men er det den eneste løsning må det jo være den!)

/Martin
Avatar billede netsrac Praktikant
13. marts 2000 - 14:16 #1
Det tror ikke kan lade sig gøre i HTML, men måske med javascript, ved bare ikke lige hvordan det skal gribes an.
13. marts 2000 - 14:19 #2
Kan du ikke bruge CSS på inputfelterne?
f.eks:
style="font-size:12px;
Avatar billede krogstrup Nybegynder
13. marts 2000 - 14:58 #3
Hvilken skriftstørrelse der er valgt i egenskaber for skærmen er en af de meget få faktorer du IKKE på nogen som helst måde kan tage højde for !!!

Beklager :(
Avatar billede volstrup Nybegynder
13. marts 2000 - 15:38 #4
def -> brug dog pt i stedet for px!
Det vil give en mere ens skriftstørrelse!

Derfor skal det ændres til:
style="font-size:12pt;"

mvh Jacob Volstrup
Avatar billede olebole Juniormester
13. marts 2000 - 18:53 #5
<ole>
Problemet er, vi hekser med et sprog - HTML - der er konstrueret til, at forskere nemt skulle kunne publicere deres resultater i tabeller.
Med CSS er der gjort et forsøg på at lappe på dette håbløse sprog, så det er delvist er gjort muligt at få kontrol over f.eks. elementers placering på siden.
Muligheden for at ændre skriftens størrelse i browserens indstillinger er et levn fra HTML'ens barndom. Dengang var det vigtigere, at svagtseende forskere nemt skulle kunne læse store uoverskuelige tabeller, end at designet var pænt.
Det bliver desværre nok et laaaangt sejt træk, at få sublimeret sprog og browser - men på den anden side set, er vores nuværende stade vel at sammenligne med tilstanden et par dage efter Guthenberg opfandt trykpressen...og det er jo i sig selv lidt spændende at få lov at være med i.
Noget skal man vel for h...... trøste sig selv med ;-))
/VH
</bole>
Avatar billede sokristi Nybegynder
14. marts 2000 - 12:03 #6
olebole>> Problemet her er vel ikke rigtig browser eller HTML relateret. Det rigtigt seriøse problem her er, at pgl. bruger har valgt en eller almindelig skærmopløsning (f.eks. 800x600) og så har valgt at bruge "Large fonts" i stedet for "Small fonts".
Nej forresten, problemet er ikke brugerens valg, men at Windoze ikke supporterer valg af "Large fonts" særlig godt. En masse programmer (incl. M$'s egne) har problemer med det der,(tekstbokse, der ikke viser al teksten o.s.v.) og der er nok ikk' så meget at gøre ved det :-)
Avatar billede olebole Juniormester
15. marts 2000 - 02:14 #7
Sorry...jeg læste ikke ordentligt, hvad der stod!
Avatar billede thefreak Nybegynder
15. marts 2000 - 02:24 #8
Hmm, CSS = Style sheets ikke?

Det må jeg se på imorgen når jeg er på arbejde igen.

Problemet er nemlig at siden skal kunne bruges af folk med div handicaps.
Og derfor også svagt seende, der jo tit har valgt store fonts. :(

Jeg KAN selvfølgelig bare lave tekst felterne smallere så de virker med store fonts.
Men det ser ikke godt ud med små fonts!

SUK!

/Martin
Avatar billede thefreak Nybegynder
24. april 2000 - 21:59 #9
Sorry, alt jeg hear prøvet virker ikke! :((

Jeg tror ikke det kan lade sig gøre!
Avatar billede olebole Juniormester
25. april 2000 - 09:07 #10
volstrup >> måden at få skriften mere ens er NETOP at bruge 'px' og IKKE 'pt'!
/VH
Avatar billede volstrup Nybegynder
27. april 2000 - 00:14 #11
hmmm... det kan være at du har ret.
Men tror det dog ikke, så jeg tror lige at jeg kigger lidt på det!

mvh Jacob Volstrup
Avatar billede thefreak Nybegynder
27. april 2000 - 00:18 #12
Jeg ved det ikke, men der er ingen der har kunnet finde en løsning endnu!
Avatar billede olebole Juniormester
27. april 2000 - 06:36 #13
Jeg har ikke testet på form-inputs, men generelt bør man bruge 'px', da det fjerner den gamle uoverensstemmelse mellem PC og Mac om skriftens størrelse.
Vælger du f.eks Verdana i '1pt' (CSS), er den ulæselig på en Mac, men fin på en PC. Det sker også ved '<font face=verdana size=1>', men IKKE ved '1px' (stadig CSS)...og DET er vi MacinTosser glade for - og vi er jo også en SLAGS mennesker ;-))
/Vh
Avatar billede thefreak Nybegynder
19. oktober 2003 - 02:45 #14
Tråden lukket, endelig! Sorry guys! :-)