Avatar billede tville Juniormester
09. november 2001 - 20:05 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Printerproblem

Jeg har et gammelt dosprogram (DO-data) som anvendes i en svømmeklub. Når jeg vælger udskrift fra dette system er det som om det ikke kan se at jeg har en printer tilsluttet. Den kommer med en meget hurtig meddelelse på skærmen, hvor det ser ud til at der står, at jeg skal kontrollere om printeren er online. Og det er den.
Jeg har desværre ingen oplysninger om programmet do-data.
Er der nogen der har en ide om hvad der kan være galt?
Avatar billede inaktiv Nybegynder
09. november 2001 - 21:30 #1
Kig i printerindstillingerne i dit DOS-program.. Forsøg evt. at ændre LTP-port settings.

Det er ikke sikkert, at din printer understøtter udskrifter fra DOS programmer.
Avatar billede tville Juniormester
09. november 2001 - 21:43 #2
De eneste muligheder der er for at ændre printerindstillinger i dos-programmet er antal linier og æ,ø og å.
Det er en helt ny printer - Cannon S600 - jeg har. Ved du om den understøtter udskrifter for DOS-programmer.
Avatar billede halifax Nybegynder
09. november 2001 - 22:38 #3
Du bør se i manualen til din ny printer om den kan udskrive fra dos. Det er måske tvivlsom i disse Windows tider, hvor mange printere - især jo i den lave prisende - er såkaldt Windows GDI printere. (GDI=GraphicDeviceInterface) som ikke kan printe fra dos. That\'s it.

Avatar billede tville Juniormester
10. november 2001 - 22:59 #4
Jeg har fra andre der anvender programmet, fået at vide, at print kun virker hvis man anvender 3.11 som styresystem. De har endnu ikke fundet en løsning på printproblemerne, så derfor lukker jeg spørgsmålet.

Tak for besvarelserne.
Avatar billede halifax Nybegynder
11. november 2001 - 00:59 #5
tville - Folk sidder faktisk og bruger tid og kræfter på at hjælpe dig. Du tager bare point tilbage - til trods for at du fik et korrekt svar.
Selvfølgelig kan du udskrive fra Win 3.x - kun newbies ved måske ikke dette? - fordi Win 3.x i bund og grund blot er en grafisk skal oven på DOS og dit program er jo DOS, ik\'? At kalde Win 3.11 et styresystem er for flot. Det kan ikke køre UDEN dos. Det vidste du måske heller ikke. Hvis du synes jeg virker lidt bitter på dig, har du ret. Jeg bruger ikke tid på dig en anden gang!
Pointene kan ikke bruges til noget, men det er surt at bruge tid på at forklare nogen noget, når det ikke engang belønnes symbolsk med point.

Avatar billede tville Juniormester
11. november 2001 - 21:06 #6
Hej Halifax
Det er såmænd ikke for at snyde nogen at jeg ikke har givet point. Jeg sætter stor pris på at der er nogen der bruger tid på at besvare mine spørsmål, og har i mange tilfælde fået løst nogle for mig komplicerede problemer her igennem.  I dette tilfælde har jeg valgt ikke at uddele nogen point fordi jeg ikke har fået et svar jeg kan bruge til noget.
Og du har da ret - du virker lidt bitter - og noget nedladende synes jeg. Jeg er ikke nogen edb-nørd og der er utrolig mange ting jeg ikke ved noget om - det er jo bl.a. andet derfor jeg spørger via eksperten. Det kan da godt være at det ikke er acceptabelt for dig, at jeg ikke kender forskel på DOS, 3.11 og et rigtig styrestem, men den slag brugere tror jeg du finder mange af.
Og vil du kalde mig en newbies (hvad det så end er) så gør du bare det.
Men alligevel halifax - tak for at du tog dig tid til at besvare mit spørgsmål.
Tivlle
Avatar billede halifax Nybegynder
11. november 2001 - 23:49 #7
tville - Jeg skriver som jeg gør, fordi du fik et korrekt svar, men afviser. Det gøres almindeligvis kun med et ikke korrekt svar.
At du i praksis ikke kan bruge svaret - din printer kan ikke udskrive fra dos (den korte version) - er absolut møgærgerligt. Men det gør jo ikke svaret forkert.